خبرگزاری علم و فناوری

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه سان دیگو کشف کردند؛

هپاران سولفات به ویروس کووید ۱۹ کمک می کند تا به سلولهای ریه انسان نفوذ کند

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه سان دیگو کشف کردند که هپاران سولفات به ویروس کووید ۱۹ کمک می کند تا به سلولهای ریه انسان نفوذ کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان به نقل از مدیکال نیوز، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه سان دیگو کشف کردند که هپاران سولفات به ویروس کووید 19  کمک می کند تا به سلولهای ریه انسان نفوذ کند، عفونت SARS-CoV-2 به هپاران سولفات سلول و ACE2 بستگی دارد.

مولکولی که به ACE2 معروف است مانند دستگیره در سطوح خارجی سلولهای ریه قرار دارد. از ژانویه 2020، محققان می دانند که SARS-CoV-2 ، ویروس کرونا ویروسی که باعث ایجاد کووید 19 می شود، در درجه اول از ACE2 برای ورود به این سلول ها و ایجاد عفونت های تنفسی استفاده می کند.

یافتن راهی برای جلوگیری از تعامل بین ویروس و دستگیره در، به عنوان وسیله ای برای درمان عفونت، هدف بسیاری از تحقیقات شده است.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه سان دیگو کشف کردند که SARS-CoV-2 بدون کربوهیدرات به نام هپاران سولفات که در سطوح سلول ریه نیز یافت می شود و به عنوان گیرنده مشترک برای ورود ویروس عمل می کند، نمی تواند به ACE2 برسد.

جفری اسکو، دکترای تخصصی، استاد برجسته طب سلولی و مولکولی و مدیر مشترک مرکز تحقیقات و آموزش گلیکوبیولوژی، دانشگاه کالیفرنیا سان دیگو می گوید: ACE2 تنها بخشی از داستان است. این کل تصویر نیست. "

مطالعه اسکو، که در 14 سپتامبر سال 2020 در Cell منتشر شد، رویکرد جدید بالقوه ای را برای پیشگیری و درمان کووید 19  معرفی می کند.

این تیم دو روش را نشان داد كه می تواند توانایی SARS-CoV-2 در آلوده كردن سلولهای انسانی كشت شده در آزمایشگاه را با حدود 80 تا 90 درصد كاهش دهد: 1) حذف هپاران سولفات با آنزیم ها یا 2) استفاده از هپارین به عنوان طعمه برای فریب و اتصال ویروس کرونا، دور از سلولهای انسانی.

هپارین، نوعی سولفات هپاران، در حال حاضر دارویی است که به طور گسترده برای پیشگیری و درمان لخته شدن خون استفاده می شود، و این نشان می دهد که داروی مورد تایید سازمان غذا و دارو ممکن است برای کاهش عفونت ویروس مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

تیم اسکو مدتهاست که هپاران سولفات و نقشی را که در سلامتی و بیماری ایفا می کند، مورد مطالعه قرار داده اند. وی این مطالعه را با دانشمندانی: توماس مندل کلاوزن، دکترای تخصصی و محقق دکترا دانیل سندووال ، دکترای تخصصی، انجام داد.

گرچه آزمایشگاه اسکو لزوماً بر روی ویروس ها متمرکز نیست، کلاوزن قبلاً چگونگی تعامل انگل مالاریا با یک کربوهیدرات مرتبط بر روی سلولهای انسانی را مطالعه کرده بود همچنین ساندوال که دانشجوی کارشناسی بود به ویروس ها علاقه داشت هنوز با تحقیقات ویروس شناسی همراهی می کند..

اواخر یک بعدازظهر جمعه در مارس 2020، کلاوزن خسته بود و به اعتراف وی آزمایشات خود را به تعویق انداخت. در عوض، وی آخرین تحقیقاتی را که در مورد SARS-CoV-2 انجام شده است، مرور کرد. این زمانی بود که او با یک مطالعه مقدماتی روبرو شد که نشان دهنده تعامل بین پروتئین سنبله ویروس کرونا بود - "دستی" که ویروس برای گرفتن دستگیره ACE2 استفاده می کند - و کربوهیدرات دیگر مربوط به هپاران سولفات.

طی یک هفته، تیم در حال آزمایش نظریه های خود در آزمایشگاه بود. این تیم همچنین برای کشف قسمت دقیق پروتئین سنبله SARS-CoV-2 که با هپارین - حوزه اتصال گیرنده ها تعامل دارد ، تلاش کردند. آنها کشف کردند هنگامی که هپارین متصل می شود، دامنه اتصال گیرنده باز می شود و اتصال به ACE2 افزایش می یابد. ویروس، آنها دریافتند، باید هپاران سولفات را بر روی سطح سلول و ACE2 بچسبانند تا بتواند درون سلولهای ریه انسان رشد یافته در یک ظرف آزمایشگاهی قرار گیرد.

با ایجاد این مکانیسم ورود ویروسی، محققان در مرحله بعدی تلاش کردند تا آن را مختل کنند. آنها دریافتند که آنزیم هایی که هپاران سولفات را از سطح سلول پاک می کنند از ورود SARS-CoV-2 به سلول جلوگیری می کنند. به همین ترتیب، درمان با هپارین نیز عفونت را مسدود می کند.

درمان هپارین در دوزهایی که هم اکنون به بیماران داده می شود، به عنوان ضد ویروس عمل می کند، حتی وقتی محققان ناحیه ضد انعقاد پروتئین را بردارند - بخشی که مسئول جلوگیری از لخته شدن خون است کار کرد.

اسکو گفت: این یافته ها هنوز به درمان کووید 19برای افراد تبدیل نشده است. محققان نیاز به آزمایش مهارکننده های هپارین و هپاران سولفات در مدل های حیوانی عفونت SARS-CoV-2 دارند.

در یک مطالعه مرتبط، دانشمندان سن دیگو همچنین در حال بررسی نقش میکروبیوم های انسانی، از جمله باکتری هایی هستند که در بدن و روی آن زندگی می کنند،این باکتریها در تغییر هپاران سولفات و در نتیجه تأثیر حساسیت فرد به کووید 19 نقش دارند.

اسکو می گوید"این یکی از مهیج ترین دوره های شغلی من است؛ همه چیزهایی که در مورد هپاران سولفات آموخته ایم و منابعی که طی سالهای گذشته توسعه داده ایم با متخصصان مختلف در چندین موسسه جمع شده است که سریع همکاری کنیم و ایده های خود را به اشتراک بگذاریم..

"اگر یک پوشش نقره ای برای این همه گیری وجود داشته باشد، امیدوارم که جامعه علمی به کار با این روش سریع و سریع برای حل مشکلات دیگر ادامه دهد."

زمان انتشار: چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰:۳۴