خبرگزاری علم و فناوری

آنچه والدین باید بدانند:

گام اول سواد رسانه‌ای/ چگونه در فضای مجازی رژیم بگیریم

سواد رسانه‌ای برای هرکسی تعیین می‌کند که کدام مواد رسانه ای برای او مضر و کدام مواد، مفید هستند و به چه میزان باید از محتوای رسانه‌ای مفید استفاده کرد تا هم نیاز روحی و روانی برطرف شود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری استان بوشهر؛کرونا یا بهتر بگوییم «ویروس دردسر ساز» چند ماهی است که مهمان ناخوانده‌ی سراسر دنیا شده است. این ویروس قابلیتی شگفت، در تغییر سبک زندگی افراد داشته که آن را با دیگر ویروس‌های دنیا متمایز می‌کند.

وزارت آموزش و پرورش با میلیون‌ها دانش آموز و معلم اداره می‌شود که باید لقب «درگیرترین وزارت خانه» به آن داده شود، علاوه بر آن حیاتی‌ترین رکن زندگی بشری هم آموزش است.

با وجود شیوع ویروس کرونا، بسیاری از شهرستان‌هایی که وضعیت قرمز اعلام شده بود نیز مدارس در 15 شهریور بازگشایی شد و بعد از تاکید بر آموزش حضوری و حرف و حدیث‌هایی مبنی بر مبتلا شدن بعضی از دانش آموزان به کرونا، رئیس جمهور بر اختیاری بودن آموزش حضوری یا مجازی تاکید کرد.

فضای مجازی حالا پذیرای میلیون‌ها دانش آموز در امر تحصیل است که خود ویژگی‌های مثبت و منفی در بر خواهد داشت. با توجه به هشدارهای مقام معظم رهبری در رابطه با آسیب‌های آموزش مجازی دانش آموزان در دوران کرونایی به سراغ «مهراب کیانی» مدرس فضای مجازی رفته و پیرامون این مسئله گفت و گویی صمیمانه داشتیم.

آنچه که بر دیدگان شما می‌گذرد مشروح گفت و گوی ماست:

 

خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری: استفاده از فضای مجازی برای دانش آموزان باید چگونه باشد که دانش آموزان دچار آسیب‌های آن نشوند؟

_ در رابطه با استفاده دانش آموزان از فضای مجازی باید بگوییم که آسیب‌های این موضوع بسیار زیاد است اما یکی از مهمترین مسئله‌ها این است که امروز دانش‌آموزان در عصر ارتباطات قرار دارند و نمی‌توانیم کامل آنها را از این فضا دور کنیم بلکه باید در یک فضای مناسب و فضای دانش آموزی آنها را به فضای ارتباطات و فضای مجازی آشنا کنیم.

 سواد فضای مجازی و رسانه مسئله بسیار مهمی که امروز خیلی کمتر به آن توجه می‌شود هر چند در این فضا امروز شاهد آن هستیم که کتابی به نام «سواد رسانه» در مدارس آموزش داده می‌شود. اما این آموزش به تنهایی کافی نیست. چرا؟ زیرا کسانی که امروز این کتاب را تدریس می‌کنند، خود با بحث سواد رسانه و سواد فضای مجازی و شاید اصلا با خود فضای ارتباطات و فضای مجازی اصلا آشنا نباشند.

کسی که خودش در معرض آسیب‌های فضای مجازی است هرچند که معلم باشد چطور می‌تواند آموزش دهنده فضای مجازی و سواد رسانه باشد به قول شاعر:

 ذات نایافته از هستی بخش

کی تواند که شود هستی بخش

اینکه ما تا دیروز تاکید داشتیم پدر و مادرها همیشه سعی کنند با کنترل، بچه‌ها را با فضای مجازی آشنا کنند، بچه‌ها به تنهایی وارد فضای مجازی نشوند، بدون محدودیت در اینترنت گشت و گذار نکنند اما حالا خانواده‌ها مجبورند بچه هایشان را در خیلی از موارد با این تبلت‌ها و گوشی‌ها و اینترنت‌ها تنها بگذارند. همین مسئله باعث خواهد شد که تعداد بسیاری از این بچه‌ها با فرداها و موضوعاتی آشنا باشند که اصلاً سن آنها اقتضا نمی‌کند.

