خبرگزاری علم و فناوری

ریه مصنوعی برای کمک به تنفس نوزادان نارس با همکاری دانشمند ایرانی ابداع شد

یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران با همکاری دانشمند ایرانی، یک ریه مصنوعی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به نوزادان نارس در تنفس کمک کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از Brighter World، یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران به سرپرستی دانشگاه مک ‌مستر کانادا و با همکاری محمدحسین دباغی، دانشمند ایرانی این دانشگاه، یک ریه مصنوعی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به نوزادان نارس و نوزادان مبتلا به نارحتی تنفسی کمک کند.

محمدحسین دباغی هم اکنون در دانشکده مهندسی پزشکی، دانشگاه مک مستر کار می کند. محمدحسین در زمینه مهندسی زیست پزشکی با تمرکز بر ایجاد یک اکسیژن ساز خون میکروسیال به عنوان دستگاه کمکی ریه برای نوزادان نارس و ترم با سندرم دواسترس تنفسی تمرکز دارد.

این گروه پژوهشی با استفاده از یک بچه خوک زنده، گام بزرگی برای تایید استفاده از فناوری خود در انسان برداشتند. پژوهش آنها نشان داد که این دستگاه قابل حمل می‌تواند در اکسیژن‌رسانی به خون کمک کند تا نوزاد بتواند بدون کمک نفس بکشد. بدین ترتیب، شاید این دستگاه بتواند با پیشگیری از آسیب‌های فاجعه‌بار، جان بسیاری از نوزادان را نجات دهد.

راوی سلواگاناپاثی استاد مهندسی مکانیک و زیست پزشکی دانشگاه مک ‌مستر، صاحب کرسی تحقیق در کانادا در زمینه بیولوژیک سیالات و از پژوهشگران این پروژه گفت: با وجود پیچیدگی این فناوری، روش استفاده از آن ساده است و می‌تواند به حفظ زندگی نوزادان بیشتری کمک کند.

این دستگاه طوری طراحی شده است که به بند ناف نوزاد متصل شود و از قدرت قلب برای هدایت خون در کانال‌های یک غشای ظریف استفاده کند که ساختار آن به پوشش ریه‌ها شباهت دارد و علاوه بر محافظت از خون در برابر عفونت خارجی، امکان انتشار دی‌اکسید کربن و جذب اکسیژن را فراهم می‌کند. ضخامت این غشا تنها ۳۵ تا ۵۰ میکرون است و امکان انتشار طبیعی دی‌اکسید کربن و اکسیژن را فراهم می‌کند.

تنفس مستقل و بدون کمک، مانع خاصی برای بقای نوزادان نارس به شمار می‌رود زیرا ریه‌ها در بسیاری از نوزادان نارس، به صورت کامل تشکیل نشده‌اند و از آنجا که نوزادان نمی‌توانند به اندازه کافی اکسیژن مصرف کنند، به دشواری در تنفس دچار می‌شوند.

کریستوف فوچ از پژوهشگران این پروژه افزود: یک نوزاد معمولا بلافصله پس از تولد شروع به تنفس، تغذیه می‌کند و دیگر اندام‌هایش فعال می‌شود، کارهایی که پیش از تولد توسط جفت انجام می‌شد. هنگامی که این روند به خاطر بیماری یا عدم بلوغ مختل شود، فناوری ما می‌تواند به تقلید از این عملکرد کمک کند. این دستگاه، میزان بقا را بهبود می‌بخشد، آسیب مغزی را کاهش و سلامت بلندمدت نوزادان نارس را افزایش می‌دهد.

اگرچه طراحی این ریه مصنوعی پیچیده است اما می‌تواند عملکرد خود را بدون نیاز به نیروی خارجی انجام دهد و در مقایسه با فناوری‌های کنونی که با خطر و هزینه بیشتری همراه هستند، کار خود را به سادگی انجام می‌دهد. این ریه مصنوعی می‌تواند گزینه امیدوارکننده‌ای برای استفاده در کشورهای در حال توسعه باشد که بیشترین میزان مرگ و میر را در میان نوزادان نارس دارد.

نیلز روکو، از پژوهشگران دیگر این پروژه گفت: این دستگاه می‌تواند امکان مراقبت آهسته و کارآمد را از نوزادانی که به آسیب ریوی خطرناک مبتلا هستند، فراهم کند. خانواده‌ها با کمک این دستگاه می‌توانند نوزادانی داشته باشند که فرصت بیشتری برای داشتن یک زندگی عادی در اختیار دارند.

محمدحسین دباغی افزود: ابداع این دستگاه، مانند یک ماموریت غیرممکن به نظر می‌رسید. انتظار می‌رود یک دستگاه بدون پمپ که قادر به تبادل گاز در هوای محیط است، بزرگ باشد اما ما توانستیم آن را به صورت فشرده و با استفاده از فرآیند  میکروساخت ابداع کنیم.

پژوهشگران در این پروژه توانستند کارآیی این ابزار را روی نوزاد تازه متولد شده خوک نشان دهند و سطح اکسیژن خون آنها را که کاهش یافته بود، به حالت عادی بازگردانند. دلیل انتخاب نوزاد خوک این بود که از نظر وزن و ویژگی‌های فیزیکی به نوزاد انسان شباهت دارند.

این پژوهش، در مجله "Advanced Science" به چاپ رسید.

انتهای پیام