رونمایی از لوکوموتیو پارس۳۳ در شرکت واگن پارس اراک

نخستین لکوموتیو تولیدی واگن پارس با عنوان پارس ۳۳ تحویل راه آهن شد و سفارش ۱۰ دستگاه لکوموتیو به این شرکت داده شده است.

خبرگزاری علم و فناوری از استان مرکزی ،محمد رضا مختاری مدیر عامل شرکت واگن پارس اراک گفت:قرارداد پروژه لوکوموتیو پارس 33  از اوایل سال جاری آغاز شد و در اوایل آذر ماه نیز تولید اولین لوکوموتیو به اتمام رسید و تحویل راه آهن شد.

مختاری با بیان اینکه لوکوموتیو ساخته شده توسط شرکت واگن پارس اراک در قیاس با لوکوموتیوهای روز دنیا تقریبا 50 درصد صرفه جویی ارزی برای کشور دارد افزود: تجهیزات و استراکچر این پروژه ساخت داخل است و سفارش 10دستگاه به این شرکت داده شده است امسال چهار دستگاه تولید خواهد شد که تمامی استراکچر فلزی آن بومی و حدود 80 درصد باقی تجهیزات نیز داخلی است.

وی  با اشاره به اینکه دومین دستگاه در آستانه مونتاژ تجهیزات و سومین دستگاه در مرحله رنگ آمیزی قطعات است و چهارمین دستگاه نیز در آستانه ساخت شاسی و استراکچر فلزی قرار دارد، تصریح کرد: این لوکوموتیو با آخرین تکنولوژی روز دنیا ساخته شده است، سرعت آن طبق طراحی 150 کیلومتر بر ساعت و سرعت عملیاتی آن 105 کیلومتر بر ساعت است.

مدیر عامل شرکت واگن پارس با اشاره به اینکه شرکت بزرگترین تولید کننده خودروهای ریلی در خاورمیانه است و سابقه تولید لوکوموتیو را دارد بیان کرد:این صنعت سابقه همکاری در تولید لوکوموتیوهای شانتینگ با شرکت کراس مافایی و ساخت لوکوموتیو باری و مسافری با شرکت آلوستوم فرانسه را دارد و خوشحالیم که بعد از 10 سال ساخت لوکوموتیو به سبد کالایی شرکت واگن پارس اضافه می شود.

مختاری با بیان اینکه به موازات این پروژه در حال مذاکره برای پروژه دیگر لوکوموتیوسازی با شرکت مپنا هستیم که مذاکرات فنی و بازرگانی انجام شده و منتظر سرمایه گذاری مپنا هستیم.

وی چرایی توقف ساخت را اینگونه بیان کرد: تحریم‌های داخلی آسیب بیشتری نسبت به تحریم‌های خارجی بر شرکت واگن پارس وارد کرده  به طوری که اکنون امکان تامین مواد اولیه از شرکت های داخلی وجود ندارد در صورتی که مواد اولیه ای که قرار بود از شرکت های خارجی تامین شود در گمرک است و یا به انبارها منتقل شده است.

مدیرعالم شرکت واگن پارس اراک در ادامه به نکته جالبی اشاره کرد: بخشی از اقلام مورد نیاز تولید در گمرک به شرکت تحویل داده نشده علت اصلی این امر را بخشنامه های بانک مرکزی مبنی براینکه کالاها باید با کد رهگیری بانک ترخیص شوند بیان کرد در حالیکه خطوط تولید واگن سازی اکنون در انتظار تامین مواد خام است .

وی ادامه داد: کشورهایی همچون روسیه و چین که در صادرات واگن به ایران موفق هستند زیرا از الگوی  مالی خوب و حمایت بانک‌ها و دولت‌ برخوردار هستند، اما دامنه این حمایت ها در ایران کامل نیست در حالی که اگر واگن پارس پشتیبانی شود تنها با صادرات به کشورعراق می‌تواند بیش از ۵۰ درصد از ظرفیت خود را فعال سازی کند.

مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک بیان کرد: با توجه به اینکه مشکلات اقتصادی کشور و تحریم های ظالمانه این شرکت ریلی کمک به حمایت های هدفمند و موثر برای ادامه حیات دارد و دولت به صورت جد در صنعت کشور وارد شود تا صنایع جان دوباره بگیرند.

غضنفر صفاری راد جانشین مدیرعامل شرکت واگن پارس گفت: لوکوموتیو پارس 33 با موتور برخوردار از 3300 اسب بخار و طراحی 150کیلومتر بر ساعت  و سیستم هدایت و کنترل مکانیزه از بروزترین تکنولوژی دنیا برخوردار است که به صورت دیجیتال است و در صنعت حمل و نقل بار در ناوگان ریلی کشور فعالیت خواهد کرد.

صفاری راد با بیان اینکه بومی سازی دانش فنی و تخصصی طراحی و ساخت لوکوموتیو صورت گرفته ادامه داد:در شرکت واگن پارس شرایط تامین نیاز کشور به انواع لوکوموتیو فراهم شده است.

سید علی آقازاده استاندارمرکزی به کارگیری از همه ظرفیت های شرکت واگن پارس برای خودکفایی و توسعه ناوگان ریلی کشور ضروری دانست و افزود:جمهوری اسلامی ایران تا امروز وابسته به صنعت لوکوموتیو به خارج از کشور بود ولی با استفاده و بهره گیری از این ظرفیت استفاده نشده لوکوموتیو پارس 33 ساخته شد.

آقازاده اضافه کرد:شرکت واگن پارس از بزرگترین سخت افزار و بیشترین توان تخصصی تولید محصولات ناوگان ریلی کشور برخوردار است که توجه به ظرفیت های داخلی وتوان تخصصی این شرکت بخصوص در شرایط تحریم برای توسعه ناوگان ریلی کشور راهگشاست.

 

شرکت واگن پارس اراک واحد تولیدی مادر تخصصی در حوزه محصولات ریلی خاورمیانه است.این شرکت در سال ۱۳۵۴ در اراک آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۶۴ با سرمایه گذاری سازمان صنایع و نوسازی ایران به یکی از زیر مجموعه‌های این سازمان پیوست.

شرکت واگن پارس اراک نخستین تولیدکننده لوکوموتیو در کشور و منطقه خاورمیانه  است  در گذشته قرارداد ساخت را با یک شرکت داخلی امضا کرد اما به دلیل تحریم و مشکلات اقتصادی این قرارداد عملیاتی نشد. تولید این محصول بیش از 10 سال در آن متوقف شده بود و به دنبال تلاش های مستمرمجدد شروع شده است.

تولید لوکوموتیو در درون کشور، نوع جدیدی از تأمین منابع و بیانگر این است که این ظرفیت‌ها و پشتیبانی‌های همه‌جانبه به‌صورت یک ظرفیت بالقوه در کشور وجود دارد و دراین میان نگاه مهم است که بتواند این ظرفیت را از بالقوه به بالفعل تبدیل و از آن بهره‌برداری کند.

در سال 1390 برای نخستین بار موتور لکوموتیو باری در داخل کشور تولید شد و یک سال بعد از آن اعلام شد که نخستین لکوموتیو نیز تولید خواهد شد. در آن زمان تلاش شد تا 150 دستگاه لکوموتیو با همکاری و کمک سازندگان آلمانی ساخته شود اما عملیاتی نشد.

در طول سال های گذشته شرکت هایی نظیرایریکو و مپنا تلاش کردند تا تولید صد درصدی اجزا و قطعات لکوموتیو را به نام خود ثبت کنند. نخست قرار بود که گروه مپنا با انعقاد قرارداد تامین ۱۵۰ دستگاه لکوموتیو و انتقال دانش فنی و لیسانس آن با شرکت زیمنس و تاسیس کارخانه‌ای مدرن در حوالی کرج، افتخار کسب فن‌آوری ساخت لکوموتیوهای مسافری و قطعات مربوط و تولید لکوموتیو دیزل‌الکتریک مسافری را برای اولین‌بار در کشور کسب کند که در این راه موفق هم شد اما وقوع تحریم ها، انجام این عملیات را با صرف زمان و هزینه بیشتری برای این شرکت رقم زد.

در طول سال های گذشته همواره کشش و درگیری بین واردکنندگان لکوموتیو و تولیدکنندگان داخلی وجود داشته که نهایتاً پس از تحریم ها، مسئولان در وزارت راه و شهرسازی نسبت به تولیدات داخلی اعتماد بیشتری از خود نشان دادند؛ چراکه به زعم کارشناسان ریلی، هزینه‌های واردات لکوموتیو فقط به ‌واسطه تعرفه پایین واردات لکوموتیو و عدم استفاده از ظرفیت ساخت لکوموتیو در داخل کشور ایجاد نمی‌شود، بلکه کیفیت نه چندان بالای لکوموتیوهای وارداتی که منجر به افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری می‌شود و نوعاْ هم از چین و هند وارد می‌شوند، مزید بر علت بوده است.

این شرکت به عنوان بزرگترین سازنده انواع لوکوموتیو، واگن‌های باری، مسافری و مترو در خاورمیانه، متولی اصلی تولیدات سیستم حمل و نقل ریلی ایران است.

ضمن اینکه مپنا لکوموتیو نیز مجهز به سالن‌های بوژی، بدنه، رنگ، مونتاژ و تست به منظور تولید انواع لکوموتیو و واگن است و برای تولید لکوموتیو صد درصد به دانش و توان لازم مجهز است.

تا کنون ۱۲ هزار انواع واگن باری (نیمی از واگن‌های باری کشور)، ۴۰۰ دستگاه واگن مسافربری و ترنست و ۳۰۰ واگن مترو در شرکت واگن پارس اراک تولید شده است.

انتهای پیام/ج

زمان انتشار: جمعه ۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵:۵۶

شناسه خبر: 93104

مطالب مرتبط :
بسیج دانشجویی

امضای تفاهم نامه مشترک میان سازمان بسیج دانشجویی و معاونت علمی پژوهشی و فناوری سپاه روح الله استان مرکزی

معاونت علمی پژوهشی و فناوری سپاه روح الله با همراهی بسیج دانشجویی استان مرکزی برای ورود تخصصی به عرصه علم و مطالبه گری گام های جدی بر می دارند.

فراهانی

برنامه های بسیج دانشجویی در هفته بسیج تشریح شد

برنامه های بسیج دانشجویی در هفته بسیج توسط رئیس علمی وپژوهشی ناحیه دانشجویی تشریح شد.

واگن پارس

موانعی که مسیر تولید را ناهموار می کنند

شرکت واگن پارس اراک از صنایع مادر کشور است با ایجاد موانع ،رونق تولید در این کارخانه مورد تهدید است.

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب