خبرگزاری علم و فناوری

علم و فناوری گزارش می‌دهد؛

برنامه توسعه زیست‌بوم چیست؟/ خلاقیت قلب تجارت و نوآوری موتور رشد است

امروزه نوآوری و خلاقیت نقش بزرگی در فضاهای کسب و کار ایفا می‌کند و کشورها نیز برای افزایش تولید ناخالص ملی، نفوذ اقتصادی و فرهنگی خود روز به روز برنامه ها و طرح هایی برای توسعه نوآوری و خلاقیت در کشور برنامه ریزی و اجرا می‌نمایند و در کشور ما نیز ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز این بخش را سامان‌بخشی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری استان بوشهر؛ امروزه نوآوری و خلاقیت نقش بزرگی در فضاهای کسب و کار، مالی، فرهنگی و اجتماعی جهانی ایفا می‌کند و کشورها نیز برای افزایش تولید ناخالص ملی، نفوذ اقتصادی و فرهنگی خود روز به روز برنامه ها و طرح هایی برای توسعه نوآوری و خلاقیت در کشور برنامه ریزی و اجرا می‌نمایند. در کشور ما نیز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری سعی کرد با تشکیل ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز این بخش را سامان‌بخشی کند.

برنامه توسعه زیست‌بوم چیست؟

برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق از سال 1396 کار خود را آغاز کرد، تعداد شرکت‌های خلاق تحت پوشش این برنامه از کمتر از 30 شرکت در آغاز کار به 933 شرکت خلاق در تابستان 1399 افزایش یافته است. صنایع خلاق و فناوری‌های نرم، از جمله حوزه‌هایی محسوب می‌شود که  در سطح بین‌الملل از ارزش افزوده چشم‌گیری برخوردار هستند. در کشور ما نیز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری سعی کرد با تشکیل ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز این بخش را سامان‌بخشی کند. این ستاد با ایجاد برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق، فعالیت جدی و همه جانبه‌ای را در سراسر کشور آغاز کرد. محور اصلی این برنامه شناسایی و حمایت از شرکت‌های خلاق است.

کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی، صنایع دیداری و شنیداری، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی، بازی، اسباب بازی و سرگرمی، طراحی و معماری، نشر، چاپ و کتابخانه و گیاهان داروئی و طب سنتی، از جمله رشته‌های هستند که شرکت‌های خلاق در آن فعالیت می‌کنند و ایده‌ها و طرح‌های خود را به محصولات تجاری تبدیل می‌کنند.

 

زیست بوم فناوری و نو آوری را تعریف کنید؟

زيست بوم به يك معنا، محيطي است براي رشد موجودات زنده، بنا به اين تعريف، فعاليت‌هاي بر بستر زيست بوم نوآوري هم ساختاري پويا و نيازمند مراقبت است. عناصر گوناگوني كه در اين زيست بوم فعاليت مي‌كنند از شركت‌هاي دانش بنيان و استارتاپ‌ها تا استعدادهاي برتر و نخبگان، در حوزه  نوآوري و فناوري بر بستر اين زيست بوم راه خود را ادامه مي‌دهند.

پيش از آن كه يك زيست بوم شكل بگيرد و شاهد روئيدن نهالي نوآورانه باشد، بايد بذرهاي نوآوري به نهال‌هاي نورس استارتاپي تبديل شوند. انجام چنين كاري نيازمند وجود يك صنعت فناورانه و خلاقانه براي كاشت و پرورش بذر ايده‌ها و رساندنش به مرحله نهال استارتاپي است.

به چه شرکتی، خلاق گفته می‌شود؟

شرکت خلاق، شرکتی است که جوهره رشد آنها یعنی خلاقیت و نوآوری، برای ارائه محصولات و خدمات جدید و مدل های نوین کسب و کار در سطح بازار هدف می باشد و رشد و توسعه محصولات و خدمات ایشان بر خلاف شرکت های دانش بنیان محصولاتی مبتنی بر فناوری پیشرفته نیست.

منظور از مدل های نوین کسب و کار در اینجا، عبارت است از خلق مزیت رقابتی مبتنی بر نوآوری در مدل کسب درآمد، کاهش هزینه ها، مدیریت زنجیره تامین، بازاریابی، متمایزسازی محصولات و سایر فعالیت هایی که منجر به ساختارهای جدید در الگوی کسب و کار بنگاه می شود.

استارتاپ چیست؟

استارتاپ‌ها نوعی از کسب‌وکارهای جدیدی هستند که عموماً بر مبنای فناوری دیجیتال و اینترنت شکل می‌گیرند. البته برای واژه استارتاپ تعاریف متفاوتی ذکر شده و می‌توان گفت که هنوز تعریف دقیقی برای این کلمه وجود ندارد؛ اما به طور کلی آن دسته از کسب‌وکارها که حول محور یک ایده خلاق در جهت پاسخگویی به یک یا چند نیاز راه‌اندازی می‌شوند و در مدت زمان کوتاه به رشد سریعی دست پیدا می‌کنند، استارتاپ نامیده می‌شوند. به استارتاپ‌ها، کسب‌وکارهای نوپا نیز گفته می‌شود. به دلیل آن که استارتاپ‌ها معمولاً در ابتدای کار بیرون از ساختار سازمانی شکل گرفته و اهدافشان را جلو می‌برند، نمی‌توان برای آن‌ها مدل یکسانی را در نظر گرفت؛ به همین خاطر بیشتر آن‌ها در شرایط عدم اطمینان بالا قرار داشته و با ریسک‌های زیادی روبرو هستند. در چنین شرایطی است که وجود مجموعه ای به نام شتاب‌دهنده‌ها ضرورت پیدا می‌کند.

زیست بوم خلاق یعنی چه؟

وقتی از توسعه صحبت می‌کنیم در حقیقت به مجموعه ای از عوامل اشاره داریم که در نسبت با همدیگر و با ایجاد یک انسجام نسبی باعث ایجاد تغییر می‌شوند. مفهوم توسعه در فضای کسب‌وکار نیز به همین موضوع اشاره دارد و حالتی را توصیف می‌کند که مجموعه افراد تأثیرگذار در یک کسب‌وکار ضمن ایجاد ارتباط با عوامل تأثیرگذار به یک مدل بزرگ‌تر از کسب‌وکار قبلی دست پیدا می‌کنند. آنچه که در این میان اهمیت دارد، توجه به «کلیت» و «انسجام» است که مانند زنجیره ای بین تمام اجزا ارتباط برقرار کرده و پیوند میان آن‌ها را مستحکم می‌سازد. حال اگر مفهوم توسعه در کسب‌وکار را به یک فضای بزرگ‌تر تعمیم دهیم و مجموعه ای از کسب‌وکارها و صنایع خلاق را به عنوان یک «کل منسجم» در نظر بگیریم، یک زیست بوم را به وجود آورده‌ایم. طبیعتاً همان طور که می‌توان برای یک کسب‌وکار مفهوم توسعه را به کار برد، درباره یک زیست بوم خلاق نیز می‌توان این مفهوم را به کار گرفته و پیاده سازی کرد. از آنجایی که شتاب‌دهنده‌ها راه اندازی کسب‌وکارهای نوین را تا حد زیادی تسهیل می‌کنند و بسیاری از ایده‌ها از طریق این مجموعه‌ها پیاده سازی می‌شوند، می‌توان گفت که نقش بسیار پررنگی در ایجاد زیست بوم کسب‌وکار و توسعه صنایع خلاق دارند.

اهداف برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق

- توسعه زیست بوم نوآوری وکارآفرینی در کشور و ارتقاء سهم شرکت‌های خلاق در اقتصاد

- توسعه کیفی مشاغل از طریق حمایت از شرکت‌های خلاق و اشتغال‌زایی برای نیروهای جوان و تحصیلکرده

- ایجاد و تقویت برندهای شرکت‌های خلاق در صنایع و محصولات فرهنگی کشور و خدمات جدید مبتنی بر فناوری و نوآوری

- حل معضلات اجتماعی و مشکلات اساسی کشور نظیر رفع مشکلات کم‌آبی و خشکسالی و پسماند، کنترل  آلاینده‌ های زیستی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و آب و اصلاح الگوی مصرف با رویکردهای خلاق و نوآورانه

- تقویت صادرات و همکاری‌های بین‌المللی در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی و کسب ‌وکارهای نوآورانه

شرکت‌های خلاق بر چه اساسی مجوز می‌گیرند؟

در حال حاضر در کشور ما شرکت‌های خلاق فقط  در ۹ حوزه می‌توانند مجوز بگیرند و این حوزه‌ها عبارتند از: کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی، بازی، اسباب بازی و سرگرمی، صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی، صنایع دیداری و شنیداری، طراحی، یادگیری، چاپ و نشر، گیاهان داروئی و طب سنتی، هنرهای تجسمی و نمایشی و سایر صنایع خلاق و فرهنگی طبقه‌بندی می توانند مجوز بگیرند.

مهمترین مسئله همان محصول عرضه شده و ماهیت و ظرفیت‌های آن است،  در واقع محصول یا خدمت ارائه شده توسط شرکت باید نوآورانه بوده و سطح متمایزی نسبت به فعالیت‌های مشابه داشته باشد،  همچنین اثربخشی محصول در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از دیگر ویژگی‌های آن است.

شرکت‌های خلاق ثبت شده در برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق، از این تعداد ۵۳۳ شرکت مربوط به حوزه کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی است،  همچنین ۱۳۸ شرکت در حوزه بازی، اسباب بازی و سرگرمی، ۸۸ شرکت در حوزه صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی، ۹۸ شرکت در صنایع دیداری و شنیداری، ۲۰ شرکت در یادگیری، چاپ و نشر و ۵۷ شرکت در حوزه طراحی و معماری مشغول فعالیت هستند، همچنین ۴۳ شرکت نیز در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی، ۷ شرکت در حوزه هنرهای تجسمی و نمایشی و ۴۴ شرکت سایر صنایع خلاق و فرهنگی فعالیت می کنند.

اهیمت گسترش شرکتهای خلاق در فناوری کشور

خلاقیت و نوآوری در تجارت امری ضروری است و امروزه شرکت‌ها در یک فضای رقابتی و جهانی فعالیت می‌کنند و این مسئله اهمیت خلاقیت و نوآوری را بیش از پیش آشکار می‌سازد. شرکت‌هایی که خلاقیت و نوآوری بالاتری دارند دارای ویژگی‌های شاخصی هستند و به گونه‌ای متفاوت رفتار و عمل می‌کنند و معتقدند که با روش‌ها و ابداع و نوآوری می‌توانند به صورت خلاقانه بازاریابی خود را جلو برد و خلاقیت خود را در مسیر درستی قرار دهد.

این روش‌ها شرکت را برای ابداع و نوآوری توانمند می‌سازند و ظرفیت آن را برای تبدیل ایده‌ها و نوآوری به ارزش تجاری بالا می‌برند. در واقع خلاقیت قلب تجارت است و نوآوری موتور رشد و حرکت آن. این نکته نیز حائز اهمیت است که با توجه به رشد روز افزون علم بازاریابی که شامل بازاریابی عملکردی، بازاریابی هوش مصنوعی و تجزیه تحلیل‌های پیشرفته است، هنر بازاریابی را فراموش نکنید و از روش‌های خلاقانه و منحصربه‌فرد برای بازاریابی و بهبود عملکرد شرکت استفاده نمایید و به دنبال افزایش جذابیت محصولات برای مصرف کنندگان باشید.

حمایت‌های ارائه شده به شرکت‌های خلاق

 شرکت‌های خلاق، همپا با شرکت‌های دانش‌بنیان از انواع حمایت‌ها برخوردار می‌شوند. تسهیلات ویژه نظام وظیفه، تسهیلات ویژه مالی، خدمات بیمه درمان تکمیل ، مشاوره‌های عمومی کسب و کار، دوره‌ها و نشست‌های آموزشی، بسته‌های ویژه صادراتی از کریدور توصعه صادرات، استقرار در اماکن کاربری مسکونی و فضای کار اشتراکی، از جمله برخی حمایت‌های ارائه شده به شرکت‌های خلاق هستند. این شرکت‌ها همچنین در زمان‌های که با بحران و چالش مواجه می‌شوند از حمایت‌های ویژه بهره‌مند می‌شوند. برای نمونه 89 شرکت خلاق توانستند، تسهیلات ویژه مقابله با کرونا،  دریافت کنند.

چگونگی تغییر استارتاپ به شرکت خلاق

برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق، برای تسهیل ثبت‌نام و شناسایی شرکت‌های خلاق، فرایند ثبت‌نام را به صورت کامل به شکل آنلاین انجام می‌دهد. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت ircreative.isti.ir فرم‌های لازم برای ثبت‌نام را تکمیل کنند. همچنین ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، برخی مبادی شناسایی  را معرفی کرده است. این «مبادی معرفی کننده شرکت‌ها» مراکز و شخصیت‌های حقوقی هستند که نسبت به شناسایی تیم‌ها و شرکت‌های مستعد، اقدام می‌کنند و آنها را برای تبدیل شدن به شرکت خلاق به این ستاد معرفی می‌کنند. خانه‌های خلاق و پارک‌های علم و فناوری و برخی مراکز نوآوری از جمله این «مبادی معرفی شرکت‌ها» هستند که بر اساس قراردادی با ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به عنوان مبادی معرفی شرکت‌ها، شناسایی شده‌اند.

انتهای پیام/

خبرنگار:حسینی مفرد

زمان انتشار: دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰:۰۰

شناسه خبر: 91919

مطالب مرتبط :
گردشگری

گردشگری روستایی گامی مهم در تحقق جهش تولید

توسعه گردشگری روستایی مهمترین گام اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل در راستای جهش تولید است.

باسلام

شرکت دانش بنیان قمی در لیست شرکتهای موفق جهانی

بلومبرگ باسلام قم را جهانی کرد

به نقل از پایگاه خبری معتبر و بین المللی بلومبرگ، شرکت دانش بنیان باسلام عضو پارک علم و فناوری استان قم به عنوان یکی از شرکت های موفق در رونق بخشی به اقتصاد محلی و خانگی ایران معرفی شده است.

رویدادی در جنوب استان بوشهر برگزار شد/با نمایش ایده‌ها دیده شو!

علم و فناوری گزارش می دهد:

رویدادی در جنوب استان بوشهر برگزار شد/با نمایش ایده‌ها دیده شو!

اولین رویداد دیده شو در جنوب استان بوشهر با هدف گسترش فرهنگ نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی به مناسبت سالگرد تاسیس دانشگاه علمی کاربردی به میزبانی مرکز آموزش علمی کاربردی کنگان برگزار شد.

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب