خبرگزاری علم و فناوری

جستجو حیات فرازمینی ؛ نتایج مطالعه ۱۰ میلیون منظومه ستاره‌ای به کجا رسید؟

نتایج یکی از بزرگترین مطالعات انجام شده بر روی منظومه های ستاره ای اخیرا منتشر شده است. این جستجوی بزرگ به دنبال حیات پیشرفته فرازمینی بسیار ارزشمند است و می تواند زمینه ساز مطالعات بهتر و بیشتر در آینده باشد. در این مطالعه که تاکنون در نوع خود بزرگترین است, بیش از ۱۰ میلیون منظومه ستاره ای مورد ارزیابی قرار گرفته است.

درمیان ده میلیون ستار کشف‌شده، هنوز نشانه کوچکی، از فناوری موجودات فضایی وجود ندارد. پس از یک جست‌وجوی جامع و پرهزینه در آسمان جنوب، کوچک‌ترین سرنخی نیز حتی در شناسایی تکنولوژی موجودات فضایی (در فرکانس رادیویی بسیار پایین) یافت نشد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از IFLScience, در سرتاسر ده میلیون 10 میلیون ستاره موجود در ناحیه ولا موسسة پیشبرندة این تحقیق به‌نام «موریسون وایلد فیلد آرای» در استرالیا هیچ علائم و تکنولوژی فنی را که انتظار می‌رفت در این منطقه وجود داشته‌باشد، را کشف نکرد. این تخمین براساس تحقیق‌ انجام شده، عمیق‌ترین و بزرگترین، تحقیق درباره تکنولوژی فرازمینی‌ها بوده‌ است.

نتایج مطالعه ۱۰ میلیون منظومه ستاره‌ای به کجا رسید؟

با این‌حال، ستاره‌شناسانی مثل «چنوا ترمبلی» و «استیون تانگای» از دانشگاه کورتین، بخش پژوهشات بین‌المللی ستاره‌شناسی می‌گویند: «نتایج‌به‌دست آمده، از این تحقیق تماما ناامید‌کننده نبوده‌ است. به‌جای ‌آنکه این پژوهش به‌ اثبات این نکته بپردازد که می‌توان به‌ آسانی تکنولوژی‌های موجودات فرازمینی را جست‌وجو و پیدا کرد، تقریبا تصادفا مشاهدات جالبی را درباره دیگر موضوعات فیزیک نجومی، کشف کرده است.

تکنولوژی موجودات فضایی بحثی فریبنده و  جالب است چرا که حقیقتا ما نمی‌دانیم چه‌ نوعی از فناوری را یک تمدن بیگانه می‌تواند، رشد دهد. بنابراین این پژوهش کار خود را براساس آنچه بشریت می‌داند، یعنی تکنولوژی و نظریه‌هایی که تا به این روز تولید‌شده‌است، پیش‌ برده و می‌برد.

در پژوهش‌ انجام‌ شده توسط موسسه پژوهشات بین‌المللی ستاره‌شناسی، تئوری و تکنولوژی بکار برده‌‌‌‌ شده، جست‌وجوی برای سیگنال‌های رادیویی در موج اف-ام بوده‌است. در زمین فرکانس‌های رادیویی بسیار پایین می‌توانند از جو عبور‌کرده و بقیه می‌توانند آن را کشف کنند. به‌همین‌سبب، فرکانس‌های رادیویی ضبط‌ شده‌ای (که‌صدای خود ما انسان‌ها است)توسط ناسا، درون فصاپیمایی قرار گرفته است و در بیرون جو رها‌ شده‌ است.

این مسئله که آیا زیست در جای دیگری از جهان وجود دارد و اینکه آیا ممکن است تمدن ماورای زمینی وجود داشته باشد، موضوع مهمی برای دانشمندان و عموم مردم بوده‌است. با وجود چنین واقعیتی که هیچ موجود زنده‌ای در خارج از سیاره زمین کشف نشده‌است، علوم طبیعی جدید به قدری پیشرفت کرده‌اند که اکنون می‌توان این مسئله را بر مبنای علمی استواری بنیان نهاد. پژوهش‌هایی در این مورد به وسیله دانشمندانی که در بسیاری از زمینه‌ها فعالیت دارند، در دست اجرا است.

خبرنگار: احمدرضا آبی