کشف شگفت انگیز دانشمندان دانشگاه کمبریج و محققان امریکایی؛

سلولهای ایمنی برای محافظت از مغز در روده آموزش دیده اند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان به نقل از نیو اطلس، مغز به طور منحصر به فردی در برابر باکتری ها و ویروس های مهاجم محافظت می شود، اما مکانیسم دفاعی آن مدت هاست به عنوان یک راز باقی مانده است. اکنون، یک مطالعه روی موش ها، که در نمونه های انسانی هم تأیید شده است، نشان داده است که مغز متحدی شگفت آور در محافظت از خود دارد: "روده". در واقع سلولهای ایمنی برای محافظت از مغز در روده آموزش دیده اند.

یک مطالعه جدید، که در مجله معتبر نیچر منتشر شده است، توصیف کننده کشف شگفت آور پیوند مغز و روده است که قبلاً ناشناخته بود. این تحقیقات سلولهای ایمنی خاصی را نشان می دهد که در غشای محافظ اطراف مغز ساکن هستند و در واقع از روده سرچشمه می گیرند.

این تحقیق توسط همکاری بین المللی به رهبری دانشمندان انگلیسی از دانشگاه کمبریج و محققان آمریکایی از انستیتوی ملی بهداشت انجام شده است. این مطالعه بر روی سه غشای محافظ که مغز و نخاع را احاطه کرده اند، به نام مننژ متمرکز شده است.

ما می دانیم که مننژ انواع مختلفی از سلولهای ایمنی را در خود جای داده است اما این مطالعه در سلولهای B پلاسما که مسئول تولید آنتی بادی در پاسخ به عفونت هستند، بزرگنمایی شده است.

بررسی اینکه دقیقاً چه نوع آنتی بادی توسط سلولهای پلاسما در مننژ تولید شده است، تعجب غیرمنتظره ای را نشان داد. آنتی بادی های کشف شده نوعی به نام ایمونوگلوبولین A (IgA) است و به طور کلی در روده یا مخاط مخاطی ریه ها یا بینی ساخته می شوند. محققان با توالی ژن های آنتی بادی، این سلول های خاص B پلاسما را در مننژها از روده کشف کردند.

منا کلاتووریتی از دانشگاه کمبریج و موسسه ولکام سنگر توضیح می دهد: "روش دقیق محافظت از مغز در برابر عفونت، فراتر از مانع جسمی مننژ، کاملاً یک راز بوده است، اما کشف اینکه یک خط دفاعی مهم از روده شروع می شود کاملاً تعجب آور بود."

چندین آزمایش موش پیگیری این رابطه قوی روده و مغز را تأیید کرد. هنگامی که محققان موش هایی را که فاقد باکتری روده بودند پرورش دادند، دریافتند که این سلولهای خاص تولید کننده IgA از مننژ ناپدید شده اند.

این فرضیه مطرح شد که نقش این سلولهای ایمنی خاص محافظت از مغز در برابر آسیب رساندن به میکروبهای روده است که می توانند وارد جریان خون شوند. با حمایت از این فرضیه، محققان میکروبهای روده را در صورت از بین بردن این سلولهای تولید کننده IgA از مننژ، از خون به مغز پخش می کنند.

کلاتورث می گوید: "این کاملاً منطقی است،" حتی یک نقص جزئی در مانع روده ای به اشکالات اجازه می دهد تا به جریان خون وارد شوند، در صورت توانایی گسترش در مغز، عواقب ویرانگری را به همراه خواهد داشت. بذر مننژ با سلولهای تولید کننده آنتی بادی که برای شناسایی میکروبهای روده انتخاب شده اند، دفاع در برابر مهاجمین محتمل را تضمین می کند. "

این مطالعه نشان می دهد این مکانیسم محافظت از روده و مغز احتمالاً به عنوان راهی برای دفاع از مغز و سیستم عصبی مرکزی (CNS) در برابر انبوه باکتری هایی که در روده ما زندگی می کنند، تکامل یافته است. اشاره شده است که بدون این مکانیسم محافظتی حتی یک نقض کوتاه مدت و مختصر موانع روده ای می تواند عواقب ویرانگری برای CNS و مغز ما داشته باشد.

سرانجام؛ محققان تأیید کردند که این سلولهای IgA در مننژهای انسانی واقعاً وجود دارند. بافتی که طی جراحی های معمول برداشته شده است، یافته های حیوان را تأیید می کند و تأیید می کند این مکانیسم روده و مغز برای کمک به بدن در مبارزه با عفونت های CNS مانند مننژیت بسیار حیاتی است.

زمان انتشار: سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵:۱۵