به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از استان مرکزی ،دکتر مهدی یزدانی عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک درباره ی ساخت پل های قدیمی راه آهن اظهار کرد:این پل ها بیشتر از مصالح بتنی و سنگی ساخته شده است .
یزدانی در ادامه صحبتهای خود گفت: یکی از ایرادات اصلی این سازه ها ترک خوردگی در قسمت هایی از پل تحت اثر بارهای سرویس است . تئوری مکانیک شکست به عنوان یک ابزار قدرتمند و به روز اثر ترک و نقص را در تحلیل سازه ها لحاظ می کند.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت گسترده ای از شبکه راه آهن در کشور داریم بیان کرد:شبکه راه آهن به عنوان زیرساخت ریلی کشور یکی از مهمترین شاخص های رشد اقتصادی محسوب می شود. در شبکه راه آهن تعداد بسیار زیادی پل های قدیمی که برای زمان های گذشته طراحی شده اند وجود دارد.
عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران بیان کرد: با توجه به نیاز کشور به افزایش باربری در سال های اخیر، همچنین افزایش سرعت ناوگان ریلی، پل های قدیمی همواره مورد بررسی قرار گرفته اند.
یزدانی در ادامه صحبتهای خود اضافه کرد: از آنجاکه در شبکه راه آهن کشور حدود ۱۰ هزار پل قدیمی وجود دارد، با پیشنهاد رویکرد جدید، به سرعت می توان در مورد افزایش ظرفیت باربری و افزایش سرعت قطارهای در حال سرویس تصمیم گیری کرد.
وی در پایان افزود: تاکنون از این تئوری برای محاسبه ظرفیت پل های قدیمی استفاده نشده بود، بنابراین برای بار نخست با استفاده از تئوری مکانیک شکست اثر ترک ها به صورت مستقیم در ظرفیت باربری لحاظ شد. وی برای اعتبار سنجی روش مذکور بیان کرد: از نتایج دو پل در فاصله 23و 24کیلومتری راه آهن قدیم تهران-قم استفاده شده است.
انتهای پیام/ج
زمان انتشار: جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۵:۰۰
شناسه خبر: 89833