آموزش و پرورش ما سال‌هاست از بحث سواد رسانه و فضای مجازی عقب مانده، اما اتفاق خوبی که رخ داده این است که  امروز شاهد آموزش غیر حضوری هستیم و ظرفیت فضای مجازی برای آموزش مورد توجه قرار گرفته است اما خیلی شتاب‌زده و بدون برنامه در حال پیش روی است و شاید آسیب‌‌های آن را  در سال‌های بعد مشاهده کنیم.

 

خبرنگار علم و فناوری: اینگونه آشنا شدن کودکان با فضای مجازی به عنوان تحصیل نه بازی و سرگرمی چه تاثیری بر ادامه رشد آنها دارد؟

امروز واقعیتی در دنیا وجود دارد که ما نمی‌توانیم آن را انکار کنیم و آن بحث بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی است که  در آموزش کودکان و نوجوانان ما تاثیر زیادی دارد و چون ما تولید کننده نیستیم دیگران دارند برای ما محتوا تولید می‌کنند که بیشتر آنها با فرهنگ، دین و عرف ما هم خوان نیستند تاثیرات این ابزار هم مثبت و هم منفی است. اگر مواجه درست منطقی و با علم و آگاهی باشد و محتواهای مناسب در اختیار کودک نوجوان و جوان قرار گیرد تاثیر مناسبی در رشد دارد و اگر این گونه نباشد منفی خواهد بود.

رژیم مصرف سواد رسانه‌ای

موضوع مهمی که در بحث سواد رسانه وجود دارد و در بحث مواجهه با فضای مجازی باید به آن توجه کرد مسئله مهمی به نام «رژیم مصرف» است؛ حوزه فضای مجازی مسئله به نام رژیم مصرف دارد که در رژیم مفرح میزان استفاده و محتوایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار مهم است. مثلا همان غذایی که کودکان ما مصرف می‌کنند. ما چقدر در تغذیه کودکان دقت می‌کنیم آیا هر ماده غذایی را و یا هر غذای ایرانی از هر رستورانی به کودکانمان می‌دهیم یا خیر؟ در مصرف مواد غذایی کودکان سوال وجود دارد. آیا امروز بزرگسالان ما در جامعه به اندازه یک وعده غذایی حساسیت روی نحوه استفاده کودک و نوجوان‌شان در فضای مجازی دارند؟

 

خبرنگار علم و فناوری: اقدامات دولت در توزیع سیمکارت‌های دانش آموزی با محدودیت‌های اینترنتی چه مقدار تاثیر گذار است؟

_ در رابطه با سیم کارت‌های دانش آموزی که با محدودیت فضا را در اختیار کودک و نوجوان قرار می‌دهند باید گفت این اتفاق، اتفاق خوبی است اما اقدامی دیرهنگام! کشورهای دیگر سال‌های سال است که در این فضا فعالیت کرده و برای کودکان و نوجوانان سیم کارت‌های مخصوص طراحی و حتی قوانین نوشته‌اند. مثلا در کشور ایالات متحده جرم محسوب می‌شود که پدر و مادری کودک خود را با اینترنت نامحدود تنها بگذارند. کودک باید فقط از اینترنت مخصوص خودش استفاده کند.

یکی از مشکلات مهم در این رابطه این است که بخش اعظمی از جامعه ما امروز به دلیل گرانی گوشی و تبلت مجبورهستند که بچه‌هایشان را با سیمکارت‌های خودشان وارد فضای مجازی شوند و اپلیکیشن شاد را روی گوشی‌های خودشان نصب کنند که همین موضوع باعث می‌شود که کمتر بتوانند از سیم کارت‌های دانش آموزی استفاده کنند.

 با این وجود دولت باید به فکر وضعیت گرانی گوشی‌ها و تبلت‌ها هم می‌بود که امروز برای خانواده‌های طبقه متوسط رو به پایین و طبقه مستضعف مشکلات بسیار عدیده‌ای به وجود آورده است و بسیاری از خانواده‌ها از همین فضای ضعیف آموزشی در فضای مجازی هم محرومند.

