خبرگزاری علم و فناوری

روایت کارآفرینی که از یک گیاه ناشناخته ، لیف تولید کرد

«عظيم رفيعي» کارآفرین فعالی است که تصمیم گرفت با شیوه نوین کشاورزی را انجام دهد و با تولید محصولات خاص برای همشهریانش اشتغالزایی کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از استان مرکزی ؛ عظیم رفیعی کارآفرین و مدیرعامل شرکت نبوغ گستران طب شایلین است درباره شروع کار خود اینگونه می گوید:چندسالی کاشت و تولید گیاه لوفا در گلخانه ها در سطح کشور انجام می شد و من با آگاهی از آن و ایده ای که برای اشتغالزایی سالها در ذهن پرورانده بودم کار را شروع کردم.

رفیعی با بیان اینکه این گیاه برای کشت به آب و هوای گرم و نیمه گرم احتیاج دارد ادامه می دهد: پس از مطالعه و تحقیق ، زمین های استان مرکزی را برای کشت گیاهی مساعد دیدم وبا ایده نوین کاشت لوفا و نهایتاً تولید لیف گیاهی، در سال 95 کار را آغاز کردم.گیاه لوفا از خانواده کدو بوده و از این گیاه محصولات متفاوتي را می توان توليد و در صنایع متفاوت بکار برد.

وی استفاده ای که از لوفا در شرکت می شود را بیان می کند :زمانیکه میوه گیاه لوفا سبز رنگ شد قابل خوردن است و می توان آن را به صورت پخته یا به صورت خام خورد. اما برای تولید لیف زمانی که محصول زرد رنگ ، کاملا رسیده، اسفنجی و فیبری شد از بوته جدا کرده که شرکت نبوغ گستران طب شایلین در این زمان از آن استفاده می کند.

رفیعی بعد از موفقیت در بخش اول(مطالعه و تحقیق برای پیدا کردن زمین و کاشت و برداشت محصول) در ادامه صحبتهای خود می گوید: برای ادامه کار در سال 96 و 97 نتیجه کار و نمونه کارهای خود را به پارک علم و فناوری استان مرکزی ارائه داده و توانسته ایم وارد مرکز رشد پارک علم و فناوری شده و از خدمات ارائه شده توسط پارک بهره مند شویم. 

مدیرعامل شرکت نبوغ گستران طب شایلین به مناطقی که برای کشت مناسب است اشاره می کند و ادامه می دهد:هم اکنون این محصول در بیش از هزار هکتار از اراضی استان های کرمان ، شیراز ، شمال و در حدود 3هزار هکتار از اراضی استان مرکزی قابل کشت می باشد. مقداری از این محصول را از کرمان به صورت خشک تهیه می کنیم و در گلخانه ای در مصلح آباد فراهان و در بخش توره زمین هایی را برای کاشت محصول زیر کشت برده ایم.

رفیعی در ادامه صحبتهای خود از اقدامات ارزشمند شرکت بومی سازی این میوه می گوید:میوه لوفا از ترکیه وارد ایران می شد و هم اکنون که به تولید آن در ایران پرداخته ایم دیگر نیازی به واردات نداشته و از خروج ارز جلوگیری می شود و در آینده می توانیم این میوه را به خارج صادر کنیم.

مدیر عامل این شرکت توضیح می دهد: :تنوع محصولات تولیدی شرکت در مقایسه با تولیدکنندگان دیگر باعث برتری این شرکت شده است. خط تولید این لیف با ساخت دستگاهی توسط شرکت و به صورت بومی و داخلی راه اندازی شده است و در این مدت 22مدل لیف طراحی و تولید شده است که 18مدل توسط شرکت طراحی و تولید شده است.

