خبرگزاری علم و فناوری

براساس رتبه بندی ۲۰۲۰موسسه اینتربرند ؛

با ارزش ترین برندهای جهان؛آمازون برای دومین بار در صدر لیست

براساس آخرین رتبه بندی برندهای جهانی ،مارکتینگ آمازون برای دومین سال پیاپی رتبه نخست در لیست بهترین ها را در اختیار گرفت.

به گــزارش خبرگزاری علم وفناوری - استان سمنان؛ارزش گذاری برروی برندهای جهانی و نیز رتبه بندی آنها، اتفاقی است که هر سال توسط شرکتها و موسسات متعددی در سراسر جهان انجام می پذیرد.

با نگاهی به داده ها و آمارها طی ده سال گذشته از برترین برندهای جهانی ،به این نتیجه می رسیم که در دنیای امروز هیچ وقت نقش برند اینقدر مهم نبوده و با وجود کاهش کلی حس اعتماد افراد به موسسات و شرکت ها،این برند است که همچنان به رشد موسسات پیشرو کمک می کند.

برندینگ چیست؟

در تعریف برندینگ تجاری می توان گفت،برند (Brand) یک نماد مشخص، مارک، لوگو، اسم، کلمه و یا جمله‌ای است که شرکت‌ها برای تمایز محصول خود از دیگران استفاده می‌کنند.ترکیب یک یا چند مورد از این عناصر می‌تواند برای برندینگ یا برندسازی و ایجاد یک هویت برند به کار گرفته شود. برند، می‌تواند متعلق به یک کالا یا تولیدکننده، یک خدمت یا موسسه خدماتی، یک شرکت یا سازمان و یا یک شخص ،مکان، رویداد یا حتی مذهب و عقیده باشد.

تاریخچه برندها

برندها از دیرباز محصولات مختلف را از هم جدا می‌کردند و البته انواع و اشکال مختلفی هم داشته‌اند. کلمه Brand از واژه اسکاندیناوی برندر (Brander) به معنی سوختن گرفته شده است و بیش از نیم قرن پیش به عنوان روشی برای دامداران معرفی شد و این افراد با کمک سوزاندن می‌توانستند حیوانات خود را شناسایی کنند. به عنوان مثال قدیمی‌ترین برند تجاری که امروز هم فعالیت دارد به یک خمیر گیاهی هندی با عنوان چایاوانپراش است. در قرن سیزدهم، ایتالیایی‌ها بر روی کاغذهای خود علامت‌هایی را به عنوان برند قرار دادند.

حضور برندها و برندینگ در حوزه بازاریابی به قرن ۱۶ میلادی و رواج کالاهای بسته‌بندی شده باز می‌گردد. پس از انقلاب صنعتی تولید انبوه در کارخانجات، تولیدکنندگان را واداشت تا برای کالاهای خود به دنبال بازارهای وسیع‌تر و دورتری باشند. در دهه ۱۹۴۰ تولیدکنندگان به تدریج روش‌هایی براساس دانش‌های جامعه‌شناسی، روانشناسی و انسان‌شناسی ابداع کردند تا بین کالاهای خود از یکسو و انتخاب مصرف‌کنندگان از سوی دیگر ارتباط ایجاد نمایند. دهه ۱۹۸۰ دهه شیفتگی برندها نام گرفت.

در میان بسیاری از موسساتی که به ارزش گذاری برندها مشغول هستند و در این زمینه فعالیت دارند (و بعضی از آنها این کار را به صورتی علمی و برخی دیگر به صورت یک فعالیت درآمدزای تجاری انجام می‌دهند) اینتربرند، از اعتبار نسبتاً بالایی برخوردار است.

شروع فعالیت این موسسه از سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز شد.از آن سال تا امروز این موسسه ارزش گذاری برندها را به صورت مستمر انجام داده است.اینتربرند ضمن اینکه می‌کوشد در ارزش گذاری برندها،‌ اصول دقیق علمی را به کار گیرد، اصرار دارد که این شیوه‌ی محاسبه، رتبه بندی برندها را از فضای روز دنیا دور نکند و نتایج آن، صرفاً به یک گزارش خام دانشگاهی، تبدیل نشود.

به تازگی موسسه اینتربرند که به طور سالانه یک فهرست از باارزش‌ترین برندهای جهان منتشر می نماید لیست باارزش ترین برندهای جهان در سال ۲۰۲۰را نیز رونمایی کرده است.

براساس گزارشی که برای سی امین سال متوالی از برترین برندهای جهانی در سال ۲۰۲۰ انتشار یافته است، می توان فهمید که برندهای تکنولوژی در بین سایر برندها در دنیا یکه تازی دارند و براین سلطه دست یافته اند  و این در حالی است که برندهای لوکس با سرعت زیادی در حال نزدیک شدن به آن‌ها هستند.

طی ۳۰ سال تهیه این گزارش، نام ۳۰۰۰ برند در بین ۱۰۰ برند برتر دیده شده است که تنها ۳۱ برند توانسته‌اند خود را در بین برترین برندهای جهانی نگه دارند. برندهای برتر بر حسب معیارهایی چون میزان محبوبیت، گستره جغرافیایی بازار، ارزش سهام، ارزش برند، تعداد کارکنان و میزان فروش رتبه بندی شده‌اند.

در ادامه با ۱۰ برند برتر جهان آشنا خواهیدشد:

۱- اپل، آمریکا

زمینه فعالیت: فناوری

ارزش برند در سال ۲۰۲۰: ۳۲۳ میلیارد دلار

۲- آمازون، آمریکا

زمینه فعالیت: خرده فروشی

ارزش برند در سال ۲۰۲۰: ۲۰۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار

۳- مایکروسافت، آمریکا

زمینه فعالیت: فناوری

ارزش برند در سال ۲۰۲۰: ۱۶۶ میلیارد دلار

۴- گوگل، آمریکا

زمینه فعالیت: فناوری

ارزش برند در سال ۲۰۲۰: ۱۶۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار

۵- سامسونگ، کره جنوبی

زمینه فعالیت: فناوری

ارزش برند در سال ۲۰۲۰: ۶۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار

۶- کوکا کولا، آمریکا

زمینه فعالیت: نوشیدنی

ارزش برند در سال ۲۰۲۰: ۵۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار

۷- تویوتا، ژاپن

زمینه فعالیت: خودروسازی

ارزش برند در سال ۲۰۲۰: ۵۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار

۸- مرسدس بنز، آلمان

زمینه فعالیت: خودروسازی

ارزش برند در سال ۲۰۲۰: ۴۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار

۹- مک دونالد، آمریکا

زمینه فعالیت: غذایی

ارزش برند در سال ۲۰۲۰: ۴۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار

۱۰- والت دیزنی، آمریکا

زمینه فعالیت: سرگرمی

ارزش برند در سال ۲۰۲۰: ۴۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار

 

 

 

زمان انتشار: شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹:۴۵

شناسه خبر: 91654

مطالب مرتبط :
اطلاعات جمعیتی شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۰/ فیسبوک پرمخاطب‌ترین بستربرای کسب‌وکارها است

طبق بررسی انجام شده:

اطلاعات جمعیتی شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۰/ فیسبوک پرمخاطب‌ترین بستربرای کسب‌وکارها است

رسانه‌های اجتماعی روزانه برای سرگرمی، معاشرت و حتی اطلاع از اخبار به‌کارگرفته می‌شوند، دانستن اینکه در کدام پلتفرم داده‌های جمعیتی بیشتری وجود دارد بسیار مهم است زیرا در طول دو دهۀ گذشته، شبکه‌های اجتماعی به‌‎عنوان یکی از کانال‎های اصلی بازاریابی رشد کرده‎اند.

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب