با افزایش مقاومت قیر مصرفی در آسفالت ها و با همراهی محقق ایرانی میسر شد؛

تــولید آسفالت مقاوم در برابر خورشیدبا استفاده از نانوتکنولوژی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری - استان سمنان؛آسفالت ها نقش مهمی در محوطه سازی شهری و زیبا سازی شهری دارند مسلما شهری با آسفالت های سالم و یکدست از شهری با آسفالت های بریده بریده زیباتر است همچنین راه ها امن تر است .البته باید توجه داشت که آسفالت باید هر چند سال تعویض و ترمیم گردد تا از حوادث بعدی جلوگیری کند.

بوجود آمدن ترک‌های کوچک و بزرگ و یا شکاف های سطحی و عمیق بروری پوسته ی آسفالت ها از مشکلات همیشگی زیر ساخت های شهری و عمرانی به شمار می آید.با گذر زمان و بالارفتن عمر آسفالت، لایه رویی آن به طور کامل از بین می‌رود که یکی از اصلی‌ترین دلایل این امر پیری قیر است. نور، اکسیژن و گرما مهم‌ترین عواملی هستند که روی روند پیری آسفالت تاثیر می‌گذارند.

آسفالت چیست؟

آسفالت ماده ای ترکیبی است که از مخلوط کردن شن و ماسه و قیر ساخته می شود.یا بطور کلی مخلوطی است از مصالح سنگی با دانه بندی پیوسته و یک ماده چسباننده که معمولا قیر است. آسفالت با توجه به کاربرد آن به صورت‌های گوناکون ساخته می‌شود. و به صورت کلی به سه دسته آسفالت گرم و سرد و حفاظتی تقسیم میشود.

زیرسازی و اجرای صحیح عملیات آسفالت توسط اکیپ دستی و ماشن آلات اتوماتیک راه سازی با تضمین و مهمتر از آن نظارت صحیح بر اجراء آن می باشد، که بر عهده کارشناسان با سابقه شرکت می باشد.
انواع آسفالت

آسفالت با توجه به نحوه کاربرد و اختلاط، به سه دسته آسفالت گرم، آسفالت حفاظتی و آسفالت سرد تقسیم‌بندی می‌شود.

  •     آسفالت گرم
  •     آسفالت حفاظتی
  •     آسفالت سرد

عوامل موثر در انتخاب نوع آسفالت

نوع روکش و آسفالت را می توان به سادگی با توجه به حجم ترافیک شهری در خیابان و نوع خاک انتخاب نمود اما گاهی انتخاب روکش آسفالت آنقدر پیچیده می شود که باید با توجه به تحقیقات و پژوهش های سنگین صورت گرفته و فاکتور های مهم و وزین مانند چرخه هزینه زندگی انتخاب کرد. هر گاه که در انتخاب از متدولوژی استفاده شود باید سبک انتخاب شده عینی، منطقی، علنی، قابل توضیح و مهم تر از همه این که بهترین معیار برای پرداخت کننده مالیات را در بر داشته باشد.

بسیاری از آژانس های سازنده بزرگراه های ایالات متحده امریکا درصددند تا روند روکش کردن خیابان ها را مورد بررسی و بازبینی قرار دهند تا نسب به رعایت اصول و الگوهای آسفالت کاری مطمئن شوند. در برخی از ایالات تصمیم گیری در این خصوص فقط بر عهده سازمان مرکزی است و در برخی دیگر به سازمان ها و ادارات زیر مجموعه نیز تفیذ اختیار شده است.

روکش کردن خیابان ها کاری بسیار دشوارتر از آسفالت کردن مسیر درب منزل تا پارکینگ اتومبیلتان است. اما آسفالت کردن خیابان ها با این نوع آسفالت بسیار متفاوت است چرا که آسفالت مطلوب می بایست در برابر ترافیک و عبور و مرور سنگین اتومبیل ها و بدی شرایط آب و هوایی بسیار مقاوم بوده و از نظر همواری به گونه ای باشد که بتوان بر روی آن هاکی بازی کرد.

همچنین اگر عمل آسفالت کردن خیابان ها به خوبی صورت گرفته و از آن به خوبی محافظت شود جذابیت خاصی را به خیابان ها و خانه ها ومغازه ها می بخشد. به همین جهت است که طراحان و مهندسین با استفاده از خلاقیت خود تغییرات جالبی را در رنگ و الگوی آسفالت کاری پدید آورده اند.

باید از آسفالت خیابان ها طوری محافظت شود که در زمستان ها در اثر برف و یخبندان آسیبی نبیند و در تابستان هم آلودگی و کثیفی بر آن تاثیر گذار نباشد. اگر آسفالت این گونه باشد بدیعی است که مقرون به صرفه، بادوام و دائمی خواهد بود و همچنین نگهداری از آن نیزراحت تر می باشد.

برای تحقق این امر سه فاکتور اساسی وجود دارد که عبارتند از:

۱-طراحی مناسب

۲-استفاده از مصالح و مواد مرغوب

۳-اجرای صحیح عملیات ساخت و زیرسازی ومهمتر از آن نظارت صحیح

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

با همراهی محقق ایرانی انجام پذیرفت:

تــولید آسفالت مقاوم در برابر خورشیدبا استفاده از نانوتکنولوژی