با همکاری محقق ایرانی مطرح شد؛

نظریه زمان سنجی ترکیبی از ساعتهای کوانتومی و نسبیت انیشتین است

محققان کالج دارتموث، با همکاری محقق ایرانی، پدیده ای از مکانیک کوانتوم که به عنوان بر هم نهی شناسایی کردند که می تواند بر ساعت با دقت بالا تأثیر بگذارد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اردبیل و ساینس نیوز؛ طبق یک مطالعه تئوری از کالج دارتموث، کالج سنت آنسلم و دانشگاه سانتا کلارا با همکاری محقق ایرانی، پدیده ای از مکانیک کوانتوم که به عنوان بر هم نهی شناخته می شود می تواند بر ساعت با دقت بالا تأثیر بگذارد.

تحقیق در توصیف این اثر نشان می دهد که برهم زدن توانایی وجود یک اتم در بیش از یک حالت به طور همزمان منجر به اصلاح ساعتهای اتمی معروف به "اتساع زمان کوانتوم" می شود.

این تحقیق اثرات کوانتومی فراتر از تئوری نسبیت آلبرت انیشتین را در نظر می گیرد تا پیش بینی جدیدی درباره ماهیت زمان انجام دهد.

الکساندر اسمیت، استادیار فیزیک در کالج سنت آنسلم و استادیار کالج دارتموث، که تحقیق را به عنوان یک دانشجوی ارشد در انجمن دارتموث رهبری می کرد، گفت: هر زمان که ساعتهای بهتری تولید کرده ایم، چیزهای جدیدی در مورد جهان آموخته ایم.

اتساع زمان کوانتوم هم نتیجه مکانیک کوانتوم و هم نسبیت انیشتین است و بنابراین امکان جدیدی برای آزمایش فیزیک بنیادی در تقاطع آنها فراهم می کند.

در اوایل دهه 1900، آلبرت انیشتین با نشان دادن اینکه زمان تجربه شده توسط یک ساعت به سرعت حرکت آن بستگی دارد، با افزایش سرعت ساعت، سرعت تاک خوردن آن، تصویری انقلابی از فضا و زمان ارائه داد. این یک گرایش اساسی از مفهوم مطلق زمان سر آیزاک نیوتون بود.

مکانیک کوانتوم، نظریه حرکت حاکم بر قلمرو اتمی، اجازه می دهد تا یک ساعت به گونه ای حرکت کند که گویی همزمان با دو سرعت متفاوت حرکت می کند: یک "برهم نهی" کوانتومی از سرعت. مقاله این احتمال را در نظر گرفته و نظریه احتمالی زمان سنجی را ارائه می دهد که منجر به پیش بینی اتساع زمان کوانتومی می شود.

برای توسعه نظریه جدید، این تیم تکنیک های مدرن علوم اطلاعات کوانتومی را با نظریه ای که در دهه 1980 توسعه یافت و چگونگی ظهور زمان از تئوری کوانتوم گرانش را ترکیب کرد، ترکیب کرد.

مهدی احمدی، مدرس دانشگاه سانتا کلارا که نویسنده این تحقیق است، گفت: فیزیکدانان تلاش کرده اند ماهیت پویای زمان را در نظریه کوانتوم برای دهه ها در نظر بگیرند. در کار ما، اصلاحات مربوط به اتساع زمانی نسبی پیش بینی می شود که ساعتهایی که برای اندازه گیری این اثر استفاده می شوند، ماهیت مکانیکی کوانتومی دارند.

به همان روشی که تاریخ گذاری کربن برای تعیین سن اجسام آلی به اتم های در حال پوسیدگی متکی است، طول عمر یک اتم هیجان زده مانند یک ساعت عمل می کند. اگر چنین اتمی در یک بر هم نهی با سرعتهای مختلف حرکت کند، در آن صورت عمر آن بسته به ماهیت بر هم نهی نسبت به اتمی که با سرعت مشخصی در حال حرکت است افزایش می یابد یا کاهش می یابد.

تصحیح در طول عمر اتم به قدری ناچیز است که اندازه گیری آن با عباراتی که در مقیاس انسانی منطقی است غیرممکن است. اما توانایی در نظر گرفتن این اثر می تواند آزمایش اتساع زمان کوانتومی را با استفاده از پیشرفته ترین ساعتهای اتمی امکان پذیر کند.

همانطور که پیش بینی سودمندی مکانیک کوانتوم برای تصویربرداری پزشکی، محاسبات و میکروسکوپ زمانی که این نظریه در اوایل دهه 1900 در حال توسعه بود دشوار بود، تصور مفاهیم عملی اتساع زمان کوانتومی بسیار زود است.

این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است.

زمان انتشار: چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۰:۰۰