خبرگزاری علم و فناوری

روشی جدید برای تشخیص مولکول‌های انرژی در مغز

تیم تحقیقاتی مرکز سلامت مغز "دانشگاه تگزاس در دالاس" از طیف نگاری تشدید مغناطیسی (MRS) برای تمایز مولکول های انرژی در مغز بیماران مبتلا به اختلالات شناختی خفیف فراموشی استفاده می کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اردبیل ، در مطالعات پیشین محققان روابط بین متابولیسم انرژی مغز و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را مورد بررسی قرار داده بودند. اما این اولین مطالعه‌ای است که در آن تیم تحقیقاتی مرکز سلامت مغز "دانشگاه تگزاس در دالاس" از روش تصویربرداری پرقدرت موسوم به طیف‌نگاری با تشدید مغناطیسی(MRS)  برای تشخیص مولکول‌های انرژی در مغز استفاده کردند. یافته‌های این مطالعه می‌تواند به محققان در توسعه آزمایشاتی برای تشخیص و درمان زودتر بیماری آلزایمر کمک کند.

این روش تصویربرداری به دانشمندان امکان می‌دهد تا نحوه ساخت و استفاده  مغز انسان از انرژی را در سطح سلولی بررسی کنند. تکنیک‌های دیگر تهاجمی هستند و به همین دلیل است که تاکنون بیشتر تحقیقات در مورد متابولیسم انرژی مغز بر روی بیماران فوت شده یا موجودات زنده مانند موش انجام شده است.

"ساندرا بوند چمپن" نویسنده ارشد این مطالعه گفت: بزرگترین یافته این است که می‌توان داده‌های حاصل از اسکن طیف‌نگاری با تشدید مغناطیسی را برای بررسی انرژی مغز جدا کرد. این تقریباً مانند دیدن ضربان قلب برای اولین بار است.

در این مطالعه محققان یک روش را برای مطالعه نشانگرهای زیستی پاتولوژیک اولیه برای بیماری آلزایمر در بیماران مبتلا به اختلال خفیف شناختی فراموشی، آزمایش کردند. آنها طی این مطالعه با بررسی مغز افراد دارای متابولیسم انرژی مغزی بالاتر در لوب‌های آهیانه-پس سری دریافتند آنها مهارت حافظه و توجه ضعیف تری داشتند.

استفاده و تولید انرژی هسته اصلی سازوکار بیولوژیکی تمام سلول‌ها خصوصاً در مغز به دلیل نیاز بالای انرژی است. انرژی مورد نیاز فوق العاده بالای مغز ممکن است منجر به تجمع خطرناک پروتئین‌های بتا آمیلوئید و تاو در بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر شود. قصد محققان این مطالعه این است که در آینده نیز بررسی کنند که چگونه متابولیسم انرژی مغز بین شرکت کنندگان سالم ، شرکت کنندگان با اختلالات شناختی خفیف فراموشی و مبتلایان به آلزایمر متفاوت است. هرچه بیماری آلزایمر زودتر شناسایی شود، درمان زودتر انجام خواهد شد و این برای بیماران خوب است.

"دکتر داس" گفت: ما می خواهیم بررسی کنیم که چگونه متابولیسم انرژی مغز بین شرکت کنندگان سالم، شرکت کنندگان با اختلالات شناختی خفیف فراموشی و مبتلایان به آلزایمر متفاوت است. بعداً، ما می خواهیم بفهمیم که آیا ناهنجاری های انرژی در بالادست باعث تحریک یا تشدید ناهنجاری های متابولیسم آمیلوئید، تاو و گلوکز در مغز می شوند. هرچه بیماری آلزایمر زودتر کشف و درمان شود، نتایج بیماران بهتر است.

یافته‌های این مطالعه در مجله " Frontiers in Aging Neuroscience" منتشر شد.

انتهای پیام