تصویر سه بعدی کروموزوم ها

کروموزوم ها آنطور که فکر می کنید ظاهر نمی شوند، اکنون یک تصویر سه بعدی از چیز واقعی داریم.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از فارس، اگر تا به حال در مورد شیمی یا زیست شناسی مطالعه کرده باشید ، احتمال بسیار خوبی وجود دارد که با نمایش متداول تصویری از شکل ظاهری کروموزوم روبرو شده باشید.

همانطور که میلیون ها دبیرستان و لیسانس گواهی می دهند ، این یک X_شکل باریک و بلند است چیزی که تجسم آنچه که بعد از تکثیر DNA به دو کروماتید پیوسته نشان داده می شود اما قبل از اینکه سلول تقسیم شود در آن زمان آنها جدا شده اند تا تبدیل به خود شوند و کروموزوم های جداگانه دارند.

دانشمندان می گویند ، متأسفانه ، یک مشکل کوچک با این نماد حداقل از نظر دقیق بودن تصویر آن همه جا وجود دارد.

پزشک دانشمند جون هان سو از دانشگاه هاروارد می گوید: "در 90 درصد موارد ، کروموزوم ها به این شکل وجود ندارند."

در مطالعه ای که امسال منتشر شد ، سو و تیمش روش جدیدی را برای تصویربرداری از سازمان سه بعدی كروماتین در سلولهای انسانی ابداع كردند و به ما شناخت دقیق تری از شیمی كروموزوم نسبت به نماد X می دهد در صورتکه شکل X هرگز نتوانست.

محقق ارشد Xiaowei Zhuang می گوید: "تعیین سازمان سه بعدی بسیار مهم است ،" برای درک مکانیسم های مولکولی سازمان و همچنین درک اینکه این سازمان چگونه عملکرد ژنوم را تنظیم می کند.

با استفاده از یک سیستم تصویربرداری سه بعدی جدید با وضوح بالا که شامل اتصال چندین عکس فوری از مکان های ژنومی در امتداد زنجیره های DNA بود نیز محققان توانستند کروموزوم ها را از نزدیک تجسم کنند به روشی که قبلاً هرگز مشاهده نشده بود و حتی جنبه های اجرایی فعالیت رونویسی را نیز مشاهده کردند.

تحقیقات دبیرستان و CHEM101 هرگز یکسان نخواهند بود. این تیم داده های خود را به صورت آنلاین به اشتراک می گذارد تا محققان دیگر بتوانند تجزیه و تحلیل خود را بیشتر انجام دهند و بنابراین ما می توانیم در آینده این قسمت نامرئی خود را بیشتر کشف کنیم.

تیم تحقیقاتی توضیح می دهد: "ما برنامه گسترده ای از این فناوری تصویربرداری با توان بالا ، چند مقیاس و چند حالت را متصور هستیم که نمای کاملی از سازمان کروماتین را در زمینه ساختاری و عملکردی بومی آن نیز فراهم می کند."

یافته ها در sciencealert گزارش شده است.

مترجم: حسین استواری