خبرگزاری علم و فناوری

طرح درمانی دانش آموز مازندرانی برای کرونا روی میز متولیان امر سلامت/ ارتباط مگس میوه با درمان کرونا

دانش ‌آموز مازندرانی با ارائه طرحی به شباهت‌های ژنتیکی انسان و مگس اشاره کرد و گفت: با بررسی مقالات متعددی به طرحی رسیدم که ارتباط مشخصی بین درمان کرونا و مگس میوه وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از استان مازندران،دانش آموز مازندران با ارائه طرحی که در آن به تولید داروئی اشاره شده که منجر به کاهش التهاب ریه در درمان کرونا می‌شود  را روی میز مسـئولان و متولیان بهداشتی کشور قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از مازندران، دانش آموز مازندرانی با ارائه طرحی که در آن به اذعان خودش منجر به درمان التهاب ریه در کرونا می‌شود نامش را در بین محققان و تلاش گران مقابله با کرونا ثبت کرده است.

خانم آرزو تقوی در گفت و گو با خبرنگار علم و فناوری استان مازندران،درباره جزئیات این طرح، اظهار کرد: در این مقاله به درمان دارویی رسیدم که باعث کاهش التهاب ریه در درمان کرونا می‌شود اشاره کردم.

وی با اعلام اینکه بنده پس از پیگیری کارهای تحقیقاتی و خواند مقالات علمی متعدد این موضوع را در قالب یک مقاله دیگری ارائه دادم، افزود: مقاله‌ای مشابه طرح بنده را هیچ جائی ندیدم.

این نخبه مازندرانی در ادامه افزود: بنده پس از تحقیق روی مگس میوه به این نتیجه رسیدم که می‌توان برای درمان کرونا از این حشره استفاده کرد.

وی اضافه کرد: در بدن مگس میوه مولکوی وجود دارد که می‌تواند آنتی ژن‌های مختلف را شناسایی کرده و خاصیت چسبندگی و سمیت عوامل خارجی مانند کرونا را از بین ببرد و در بدنش ژنی به نام تی‌ال آر وجود داشته که پیش از این کشف شده است.

تقوی ادامه داد: این طرح روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده و مشخص شده است و به نتایج قابل قبولی رسیده و حس‌گرها ایمنی ذاتی کشف شده بود.

این دانش آموز قائمشهری اضافه کرد:وقتی هافمن مگس میوه را با باکتری یا قارچ آلوده می‌کرد کشف کرد که مگس جهش یافته   toolازبین می‌رود چراکه نمی‌توانند دفاع موثری در برابر عامل عفونی انجام دهند او توانست چنین نتیجه بگیرد که‌ محصول ژن toll در آشکارسازی میکرو ارگانیسم های عفونت زا نقش دارد وفعال سازی toll برای دفاع دربرابر بیماری ها ضروری است.

وی اضافه کرد: در بدن پستانداران مولکولی برای فعال شدن ایمنی ذاتی وجود داشته و ممکن است بعضی از حشرات از لحاظ فیزیکی و ظاهری شبیه انسان نباشند اما از نظر ژنتیکی شبیه انسان است.

این نخبه مازندرانی با اشاره به مطالعاتی که روی مقالات دیگری در این ارتباط داشته، گفت: همانطور که می‌دانیم غده‌ی تیموس در جلوی جناغ بین دو تا شش‌ها وجود دارد که در دوران کودکی و نوزادی فعالیت زیادی دارد اما به تدریج از فعالیت آن کاسته و اندازه ی آن تحلیل می‌رود پس مقدار لنفوسیت t کاهش پیدا می‌کند، با توجه به اینکه ویروس کرونا بیشتر از همه ریه ها را درگیر می‌کند پس باید فعالیت لنفوسیت های b t افزایش یابد.وی ادامه داد: اگر در بدن ما ویروس خارجی ورود پیدا کند لنفوسیت بی و تی می‌توانند سلول عفونی را از بین ببرند که در این حشره‌ها هموسیت وجود دارد.

تقوی اضافه کرد: در یک پروسه تحقیقاتی دیگر هم در یک مقاله دیگر مشاهده کردم  که مقدار آدنین، گوانین و تیمین مگس میوه بسیار زیاد شبیه به انسان است.

این نخبه قائمشهری یادآور شد:موش‌های مقاوم به lps دارای جهش‌های ژنتیکی شبیه ژن toll درمگس میوه هستند این گیرنده به اختصار tlr نامیده می‌شود که می‌تواند با اتصال به LPs پاسخ‌های التهابی را فعال کند.

وی اضافه کرد:یافته ها نشان می دهد پستانداران نیز از مولکول های مشابه ترکیبات موجود در بدن مگس میوه برای فعال سازی ایمنی ذاتی استفاده می کنند و اینگونه حسگر های ایمنی ذاتی کشف شد،انسان و مگس‌ها در ظاهر هیچ شباهتی به هم ندارند اما از نظر ژنتیکی همسانی های چشمگیری میان آنهاست.

تقوی یادآور شد:سازو کارهایی در بی مهرگان یافت شده است که مشابه ایمنی اختصاصی عمل می کنند به عنوان مثال در مگس میوه مولکولی کشف شده است که می‌تواند به صدها شکل مختلف در آید و آنتی ژن های مختلفی را شناسایی کند با توجه به اینکه ممکن است یک ویروس مثل کرونا آنتی ژن خود را تغییر دهد پس می‌توان از این مولکول که در بدن مگس میوه است استفاده کرد.

این نخبه مازندرانی درباره علاقمندی‌های خودش به رشته دارو سازی صحبت به میان آورد، گفت:اگر در حال حاضر هم به دلیل اینکه دانش آموز هستم و ممکن است که مورد حمایت قرار نگیرم بعدها حتما تلاش می‌کنم که این طرح‌م را پیگیری کنم.

زمان انتشار: سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰:۱۱