خبرگزاری علم و فناوری

رشد نانوذرات طلا در داخل تومورها می تواند به از بین بردن سرطان کمک کند

محققان دانشگاه مریلند راهی برای رشد نانوذرات طلا به طور مستقیم در داخل سلول های سرطانی پیدا کرده اند که می تواند به تصویربرداری کمک کند و حتی برای از بین بردن تومورها گرم شود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اردبیل و به نقل از نیواطلس؛ طلا فقط یک چهره زیبا نیست - در بسیاری از تحقیقات نوید بخش مبارزه با سرطان است. اکنون محققان راهی برای رشد نانوذرات طلا به طور مستقیم در داخل سلول های سرطانی در مدت 30 دقیقه پیدا کرده اند که می تواند به تصویربرداری کمک کند و حتی برای از بین بردن تومورها گرم شود.

در آثار قبلی، نانواستارهای طلا، نانولوله ها و سایر ساختارهای نانوذره برای مبارزه با سرطان ارسال شده اند، اما یکی از موانع اصلی، ورود مواد داخل تومورها است. بعضی اوقات آنها به پپتیدهایی مجهز می شوند که سرطان را شکار می کنند، در حالی که دیگران به سلول های سفید خون متصل می شوند.

برای این مطالعه جدید، محققان در عوض راهی برای رشد طلای مستقیم در سلولهای سرطانی پیدا کردند. مزیت این است که به غلظت بالای طلا در سلول نیاز ندارد و می توان آن را خیلی سریعتر از سایر روش ها انجام داد.

این گروه از پلی اتیلن گلیکول (PEG) به عنوان بردار تحویل طلای یونی استفاده کردند که در اصل نمک های طلا است و در یک مایع حل می شود. هنگامی که این مورد به سرطان وارد می شود، ریز محیط سلولی اسیدی، طلا را از شکل یونی آن به نانوذرات طلای پلاسمونیک تبدیل می کند. این تیم می گوید که این اتفاق در کمتر از 30 دقیقه اتفاق می افتد، و این سرعت را بسیار سریعتر از سایر روشهای درمانی است که ممکن است 24 ساعت یا بیشتر طول بکشد.

دیپانجان پان، نویسنده همکار تحقیق، می گوید: ما یک سیستم منحصر به فرد ایجاد کرده ایم که در آن نانوذرات طلا توسط بیومولکول های سلولی کاهش می یابند و آن ها قادر به حفظ عملکرد خود هستند، از جمله ظرفیت هدایت خوشه باقیمانده به هسته.

در آزمایش روی موش ها، محققان این روند را یک گام فراتر بردند. آنها ابتدا نانوذرات طلا را در داخل تومور موشهای زنده رشد داده و سپس با لیزر آنها را زدند تا گرم شود و سلولهای سرطانی را از بین برد. این روش در گذشته نشان داده شده است، اما طلا معمولاً در داخل سلولها رشد نمی کند.

پان افزود: شکل گیری درون سلولی و مهاجرت هسته ای این نانوذرات طلا یک رویکرد بسیار امیدوارکننده برای کاربرد دارویی ارائه می دهد.

این تحقیق در مجله  Nature Communications منتشر شده است.

زمان انتشار: پنج شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۵:۰۰