رفیعی درباره تفاوت تولید شرکت خود با مشابه های آن می گوید: تفاوت محصول تولید شده با نمونه های موجود در بازار مربوط به جنس آن می باشد. اکثر لیف های موجود در بازار از جنس پلی استر می باشد اما لیف تولیدی از میوه گیاهی به نام لوفا تهیه شده است.و کیفیت محصول و گیاهی بودن آن باعث متمایز شدن محصول می باشد.

وی برای معرفی بیشتر محصول تولیدی بیان می کند :در زمان های قدیم از این ماده برای ماساژ دادن استفاده می شده چون باعث برداشتن سلول های مرده پوست، شادابی در پوست و تسهیل تنفس سلولها میشد. هم اکنون از این گیاه به عنوان یک محصول طبیعی برای تمیز کردن پوست می توان استفاده کرد.

رفیعی از آینده ی فعالیت های شرکت بیان می کند: شرکت علاوه بر تولید انواع لیف قرار است به تولید اسفنج کودک بپردازد که شبیه سازی آن از روی محصول شرکت اسپانیایی تولید اسفنج می باشد.

مدیرعامل شرکت نبوغ گستران طب شایلین طرح تولید لیف لوفا را موفقیت آمیز عنوان کرده و می گوید: با توکل به خداوند، تلاش شبانه روزی و صبر توانستیم این محصول را با نام تجاری «بیولایف» به بازار عرضه کنیم. بیولایف در ترکیه بدون e آخر به ثبت رسیده و توانستیم با نام تجاری بیولایف و با افزودن کلمه e ثبت کنیم که مشکلی برای این اقدام ایجاد نشود و خوشبختانه در حال حاضر تولید داخلی این محصول بدون وارد کردن از ترکیه با همین برند انجام می‌شود.

وی در زمینه فروش محصول می گوید :از کاشت محصول تا فروش (صفر تا صد)توسط شرکت تولید می‌شود و عرضه محصول در استان مرکزی و تهران می باشد که مورد استقبال خوب قرار گرفته است. از آنجایی که تولید این محصول کاری جدید و تازه در ایران است هنوز خوب به بازار معرفی نشده و مردم از کیفیت و خواص این محصول آگاه نیستند. او در ادامه می گوید : ما هرچه جلوتر می‌رویم با مدل های جدیدتری از این محصول آشنا می‌شویم که با توجه به ظرفیت و پتانسیل شرکت توان این را داریم که تولیدات را چندبرابر کنیم و هر سال یک زنجیره را برای فروش و پخش این محصول اضافه کنیم.

رفیعی با بیان اینکه از گیاه لوفا محصولات متعددی از جمله لیف گیاهی، اسفنج ظرفشوئی، کفی صندل، فیلتر، عایق و چند محصول صنعتی و دستی خلاقانه دیگر قابلیت تولید دارد می افزاید: در صورت حمایت مسئولان در زمینه مالی علاوه بر تولید لیف می‌توان با تولید محصولات جدید گام های بلندتری در ایجاد اشتغال جوانان برداشت.هم اکنون حدود 120 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در این زمینه با شرکت همکاری دارند.     

وی در ادامه صحبتهای خود از ورود به بازار فروش و استقبال از محصول عنوان می کند:ابتدا تحقیقات میدانی انجام شد تا متوجه شویم آیا این محصول بازخورد دارد.قبل از شیوع ویروس کرونا کار تولید لوفا به صورت انبوه آغاز شد ولی با توجه به گران شدن دلار ديگر واردات محصول به ایران صورت نمي گیرد و رقبا همه در حال حذف شدن هستند و اين براي شركت مي تواند روزهاي خوبي باشد تا با توكل به خداوند و توان زياد بازار را به طور كلي در دست بگيريم. از طرفی چشم کارآفرینان و تولیدکنندگان داخلی به مشتریانی ست که تولید ملی را به مشابه های خارجی ترجیح می دهند.مردم باید بدانند اگرما دلمان برای هم نسوزد و از هم حمایت نکنیم هیچ کس بیرون از مرزهای کشور ما را حمایت نخواهد کرد. باید این فرهنگ در بین مردم رواج پیدا کند که در صورت نبودن جنس ایرانی سراغ برند خارجی یک محصول بروند زیرا خرید جنس ایرانی مستقیماً موجب اشتغالزایی می‌شود.وقتی تولید ایرانی می‌خرید، تولید انبوه اتفاق می‌افتد و وقتی تولید بیشتر شود تعداد افراد بیشتری سرکار می‌روند.»

مدیرعامل شرکت نبوغ گستران طب شایلین در مورد آینده امیدوار است و ادامه می دهد:با توجه به نوسانات قیمتی و بالارفتن ارز و تحریم ها هر کس در ایران تولید داخلی انجام دهد و بتواند بازار فروش را پیدا کند موفق خواهد شد زیرا وارد کردن جنس خارجی بسیار سخت است .

رفیعی می گوید:با آمدن ویروس کرونا در کشور و جهان تقریباً تمامی صنف ها برای مدتی تعطیل شد اما دو مکانی که ما برای عرضه محصول مان انتخاب کرده بودیم فعالیتشان به خاطر نیاز مردم تعطیل نشد و مشتریان بیشتری به آنجا مراجعه کردند اول داروخانه ها و دوم فروشگاه های زنجیره ای.و همین مسئله در امر معرفی محصول به بازار خیلی کمک کننده بود و فرصت فوق العاده ای را برای فروش برای ما فراهم کرد.

وی در پایان صحبتهای خود انتظارش را از مسئولین اینگونه بیان می کند: كارآفرين با ايده اي كه دارد کار را آغاز می کند و نياز به حمايت دارد. مهم خواستن و حمايت دولت يا سرمايه گذار است. از طرفی قوانين پيچيده اداري دست و پاگير و زمان براست و كارآفرين را براي رسيدن به هدف خسته مي كند.تولید کننده نباید دغدغه‌ای به جز کار داشته باشد اما متاسفانه دغدغه‌های مختلفی به جز کار به سراغش می آید.

پایان خبر/ج

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زمان انتشار: سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵:۱۷

شناسه خبر: 90785

مطالب مرتبط :
استویا

برای نخستین بار؛

کشت گیاه استویا (قند طبیعی)در استان مرکزی توسط محقق اراکی

موفقیت طرح تحقیقاتی کشت گیاه استویا (قند طبیعی) برای نخستین بار توسط محقق اراکی انجام شد.

اناناس۳

تجاري سازي كشت بافت آناناس در استان مركزي

روش کشت بافت در چند دهه اخیر به عنوان ابزاری کارآمد برای تکثیر، تولید و اصلاح گیاهان در شرایط کنترل شده در مراکز تحقیقاتی سراسر دنیا به کار گرفته شده و محققان اراكي براي نخستين بار در كشوربه توليد انبوه كشت بافت نهال آناناس پرداخته اند.

طراحی و تولید هفت محصول نوآورانه در حوزه گز و شیرینی محقق شد/ برنامه ی گسترده شرکت گز سکه «عرضه ی اولیه صد شرکت کارآفرین در بازار سرمایه»

رئیس هیأت مدیره شرکت گز سکه:

طراحی و تولید هفت محصول نوآورانه در حوزه گز و شیرینی/طراحی و اجرای «عرضه ی اولیه صد شرکت کارآفرین در بازار سرمایه»

محمد گوهریان رئیس هیأت مدیره شرکت گز سکه از طراحی و تولید هفت محصول نوآورانه در حوزه گز و شیرینی در این شرکت خبرداد و گفت: این شرکت بعنوان اولین شرکت عرضه کننده سهام در تابلوی شرکتهای دانش بنیان بازار SME فرابورس ایران است و «عرضه ی اولیه صد شرکت کارآفرین در بازار سرمایه» را با همکاری کانون کارآفرینی استان اصفهان طراحی و اجرا کرده است.

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب