مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در گفتگو با خبرگزاری علم و فن آوری:

پژوهش خط مقدم و سنگ بنای تعلیم و تربیت در جامعه است

واقعی: انجام پژوهشهای عملیاتی و وابسته به محیط از قبیل پدیدار شناسی، پژوهش روایی، کنش پژوهی و از همه مهمتر درس پژوهی، باعث رشد همه جانبه تعلیم و تربیت در جامعه می شود.

محمد علی واقعی در گفتگو با خبرگزاری علم و فن آوری از خراسان جنوبی پژوهش سنگ ­بنای تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش دانست و اظهارداشت: آموزش و پرورش به عنوان خط مقدم عرصه پژوهش، باید آن را سرلوحه تغییر و تحولات خود قرار دهد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی افزود: در بسیاری از چارچوب­های برنامه درسی از عنصر پژوهش به عنوان یکی از عناصر مهم یاد شده است.

پژوهش سبب افزایش توانمندی های حرفه ای در فرد است

وی ادامه داد: در اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به این مهم به صراحت اشاره شده، از جمله در راهکار 7- 11 سند بنیادین آموزش و پرورش آمده است که توسعه زمينه پژوهشگری و افزايش توانمنديهاي حرفه اي به شکل فردي و گروهي ميان معلمان و تبادل تجارب و دستاوردها در سطح محلي ، ملي و ايجاد فرصت هاي باز آموزي مستمر علمي و تحقيقاتي و مطالعاتي و برگزاري جشنواره هاي الگوي تدريس برتر و اختصاص اعتبارات خاص براي فعاليت هاي پژوهشي معلمان باید مدنظر قرار گیرد.

واقعی با بیان اینکه نقش فرهنگیان در عملیاتی سازی پژوهش و نهادینه کردن آن در نهال نوپای دانش آموزان، امری مهم می باشد، گفت: فرهنگیان با انجام پژوهش های مرتبط با محیط کلاس، به شکل برساختی، ضمن به دست آوردن اطلاعات ناب و دست اول، در اشاعه و گسترش آن تأثیر به سزایی دارند.

وی بیان داشت: انجام پژوهشهای عملیاتی و وابسته به محیط از قبیل پدیدار شناسی، پژوهش روایی، کنش پژوهی و از همه مهمتر درس پژوهی، باعث رشد همه جانبه تعلیم و تربیت در جامعه می شود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی یادآورشد: راهکار 7-11 سند تحول بنیادین به ارتقای شایستگی های پژوهشی معلمان با تاکید بر پژوهش های گروهی از جمله اقدام پژوهشی و درس پژوهی پرداخته شده است.

وی با اشاره به استفاده از فرهنگیان پژوهش محور برای  تبدیل پژوهش آنها به ایده و طراحی آن ایده و تبدیل تجاری سازی نیز افزود: شناسایی فرهنگیان پژوهشگر و صاحب ایده هر ساله در فراخوان های مختلف صورت می گیرد اما نباید به این مرحله خاتمه یابد چرا که بسیاری از طرحها و ایده ها در زمره پژوهشهای بنیادی بوده و علاوه بر گسترش مرزهای علم و دانش، تجاری سازی و گسترش همه جانبه آنها در افزایش بازدهی آموزش و پرورش نقش به سزایی دارد.

حمایت از پژوهشگران فرهنگی در آموزش و پرورش

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به حمایت از فرهنگیان و دانش آموزان نخبه علمی وپژوهشی گفت:پیرو راهکار2/23 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تدوين نظام جامع حمايت از پژوهشگران حوزه آموزش و پرورش و هدايت موضوعات و اهداف پژوهشي در دستور کار قرار دارد .

وی ادامه داد: در راستاي تحقق اهداف تعليم و تربيت رسمي برگزاری جشنواره های پژوهشی جابربن حیان در دوره ابتدایی و جشنواره های نوجوان و جوان خوارزمی در دروره متوسطه و ابرگزاری مسابقات علمی و پژوهشی مختلف در طول که در سال تحصیلی جهت شناسایی و پرورش استعدادهای دانش آموزان انجام می گیرد.

واقعی بیان داشت: یکی دیگر از راهکارهای سند تحول به این موضوع اشاره شده است ( راهکار 7-11 تعریف و اختصاص سرانه به فعالیت های پژوهشی معلمان و حمایت از معلمان و دانش آموزان پژوهنده و نو آور ) که امیدواریم به زودی نظام نامه ای مشخص در این خصوص توین و ابلاغ شود.

وی با اشاره به اقدامات لازم جهت پشتیبانی از ایده ها و پژوهش های فرهنگیان و فعالیتهای علمی وپژوهشی آموزش و پرورش عنوان کرد: اولین گام شناسایی افراد صاحب نظر و پژوهشگر جامعه فرهنگیان است و این مهم در قالب جشنواره های مختلفی علمی –پژوهشی مانند فراخوان پژوهشگران برتر، فراخوان معلمان پژوهنده، ، جشنواره ابتکارات مدرسه ای و همچنین فراخوان فرهنگیان مولف از گذشته تا کنون درحال اجرا بوده است.

برگزاری جشنواره های اقدام پژوهی در بین فرهنگیان

وی تصریح کرد: هرساله جشنواره اقدام پژوهی به شکل گسترده در بین جامعه فرهنگیان انجام شده که امسال بیست و سومین جشنواره در حال اجرا می باشد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت:در کنار طرح های مذکور، برگزاری کارگاه های علمی پژوهشی، برگزاری جلسات ارائه طرح های پژوهشی فرهنگیان و ضمن خدمت­های پژوهش محور نیز برگزار می شود.

برگزاری  کارگاه های علمی پژوهشی در بین دانش آموزان  معلمان

واقعی با اشاره به اینکه بسته پیشنهادی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در زمینه مدرسه پژوهنده که در ارتباط با راهکارهای سند تحول می باشد،افزود: فرایندهای مختلف پژوهشی را در دستور کار داردکه در سال 1399 در تعداد معدودی از مدارس کشور به اجرا در خواهد آمد و در صورت فراهم شدن بسترهای مناسب در سال­های آینده توسعه پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/ ک/۹۹/م

 

زمان انتشار: یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵:۲۵

شناسه خبر: 89775

مطالب مرتبط :
 ​بستری بودن ۱۷۹ بیمار حاد تنفسی در بیمارستانهای استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

​بستری بودن ۱۷۹ بیمار حاد تنفسی در بیمارستانهای استان

دهقانی گفت: در حال حاضر تعداد ۱۷۹ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستانهای خراسان جنوبی بستری می باشند که از این تعداد ۷۳ نفر مبتلا به کرونا هستند.

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب