خبرگزاری علم و فناوری

علم و فناوری گزارش می دهد؛

با چهار تکنولوژی که می تواند ویروس کرونا را از بین ببرند آشنا شوید

در سرتاسر جهان علارغم تلاش شبانه روز دانشمندان برای ساخت داروی کرونا ، همچنان درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده است ، در این راستا اما محققین موفق به ساخت تکنولوژی های متعددی شده اند که می تواند در کوتاه ترین زمان ویروس کوید ۱۹ را از بین ببرد.

گروه دانش خبرگزاری علم و فناوری بیماری کرونا را می توان یکی از خطرناک ترین بیماری های همگانی قرن های اخیر دانست که بر اساس آخرین آمار جهانی پایگاه اطلاعاتی "worldometer" تا صبح امروز 53 میلیون و 409 هزار و 958 نفر در جهان به ویروس کرونا ــ کووید19 ــ مبتلا شده‌اند که از این تعداد، یک‌ میلیون و 304 هزار و 358 نفر جان خود را از دست داده‌اند. از آنجا که تاکنون درمان قطعی (به جزء واکسن های احتمالی روسیه ، چین و آمریکا) برای این بیماری کشف نشده است دانشمندان شستشوی مدام دست و صورت و همچنین رعایت فاصله اجتماعی را به مردم توصیه می کنند. اما در این بین تعدادی از افراد به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا اقدام به ضدعفونی منازل و محل کار خود با روش های غیر استانداردی می کنند که می تواند سلامتی خود و دیگران را به خطر بیندازد. در این گزارش سعی خواهیم کرد شما را با 4 تکنولوژی جدیدی که برای از بین بردن ویروس کرونا ساخته شده اند آشنا نماییم .

1- دستگاهی که می تواند ویروس کرونا را در دو هزارم ثانیه نابود کند

به تازگی محققین نوعی دستگاه ساخته اند که می تواند ۹۹ درصد ویروس کرونا را در مدت کمتر از دو هزارم ثانیه از بین ببرد. این دستگاه که از چهار موتور تشکیل شده است  تا ۳۰۰ لیتر هوا را به داخل می‌کشد و آن را در معرض نور شدید فرابنفش قرار می دهد و سپس هوای عاری از ویروس کرونا را تا فاصله ۳.۴۸ متری از این دستگاه منتشر می کند.

شرکت الکترونیکی سازنده این دستگاه نابودکننده کرونا که Dynamics نام دارد، همچنین اولین لامپ UV-C کاملاً انعطاف پذیر «جهان» را طراحی کرده است که به طور فیزیکی در این دستگاه کشنده ویروس تعبیه شده است تا اشعه فرابنفش با شدت بسیار بالا فراهم کند. محققان این شرکت الکترونیکی این دستگاه را با همکاری محققان دانشگاه تگزاس و دانشکده پزشکی دانشگاه «ایالتی کلرادو» آزمایش کردند و متوجه شدند نانوویو، ۹۹.۹۹۹۰۷ درصد ویروس های کرونای موجود در هوا را از فعالیت می اندازد.

نکته قابل توجه این است که شرکت Dynamics، با اصلاح برخی از فوت و فن های منحصر به فرد خود در تکنیک های انعطاف پذیر میکروالکترونیک و ادغام آنها با فن آوری های نوظهور نورفرابنفش، نیروی کافی برای از فعالیت انداختن ویروس کرونا را تولید می کند. اکنون دستگاه «نانوویو» با قیمت ۳ هزار و ۴۵۰ دلار برای خرید در آمریکا موجود است.

2- دستگاه ایرانی که ویروس کرونای محیط را از بین می برد

یک شرکت دانش بنیان در ایران نیز دستگاه ضدعفونی کننده هوا و سطوح که ویروس کرونا را در مدت 2 ساعت از بین می برد ساخته است. تکنولوژی بکار رفته در این دستگاه از نوع پلاسمای سرد است که با تولید اتم اکسیژن و اکسید کردن پاتوژن یا میکروب های هوا و دمیدن آن در محیط در مدت 2 ساعت هوا و سطوح آلوده به ویروس کرونا را ضد عفونی می کند. این دستگاه ثبت بین المللی شده و گواهی ce اروپا، ایزو 9001 و تاییدیه آزمایشگاه مرجع ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی گیلان را نیز دارد.