 

خبرنگار علم و فناوری: آموزش مجازی چه تاثیری بر جو خانواده‌ها می‌گذارد؟

برای کاهش آسیب‌های آموزش و پرورش، اصل بسیار مهم این است که یکی کسانی هم که باید آموزش ببینند خانواده‌ها هستند و بعد از آن کودکان و نوجوانان زیرا تا زمانی که خانواده‌ها با این فضا آشنا نباشند نمی‌توانند کودکانشان را در این فضا همراهی کنند.

آموزش در بحث فضای مجازی و رسانه را هم برای خانواده‌ها و هم دانش آموزان جدی گرفت!

سواد فضای مجازی اکثر خانواده‌ها به مراتب پاینتر از کودکانشان است و همین مسئله آسیب‌های جدی را به وجود آورده است. بسیاری از خانواده‌ها خودشان در معرض آسیب قرار گرفتند و خیلی جالب است بدانید گاها زمانی که من برای تدریس سواد فضای مجازی در مدارس حضور پیدا می‌کنم و موضوعات و آسیب‌ها را  مطرح می‌کنم دانش آموزان می‌گویند بیایید این موضوعات را برای خانواده‌های ما طرح کنید، پدر و مادرهای ما بیش از ما از این فضا استفاده می‌کنند و تلفن همراه از دستشان نمی‌افتد و مشکلات زیادی در خانه به وجود آورده است. پس باید آموزش در بحث فضای مجازی و رسانه را هم برای خانواده‌ها و هم دانش آموزان جدی گرفت.

خبرنگار علم و فناوری: پیشنهادات شما در رابطه با کاهش این آسیب‌ها چیست؟

کلا بحث سواد رسانه و فضای مجازی باید سکه رایج جامعه شود همین طور که این روزها در هر گوشه و کناری بحث بورس جدی شده است و همه از بورس حرف می‌زنند، اگر بحث سواد رسانه و فضای مجازی هم جدی گرفته شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

اما یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در فضای مجازی این است که ما امروز استقلالی در این عرصه نداریم یعنی اینکه اطلاعات ما در فضای مجازی وابسته به شبکه جهانی است و اگر این شبکه از ما جدا شود ما دچار مشکلات حادی خواهیم شد.

نبود جستجوگر بومی، نبود اپلیکیشن ارتباطی بومی گسترده، کامل نبودن شبکه ملی اطلاعات، گرانی اینترنت و مواردی دیگر که به عنوان آسیب‌های فعالیت در فضای مجازی می‌توان بر شمرد، دولت الکترونیک ما نقص‌های بسیاری دارد و مشکلات دیگری که بخش اعظم آن برمی‌گردد به وزارت ارتباطات و نهادهای دولتی که می‌توانند با سیاست‌گذاری مناسب بسیاری از این مشکلات رو مرتفع نمایند اما انگار انگیزه‌ای  برای حل این مشکلات در دولت وجود ندارد.

مصاحبه‌گر: سینا ناجی

انتهای پیام/

خبرنگار:حسینی مفرد

زمان انتشار: چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰:۴۲

شناسه خبر: 90810

مطالب مرتبط :
فضای مجازی

علم و فناوری بررسی می کند

باید و نبایدهای شبکه های اجتماعی/آیا مجلس دنبال فیلتیرینگ فضای مجازی است؟

شبکه های اجتماعی و فضای مجازی راهی برای رسیدن به اهداف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ملت ها هستند و تمامی کشورها برای آن قوانین و مقرراتی اعمال می ‌کنند اما در ایران در حوزه قانونمند کردن و کنترل فضای مجازی هنوز اقدام ویژه ای انجام نشده است.

