خبرگزاری علم و فناوری

تماشا کنید: نزدیک ترین سیاره فراخورشیدی به زمین که شاید روزی به آن سفر کنیم!

سیاره فراخورشیدی «بتا پیکتوریس سی» دومین سیاره کشف شده یک سامانه خورشیدی به همین نام است است. ستاره‌شناسان این سیاره را با استفاده از روش شتاب محوری کشف کرده‌اند. همانطور که می‌دانید درحالی که سیارات به دور ستاره‌ها می‌چرخند، خود ستاره‌ها نیز ساکن نمانده و حرکت می‌کنند، بنابراین هم سیارات و هم ستاره ها به یکدیگر نیروی کشش گرانشی وارد کرده و مدار در اطراف یک مرکز ثقل متقابل است.

دانشمندان از عکس سیاره فراخورشیدی که تنها 63 سال نوری با زمین فاصله دارد، پرده برداشتند. تقریبا از اغلب سیارات فراخورشیدی که تا به امروز بشریت کشف کرده‌ است، هیچ عکس مستقیم و کاملی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از ساینس‌الرت،‌ ما اغلب وجود این سیارات را از طریق ابزارهای غیر مستقیمی مانند، تاثیرشان بر روی ستاره میزبانشان متوجه می‌شدیم، اما حال ستاره‌شناسان عکسی از یک سیاره فراخورشیدی را منتشر کرده‌اند. این کشف صرفا یک نقش برجسته از مهارت‌ها و فناوری‌های پیشرفت نیست، بلکه ترکیبی از روش های یک مجموعه از ابزارهای عالی برای اندازه‌گیری یک سیاره فراخورشیدی را نیز فراهم اورده است.

Beta Pictoric c ؛ نزدیک ترین سیاره فراخورشیدی به زمین

برای نخستین بار ستاره‌شناسان هم میزان روشنایی و هم جرم یک سیاره خورشیدی را اندازه‌گیری کرده‌اند که به ما برای یافتن چگونگی شکل گیری این سیارات کمک فراوانی می‌کند. سیاره فراخورشیدی«بتا پیکتوریس سی» یک غول گازی است که به دور ستاره میزبان خود می‌چرخد.

از همه جالب‌تر این موضوع است که این ستاره تنها 63 سال نوری با ما فاصله دارد و بسیار جوان است.(حدود 23 میلیون سال قدمت دارد) به همین دلیل، هنوز توسط بسیاری از بقایای گرد و غبار احاطه شده است و سیارات فراخورشیدی آن که تاکنون دو مورد آن کشف و تایید شده است هنوز نوزادانی هستند که حدود 18.5 میلیون سال سن دارند.

سیاره فراخورشیدی «بتا پیکتوریس سی» دومین سیاره کشف شده این ستاره جوان است. ستاره‌شناسان این سیاره را با استفاده از روش شتاب محوری کشف کرده‌اند. همانطور که می‌دانید درحالی که سیارات به دور ستاره‌ها می‌چرخند، خود ستاره‌ها نیز ساکن نمانده و حرکت می‌کنند، بنابراین هم سیارات و هم ستاره های به یکدیگر نیروی کشش گرانشی وارد کرده و مدار در اطراف یک مرکز ثقل متقابل است.

نخستین شناسایی علمی وجود یک سیارهُ فراخورشیدی در سال ۱۹۸۸ انجام شد با این حال، نخستین تأیید در سال ۱۹۹۲ صورت گرفت. از آن به بعد، و تا اول مهُ ۲۰۱۷، شمار سیارگان فراخورشیدی شناسایی شده ۳٬۶۰۸ سیاره بوده که ۲۷۰۲ سیاره در ۶۱۰ سامانهُ سیاره‌ای مختلف، تأیید نیز شده. و این تعداد روز به روز در حال افزایش است.

خبرنگار: تیمور خسروی