مزیت نسبی این دستگاه نسبت به دستگاه های دیگر ضد عفونی کننده موجود در بازار از جمله اشعه ماورای بنفش و یو وی در این است که نور یو وی وقتی روشن می شود علاوه بر اینکه سرطان زاست و کسی در محیط نمی تواند باشد به صورت مستمر هم کار نمی کند، در حالیکه دستگاه پلاسمای سرد به صورت دائم همه میکروب ها و ویروس های محیط و سطوح را کنترلمی کند واز بین می برد.

3- ساخت ماسکی که  می تواند 99 درصد ویروس کرونا را نابود کند

دانشمندان پرتغالی به تازگی توانستند نوعی از ماسک تنفسی را طراحی کنند که با برخورداری از یک روکش ویژه می‌تواند ویروس کرونا را نابود سازد. این ماسک از قابلیت شستشو بهره می‌برد و پس از ۵۰ بار شستشو نیز همچنان ضد ویروس بوده و می‌توان از آن استفاده کرد.

پدرو شیماس، ویروس‌شناس فعال در موسسه دانش پزشکی لیسبون‌ و عضو گروه طراحی این ماسک ضد کرونا عنوان کرد :

«در پارچه این ماسک، یک نوع روکش خاص نصب کرده‌ایم که می‌تواند ظرف مدت نیم ساعت پس از این که ویروس روی آن قرار گرفت، ۹۹ درصد از واحدهای سرایت‌کننده ویروس کرونا را جذب کند و مانع انتقال آن به فرد شود. این ماسک یک نوع فاصله شیمیایی بین فرد و ویروس ایجاد می‌کند.»

طبق اعلام کارشناسان، ویروس کرونا از طریق قطرات بزرگ مایع که دارای حدود ۱ میلی‌متر قطر هستند به سایر افراد انتقال پیدا می‌کنند. پدرو شیماس افزود از این رو ما به واسطه این ماسک یک نوع مانعی را ایجاد کردیم که از نفوذ این قطرات به دستگاه تنفسی جلوگیری خواهد کرد. اخیرا موسسه پاستور فرانسه نیز تایید کرد که ماده محافظی که در این ماسک استفاده شده می‌تواند در مقابل ویروس‌های مختلفی نظیر آنفلوانزای خوکی موثر واقع شود.

4- رباتی که قاتل ویروس کرونا در محیط های آلوده است

پاکسازی محیط‌های بیمارستانی توسط نیروی انسانی ضمن آنکه دقت پایینی دارد، ممکن است موجب انتقال عفونت به افراد و بیماری افراد شود. اما استفاده از ربات هم دقت و سرعت این فرایند را بالا می‌برد و هم از تلفات جانی نیروهای انسانی می‌کاهد.

چین در برخی بیمارستان‌های خود و به خصوص بیمارستان‌های پذیرش کننده مبتلایان به ویروس کرونا از رباتی خودران به نام "یو وی دی" استفاده کرده تا از این طریق تمامی بخش‌های آنها را به طور کامل پاکسازی و ضدعفونی کند.

در این رابطه بخوانید :

این ربات می تواند بیمارستان ها و اتاق بیماران را در کوتاهترین زمان ضدعفونی نماید !

ربات یادشده که توسط محققان دانمارکی ساخته شده، با تاباندن اشعه ماورای بنفش در محیط‌های مختلف قادر به از بین بردن ۹۹ درصد از ویروس‌ها و باکتری هاست. ربات یادشده که عرض زیادی ندارد و به حسگرهای متعددی برای شناسایی موانع و مسیریابی مجهز است، بدون نیاز به دخالت انسان مسیر از قبل برنامه ریزی شده را طی می‌کند و باحضور در هر اتاق بیمارستان با تاباندن اشعه ماورا بنفش در عرض چند دقیقه فرایند پاکسازی را تکمیل می‌کند.

پاکسازی هر اتاق دربسته با استفاده از این ربات بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و ربات برای افزایش دقت بین یک تا دو دقیقه در شش جهت مختلف در هر اتاق حرکت می‌کند. هر یک از این ربات‌ها بین ۸۰ تا ۹۰ هزار دلار قیمت دارند.

انتهای پیام /