ستاد کرونای استان اصفهان منفعل است و هیچ اقدام فوری انجام نمی دهد

مسئول کمیته بهداشتی کارگروه تخصصی مبارزه با ویروس کرونا بسیج اساتید استان اصفهان گفت؛

ستاد کرونای استان اصفهان منفعل است و هیچ اقدام فوری انجام نمی دهد

حمیدرضا خدایی مسئول کمیته بهداشتی کارگروه تخصصی مبارزه با ویروس کرونا(کووید۱۹)؛ با بیان این که اصل بر این است که جان آدمی عزیزترین دارای آن است، گفت: ستاد کرونا در استان اصفهان منفعل است و هیچ اقدام فوری انجام نمی دهد.

مصرف آزیترومایسین برای درمان کووید۱۹  ممکن است خطر وقایع قلبی را افزایش دهد

مصرف آزیترومایسین برای درمان کووید۱۹ ممکن است خطر وقایع قلبی را افزایش دهد

محققان دانشگاه ایلینوی شیکاگو محققان در یک مطالعه بزرگ روی داروی آزیترومایسین - آنتی بیوتیکی که به عنوان یک درمان بالقوه برای کووید۱۹ استفاده می شود، گزارش کردند: آزیترومایسین به خودی خود با افزایش حوادث قلبی ارتباط ندارد. با این حال، اگر این دارو با داروهای خاص دیگری که بر عملکرد الکتریکی قلب تأثیر می گذارد مصرف شود، این ترکیب با افزایش ۴۰ درصدی حوادث قلبی از جمله غش، تپش قلب و حتی ایست قلبی در ارتباط است. "

هپاران سولفات به ویروس کووید ۱۹ کمک می کند تا به سلولهای ریه انسان نفوذ کند

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه سان دیگو کشف کردند؛

هپاران سولفات به ویروس کووید ۱۹ کمک می کند تا به سلولهای ریه انسان نفوذ کند

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه سان دیگو کشف کردند که هپاران سولفات به ویروس کووید ۱۹ کمک می کند تا به سلولهای ریه انسان نفوذ کند.

آی سی یو

تبدیل نمازخانه بیمارستان فارابی به ICU با عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب

نمازخانه بیمارستان فارابی با عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی به ICU تبدیل می شود.

بدخشان

۴۸هزار دانش آموزان خراسان شمالی به شبکه شاد دسترسی ندارد

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: هم اکنون ازتعداد ۱۰۲ هزار و ۱۲۳ نفر از دانش آموزان دوره ابتدایی حدود ۴۸ هزار دانش آموز به شبکه شاد دسترسی ندارند که یا زیرساخت های اینترنتی و مخابراتی فراهم نیست یا دانش آموزان ابزار و گوشی مناسب برای استفاده ندارند.

۷

کارکردهای آینده معلمی و مدارس:

تنها راه حفظ تداوم، کارایی و اثربخشی مدارس:تبدیل آنها به سازمان یادگیرنده

دکترعلیرضا یوسفی متخصص رشته برنامه ریزی درسی گفت: در صورتی مدارس می‌توانند در معناسازی کمک حال نظام آموزشی شوند که به گفته محقیقین دنیای آموزش به سازمان یادگیرنده بدل شود ولذا دراین مقوله پنج قانون که می‌شود با آنها مدارس را به سازمان یادگیرنده تبدیل شوند.

معلمان

معلمان اهل دالاهو به دانش آموزانی که دسترسی به شبکه شاد ندارند، حضوری درس می دهند

معلمان ناحیه علمی دالاهو با وجود شرایط کرونایی به دانش آموزانی که دسترسی به شبکه شاد ندارند، به صورت حضوری درس می دهند.

سواد رسانه ای

پژوهشگر رسانه‌های نوین ؛

رژیم رسانه ای چیست/«رژیم مصرف رسانه‌ای» برای دانش آموزان الزامی است!

"رژیم مصرف رسانه‌ای" مهمترین عامل و ابتدایی‌ترین عامل برای بهره‌بردن صحیح از رسانه و همچنین سلامت رفتاری است. یکی از منافع یادگیری سواد رسانه ای مشخص شدن رژیم مصرف رسانه‌ای افراد است. تعریف ساده این واژه یعنی چه کسی، چه رسانه ای چه مقدار و چه وقت و در چه مکانی و چه هدفی استفاده کند.

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب