خبرگزاری علم و فناوری

دانشمندان راز بوی بد بدن را سرانجام کشف کردند+عکس

غدد عرقی علت اصلی بوی بد زیر بغل و بدن می باشد که در برخی افراد بوی پیاز می دهد اما راهکارهایی وجود دارد که به راحتی می توانید از شر این بوی بد خلاص شوید.

محققان دانشگاه «یورك» بوی بد زیر بغل را به یك آنزیم خاص نسبت می‌دهند. این دانشمندان از مکانیسم اسرارآمیز موجود در زیر بغل برای تولید بوی تند پرده برداشته‌اند. آنها منبع بوی زیر بغل را به یک آنزیم خاص در یک میکروب خاص که در زیر بغل انسان زندگی می‌کند، نسبت دادند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از گاردین، دانشمندان معتقدند که این کار راه را برای ساخت دئودورانت‌ها و ضد عرق‌های مؤثرتر هموار می‌کند. این آزمایشات نشان می‌دهد که انسان میکروب‌های مرفیتی را از اجداد اولیه خود به ارث برده‌است. پروفسور «گاوین توماس»، میکروبیولوژیست ارشد تیم می‌گوید: «ما کشف کرده‌ایم که این بو چگونه تولید می‌شود. آنچه اکنون می‌خواهیم بدانیم چرایی تولید آن است.»

دانشمندان راز بوی بد عرق بدن را کشف کردند

انسان‌ها سخت‌ترین ترکیبات BO را به طور مستقیم تولید نمی‌کنند. بوی‌های بد، معروف به تیو الکل، هنگامی که میکروب‌ها روی سایر ترکیباتی که با آن‌ها مواجه می‌شوند، به عنوان محصول جانبی آزاد می‌شوند. تیم یورک پیشتر کشف کرده‌بود که اکثر میکروب‌های روی پوست نمی‌توانند اسیدهای تیولال را تولید کنند. اما آزمایش‌های بیشتر نشان داد که یک گونه ساکن زیر بغل،یکی از عوامل اصلی این بیماری بود. این باکتری‌ها که بوی بد را ایجاد می‌کنند، در هنگام مصرف ترکیبی بدون بو، که از غدد عرق در زیر بغل رها می‌شود، فعال می‌شوند.

انسان‌ها دو نوع غدد عرق دارند. غدد «اکرین» بدن را می‌پوشانند و مستقیماً روی پوست باز می‌شوند. آنها یک مؤلفه اساسی سیستم خنک‌کننده بدن هستند. از طرف دیگر غده‌های «آپوکرین» به داخل فولیکول‌های مو باز می‌شوند و در مکان‌های خاصی قرار دارند؛ زیر بغل، نوک سینه‌ها و دستگاه تناسلی. نقش آن‌ها چندان مشخص نیست.

غدد آپوکرین کاملا متفاوت از غدد دیگر موجود در بدن هستند . آن ها عرق غلیظ تر و چسبناک تر از غدد آکرین تولید می‎ کنند و همچنین، باکتری های روی سطح پوست به سختی این عرق را می ‎شکنند و دلیل اصلی بوی بد زیر بغل هم همین است.

هنگامی که باکتری های زیر بغل، عرق زیر بغل را تخریب می ‎کنند و مولکول های بی بوی عرق انسان را به محصول دیگری موسوم به تیو الکل تبدیل می‎ کند. در حالی که عرق خالص انسان کاملا بی بو است و این ترکیبات خاص که توسط باکتری ها تولید می ‎شوند، باعث بد بو شدن آن ها می ‎شوند.

خبرنگار: تیمور خسروی