با همکاری محقق ایرانی تحقق یافت؛

ضد آفتاب برای آسفالت/ دانشمندان از نانوذرات در برابر پیری سطح جاده استفاده می کنند

دانشمندان انستیتوی مهندسی راه در دانشگاه فنی برونشوویگ با همکاری محقق ایرانی روشی برای بهبود مقاومت قیر در برابر اشعه فرابنفش یافته‌اند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اردبیل، ترک های بزرگ، چاله ها - جاده های آسفالت برای همیشه دوام نمی آورد. با با گذر زمان و افزایش عمر آسفالت، آنها خرد می شوند تا لایه های بالایی کاملاً از بین بروند. دلیل این امر، پوشیدن بایندر قیر است. مهمتر از همه، نور، اکسیژن و گرما روی روند پیری آسفالت تأثیر می گذارد.

در همین راستا گروهی از محققان آلمانی با همکاری گشتاسب چراغیان، محقق ایرانی انستیتو مهندسی راه در دانشگاه صنعتی برانشوایگ آلمان روشی برای بهبود مقاومت قیر در برابر اشعه فرابنفش یافته‌اند. آنها معتقدند به وسیله یک نانوکامپوزیت جدید از جنس رس و سیلیس پیروژنیک می‌توان این مشکل را حل کرد.

قیر از نفت تهیه می‌شود ترکیبی از مواد مختلف است که مهمترین آنها کربن و هیدروژن هستند. این ترکیبات در دمای بالا و در معرض اشعه فرابنفش اکسیده می‌شوند. به طور دقیق‌تر اشعه فرا بنفش می‌تواند پیوندهای میان مولکول‌های قیر را شکسته و رادیکالهای آزاد تولید کند که روند پیری را تسریع می‌کند. اما می‌توان با استفاده از مواد ضد پیری که ویژگی‌های ضد اشعه فرابنفش دارند، کیفیت قیر را بهبود بخشید.

در این پژوهش چراغیان با همکاری پروفسور مایکل پی ویستوبا نشان دادند با استفاده از نانوذرات رس و سیلیس پیروژنیک می‌توان سطح آسفالت را در برابر اشعه فرابنفش محافظت کرد.

گشتاسب چراغیان یکی از محققان ارشد انستیتو مهندسی راه آلمان و دستیار پژوهش شرکت BASF آلمان گفت: نانوذرات رس و سیلیس پروژنیک ارزان قیمت و غیر سمی هستند و می‌توان آنها را به عنوان یک محافظ در آسفالت در برابر اشعه مخرب فرابنفش به کار برد. در حقیقت این مواد مانند ضد آفتاب عمل می‌کنند.

او افزود: بهبود کیفیت قیر با کمک این مواد یک فناوری سازگار با محیط زیست و ارزان قیمت است که می‌تواند چشم اندازهای جدیدی برای ماندگاری بیشتر آسفالت در حوزه راه سازی ارائه دهد. دانش ما از واکنش‌های مولکولی میان این نانوذرات و قیر مسیرهای تازه ای برای استفاده از فناوری نانو در آسفالت فراهم می‌کند.

این پژوهش در نشریه (Nature-Scientific Reports)  منتشر شده است.

زمان انتشار: سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۶:۵۳