خبرگزاری علم و فناوری

مجله Nature: یک نظریه فیزیک پس از ۹۰ سال به طور عملی اثبات شد+عکس

پس از ۸۶ سال از مطرح‌شدن کریستال‌های الکترونی، پژوهشگران بالاخره توانستند، این کریستال‌ها را بسازند. برای نخستین بار حدود ۸۶ سال پیش این کریستال های الکترونی برای نخستین بار وارد بحث های دنیای فیزیک شدند.

86 سال از زمانی که کریستال‌های الکترونی معرفی شدند می‌گذرد، حال فیزیکدانان از ساختن آن خبر دادند، این عمل از طریق گیر انداختن الکترون‌ها در یک الگوی تکرارشونده ممکن شد. نتایج کامل این دستاورد در مجله نیچر به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از IFLScience، اصولا کریستال از طریق گیرانداختن ذرات در یک الگوی تکرارشونده ساخته می‌شود، اما الکترون‌ها را به‌سختی می توان دریک محیط نگه داشت، بنابراین ساختن یک کریستال الکترونی درحقیقت به این معنا است که بخواهید تعداد زیادی از الکترون‌ها را که درجای خود آرام نمی‌گیرند، رام کنید.

فیزیکدانان پس از ۸۶ سال کریستال الکترونی ساختند!

با این حال، این تیم پژوهشی راه‌حل بسیار خلاقانه‌ای را طراحی کرد. آنها کریستال «ویگنر» را با استفاده از لایه‌های نیمه رسانا فقط با یک اتم ساختند، سپس با استفاده از دو ماده مختلف تنگستن و قراردادن یک ماده بر روی یک بر روی ماده دیگر، الگویی شش ضلعی ایجاد کردند که به عنوان ابر شبکه «مویری» نیز معروف است.

این تیم از فیزیکدانان پیش از ساختن این الگوی مشبک، کشف کرده‌ بودند که یک الکترون می‌تواند در بخش‌های مشخصی از ابر شبکه، گیرانداخته شوند. آنها با جایگذاری بادقت الکترون‌ها در این مناطق موفق شدند، کریستال خلق کنند.

نویسنده ارشد این پژوهش در مجله «نیچر» پروفسور «کین-فای مک» از دانشگاه «کورنل» در این باره گفته است: «الکترون‌ها کوانتوم‌های مکانیکی هستند که اگر حتی اگر کاری با آنها انجام ندهید، آنها دائما خود به خود اینور و آنور می‌روند. برای همین کریستال‌های الکترونی گرایشی به ذوب شدن(ازبین رفتن) دارند، زیرا همانطور که گفتم ثابت‌ نگه داشتن الکترون در یک الگوی دوره‌ای بسیار دشوار است.»

الکترون یک ذره زیر اتمی با بار الکتریکی منفی و برابر با بار بنیادی می‌باشد. الکترون‌ها به نسل نخست از خانواده لپتونها تعلق دارند و به‌طور عمومی به عنوان ذره بنیادی شناخته می‌شوند زیرا هیچ جزء و زیرساختار تشکیل‌دهنده شناخته‌شده‌ای ندارند.

خبرنگار: تیمور خسروی