محققان کمبریج ویروسی کشف کردند که جان ۳۰۰ میلیون را گرفته است

آبله، یک نوع بیماری واگیر بود که عامل آن یکی از دو ویروس آبلهٔ درشت یا آبلهٔ ریز تشکیل شده‌است. آخرین نمونهٔ طبیعی ویروس آبله در اکتبر ۱۹۷۷ تشخیص داده شد و سازمان جهانی بهداشت ریشه‌کن کردن بیماری را با انجام عمل پیش‌گیری آبله‌کوبی «از سطح زمین» در ۱۹۸۰ تأیید کرد.

دانشمندان انواع مختلفی از آبله را در دندان اسکلت‌های وایکینگ‌ها کشف کرده‌اند که برای اولین بار ثابت می‌کند که این بیماری حداقل 1400 سال است که بشریت را به ستوه آورده‌است. آبله از شخصی به شخص دیگر از طریق قطرات عفونی انتقال می‌یابد، در حدود یک سوم مبتلایان کشته می‌شود و یک سوم دیگر دائماً زخمی یا کور باقی می‌ماند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از ساینس دیلی،  اکنون تیمی از دانشمندان بین‌المللی پس از استخراج دندان‌های اسکلت‌های وایکینگ از مکان‌هایی در شمال اروپا ژنوم ژن‌های جدید کشف‌شده ویروس را ترتیب داده‌اند. پروفسور «اسکی ویلرسلف»، محقق کالج «سنت جان» دانشگاه «کمبریج» و مدیر مرکز ژئوژنتیک بنیاد «لوندبک» در دانشگاه «کپنهاگ» این تحقیق را رهبری کرده‌است.

وایکینگ‌ها ممکن‌است با آبله‌مرغان به گسترش مرگبارترین ویروس جهان کمک کرده‌باشند

او می‌گوید:« ما گونه‌های جدید آبله را در دندان اسکلت‌های وایکینگ کشف کردیم و دریافتیم که ساختار ژنتیکی آن‌ها با ویروس آبله کوچک مدرن ریشه کن شده در قرن بیستم متفاوت است. ما قبلاً می‌دانستیم که وایکینگ‌ها در اروپا و فراتر از آن حرکت می‌کردند، و اکنون می‌دانیم که آن‌ها آبله داشتند. افرادی که به دور دنیا سفر می‌کنند به سرعت کویید19 را پخش کردند و به احتمال زیاد وایکینگ‌ها به همان شکل آبله را انتقال داده‌اند.

حدود 300 میلیون نفر فقط در قرن بیستم قبل از آنكه این بیماری در سال 1980 به طور رسمی از طریق واكسیناسیون جهانی از بین بروند، در اثر این بیماری درگذشتند. فقط در آن زمان، آنها با کشتی و نه با هواپیما سفر می‌کردند. اطلاعات ژنتیکی 1400 ساله که از این اسکلت‌ها استخراج می‌شود بسیار مهم است زیرا به ما در مورد تاریخ تکاملی ویروس واریولا که باعث ایجاد آبله می‌شود‌، می‌آموزد.»

وایکینگ‌ها  دریانوردان اسکاندیناوی بودند که عمدتاً به زبان اسکاندیناوی قدیمی صحبت می‌کردند. آن‌ها با طرف‌هایی از سرزمین‌های اروپای شمالی رابطه تجاری داشتند. این معامله در یک منطقه وسیع شمالی، مرکزی، شرقی و غربی اروپا در خلال اواخر قرن ۸ تا ۱۱ میلادی صورت می‌گرفت.

نزدیک به سال ۸۰۰ تا ۱۰۵۰ برای سه سده، جنگجویان وایکینگ با کشتی‌های دراز و درخشان خود اروپا را به هراس افکنده بودند. آن‌ها از اسکاندیناوی برای جستجوی نقره، بردگان و زمین به دریا رفتند. برخی از آن‌ها به بریتانیا و فرانسه و برخی دیگر به روسیه و رودهای دوردست آسیا یورش می‌بردند. وایکینگ‌ها جویندگان دلیر و بی‌باکی بودند. آن‌ها با بی‌باکی از میان امواج خروشان اقیانوس اطلس گذر کرده، ایسلند و گرینلند را یافتند و به شمال آمریکا نیز گام نهادند.

خبرنگار: تیمور خسروی