در مقاله محققان ایرانی بررسی شد؛

نقش میکرو RNA درعفونت کرونا ویروس جدید و بیماری کووید۱۹+ عکس

اکنون، تیمی از محققان از چند دانشگاه معتبر ایران، در مقاله ای نقش میکرو RNA درعفونت کرونا ویروس جدید و بیماری کووید۱۹ را بررسی و گزارش کردند: miRNA های میزبان، می تواند عفونت را تقویت کند و همچنین بسته به نوع آن می تواند به عنوان یک ضد ویروس عمل کند. بنابراین"MiRNA ها می توانند به عنوان وسیله ای برای پیشگیری، تشخیص و بهبود عفونت های ویروسی عمل کنند" ، و زمینه تحقیق در مورد توسعه درمان موثر برای کووید۱۹ را فراهم می کنند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان به نقل از مدیکال نیوز، طی یازده ماه گذشته، چیزهای زیادی در مورد ویروس جدید کشف شده است. اکنون، تیمی از محققان از چند دانشگاه معتبر ایران، در مقاله ای نقش میکرو RNA درعفونت کرونا ویروس جدید و بیماری کووید۱۹ را بررسی و گزارش کردند: miRNA های میزبان، می تواند عفونت را تقویت کند و همچنین بسته به نوع آن می تواند به عنوان یک ضد ویروس عمل کند. بنابراین"MiRNA ها می توانند به عنوان وسیله ای برای پیشگیری، تشخیص و بهبود عفونت های ویروسی عمل کنند" ، و زمینه تحقیق در مورد توسعه درمان موثر برای کووید19 را فراهم می کنند.

اکنون، تیمی از محققان از چند دانشگاه معتبر ایران، نقش میکرو RNA را در کووید19 بررسی کرده اند. مطالعه آنها با عنوان "نقش ظهور میکرو RNA ها در عفونت شدید سندرم تنفسی حاد کرونا ویروس جدید در آخرین شماره مجله ایمونو فارماکولوژی بین المللی منتشر شده است.

بیماری همه گیر کووید19 ناشی از سندرم شدید تنفسی حاد کرونا ویروس جدید بیش از 59.69 میلیون نفر را در سراسر جهان آلوده کرده و منجر به مرگ بیش از 1.4 میلیون نفر شده است. این ویروس برای اولین بار در اواخر سال 2019 در ووهان چین شناسایی شد و از آن زمان به 191 کشور در سراسر جهان گسترش یافته است.

طی یازده ماه گذشته، چیزهای زیادی در مورد ویروس جدید کشف شده است. ظرفیت آن در آلوده سازی سلولهای میزبان انسانی، تأثیرات مختلف آن بر روی افراد آلوده و پویایی انتقال آن از یک شخص به شخص دیگر.

اکنون، تیمی از محققان مستقر در ایران، نقش میکرو RNA را در کووید19 بررسی کرده اند. مطالعه آنها با عنوان "نقش ظهور میکرو RNA ها در عفونت شدید سندرم تنفسی حاد کرونا ویروس جدید در آخرین شماره مجله ایمونو فارماکولوژی بین المللی منتشر شده است.

SARS-CoV-2 یک ویروس بتاکورونا است که یک ویروس پوشیده با RNA تک رشته ای با حس مثبت است. این خانواده از خانواده coronaviridae است و مانند سایر افراد در نوع خود، به طور معمول باعث عفونت دستگاه تنفسی (RTI) می شود.

میکرو RNA ها

میکرو RNA ها یا miRNA ها در اصل مولکولهای کوچکی هستند که طول آنها حدود 17 و 24 نوکلئوتید است. اینها RNA های تک رشته ای غیر کد کننده هستند که برای ترجمه RNA های پیام رسان بالغ (mRNA ها) به پروتئین ها مورد نیاز هستند.

محققان ایرانی می نویسند که این miRNA ها در فرآیندهای مختلف مانند "انتشار سلول، تمایز، رشد و آپوپتوز" نقش دارند. این miRNA ها همچنین سیستم ایمنی ذاتی و سازگار را تنظیم می کنند.

مطالعات قبلی نشان داده است که بیان این miRNA ها می تواند در پاسخ میزبان به ویروس های کرونا و سایر ویروس های تنفسی نقش داشته باشد. این تیم می نویسند، تغییرات در بیان miRNA در سلولهای اپیتلیال میزبان می تواند به "پاتوژنز عفونتهای تنفسی شدید و مزمن" کمک کند.

در این بررسی نقش این miRNA ها به عنوان شواهد علمی موجود بررسی شده است.

SARS-CoV-2 و پاسخهای ایمنی ناشی از آن

وقتی در معرض عفونت مانند SARS-CoV-2 قرار بگیرید، ایمنی هومورال فعال می شود. سلول های T و سلول های B به سلول های پلاسما متمایز می شوند که آنتی بادی (Abs)  علیه آنتی ژن ویروسی خاص  (Ag) تولید می کنند. سپس این ABS ها جلوی ورود ویروس به سلول های میزبان را می گیرند.

سلول های B و T در برابر "پروتئین های سنبله (S) ، نوکلئوکپسید (N) ، غشای (M)  و پاکت (E) SARS-CoV-2  پروتئین های ساختاری Abs تولید می کنند.

محققان می نویسند که پاسخ T helper 1 (Th1) برای کنترل هر دو MERS-CoV و  SARS-CoV-1 ویروس های مختلف کرونا در خانواده مشابه  SARS-CoV-2 - و احتمالاً خود SARS CoV-2 مهم است.

پاسخ ایمنی ضد ویروسی و نقش miRNA ها. TLR، گیرنده Toll-like؛ RIG1 ، ژن القا شده توسط اسید رتینوئیک I ؛ MAD5، پروتئین مرتبط با تمایز ملانوما 5. پروتئین سیگنالینگ ضد ویروسی میتوکندری. TRAF3، فاکتور 3 مرتبط با گیرنده های TNF؛ TRAF6، فاکتور 6 مرتبط با گیرنده های TNF؛ IKK ، I؟ B کیناز؛ اتصال کیناز 1؛ IRF3، عامل تنظیم کننده اینترفرون 3 ؛ IFN، اینترفرون؛ IFNAR1، گیرنده اینترفرون a / 1 1 ؛ STAT1 ، مبدل سیگنال و فعال کننده رونویسی 1 ؛ STAT2 ، مبدل سیگنال و فعال کننده رونویسی 2 ؛ IRF9 ، عامل تنظیمی اینترفرون 9 ؛ ISG ، ژن تحریک شده با اینترفرون ؛ miRNA ها ، میکرو RNA ها.

سندرم طوفان سیتوکین

سندرم طوفان سیتوکین (CSS)  هنگامی ایجاد می شود که مقادیر زیادی سیتوکین پیش التهابی توسط سلولهای ایمنی فعال شده آزاد شود. CSS یکی از عوارض کووید19 است و در صورت شروع، اغلب باعث بیماری شدید یا حتی مرگ می شود.

محققان ایرانی می نویسند: "ARDS  (سندرم پریشانی حاد تنفسی) بسیار با CSS در ارتباط است زیرا سلولهای موثر در ایمنی در طی ARDS مقدار زیادی سیتوکین و کموکین پیش التهابی ترشح می کنند و منجر به پاسخهای التهابی سیستمیک کنترل نشده می شوند." محققان توضیح دادند، ARDS ناشی از CSS باعث نارسایی چند عضو و بعد مرگ می شود.

میکرو RNA ها در پاسخ میزبان به عفونت های تنفسی ویروسی

هنگامی که یک ویروس یا عامل بیماری زا فرد را آلوده می کند، اولین پاسخ ایمنی بدن از طریق ایمنی ذاتی است. miRNA عملکرد سلولهای ایمنی مختلف مانند "سلولهای دندریتیک، سلولهای اپیتلیال، مونوسیتها، گرانولوسیتها، سلولهای NK و ماکروفاژها" را تنظیم می کند. نقش miRNA حاصل از مطالعه و مقالات موجود موجود را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

miRNA ها در انتقال سیگنال TLR ها (گیرنده های عوارض مانند پروتئین غشایی خاص) شرکت می کنند

miR-146a و miR-146b در مقادیر بیشتری بیان می شوند وقتی لیپوپلی ساکارید(LPS)  در غشای سلول در معرض رده سلول THP-1 قرار گیرد. مسیرهای سیگنالینگ TLR در معرض آگونیست های قارچی ، ویروسی و باکتریایی فعال می شوند.

miR-155 همچنین تنظیم کننده سیتوکین های پیش التهاب است

miR-146a همچنین مسیر سیگنالینگ TLR را تعدیل می کند

هنگام تولید miR-152 و miR-148 ، تولید سیتوکین ها مانند TNF-α ، IL-6 و IL-12 کاهش می یابد.

miRNA ها پاسخ های ایمنی سازگار با مرکز را تنظیم می کنند

miR-181a در سلولهای T نابالغ می تواند انتقال سیگنال گیرنده سلول T را تعدیل کند

چندین مطالعه نشان داده است که miR-155 و miR-128 پاسخ های ایمنی ذاتی را در برابر ویروس های تنفسی تنظیم می کنند. وقتی این miRNA ها برداشته شوند، میزبان نسبت به این ویروس ها حساس است.

بررسی سیلیسی miRNA ها در تعامل با mARNA های SARS-CoV-1 نشان می دهد که تنظیم مجدد miR-214 ، miR-574-5p و miR-17 وجود دارد که از تکثیر ویروس جلوگیری می کند

با استفاده از MERS-CoV ، miRNA ها بیان ژن ویروسی را کم تنظیم می کنند و بنابراین از تکثیر آن جلوگیری می کنند

miR-32 هدف ژنوم RNA ویروسی در SARS CoV-2 است. این تیم می نویسد،"چندین شواهد نشان داده که عوامل بیماری زای ویروسی می توانند با استفاده از miRNA های میزبان از نظارت سیستم ایمنی بدن فرار کنند."

تاکنون هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند miRNA ها را در عفونت های ویروسی افزایش یا مهار کند

نتیجه گیری و پیامدهای بررسی

این مطالعه نشان می دهد که miRNA ها نقش مهمی در کنترل ویروسی چندین فرآیند سلولی مشاهده شده در طی عفونت های ویروسی دارند.

فعالیت miRNA ها می تواند شدت کووید19 را تعیین کند.

این مطالعه نشان می دهد، miRNA های میزبان، می تواند عفونت را تقویت کند و همچنین بسته به نوع آن می تواند به عنوان یک ضد ویروس عمل کند. محققان ایرانی می نویسند، "MiRNA ها می توانند به عنوان وسیله ای برای پیشگیری، تشخیص و بهبود عفونت های ویروسی عمل کنند" ، و زمینه تحقیق در مورد توسعه درمان موثر برای کووید19 را فراهم می کند.

زمان انتشار: چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰:۰۷