به گزارش خبرنگار علم فناوری از کرمان ؛ با شیوع کرونا در جهان و مشکلات عدیده ای که در مبحث اموزش دانش آموزان و دانش پژوهان کل کشو رها ایجاد شده است استفاده از امکانات مجازی و حتی هوش مصنوعی به شکل پر رنگی در حال ایفای نقش است و انگار قرار است هرچه سریعتر به سمت استفاده همه جانبه از تکنولوژی پیش برویم .
درست زمانی که انواع کمپین ها و پویش های نه به فضای مجازی در سال ۹۸ راه اندازی شده بود، شیوع ویروس کرونا نه تنها باهم بودن را منع کرد بلکه چسبندگی هر چه بیشتر نسل امروزی را به سمت فضای مجازی شدت داد.
یکی از ابزار هایی که اکنون در تکنولوژی حرف اول را می زند انواع گجت ها و هوش های مصنوعی هستند که نوعی از اموزش را در چنبره خود گرفته اند اما اینکه این هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد نیازمند تحقیقاتی است که در ذیل آن را گرد آورده ایم .
بسیاری از مدارس در سرتاسر جهان، از تکنولوژی های نوظهوری مانند کلاس های درس مجازی بهره می برند. همچنین تعداد دانش آموزانی که به جای بهره گیری از دفتر و کتاب از گجت های مدرن استفاده می کنند، به طور فزاینده ای رو به افزایش است. البته، بدون صحبت در مورد هوش مصنوعی نمی توان در مورد تکنولوژی های مدرن صحبت کرد.
باید گفت؛هوش مصنوعی به آهستگی در حال تغییر تمام وجوه صنعت آموزش است که در ادامه با چند مثال به این موضوع میپردازیم.
دو دانش آموز را تصور کنید که با توجه به سوابق آن ها، برنامه آموزشی جداگانه ای به آن ها اختصاص داده شده است. طبق پژوهشی که کمپانی Rand در همین زمینه انجام داده، دانش آموزانی که از برنامه های درسی شخصی سازی شده استفاده می کردند، در زمینه مواردی مانند ریاضی و ادبیات در مقایسه با میانگین کلی، ۳۰ درصد عملکرد بهتری داشته اند.
البته این موضوع می تواند از کلاس های درس هم فراتر برود. هوش مصنوعی حتی این قابلیت را دارد که به دانش آموزان برای انتخاب کلاس ها و حتی دانشگاه ها کمک برساند. بهعنوان مثال، می توانیم به شرکت ۱UNI اشاره کنیم که یک استارت آپ مالزیایی است و با بهره گیری از الگوریتم های هوش مصنوعی، به دانش آموزان کمک می کند که با توجه به نقاط ضعف و قوتی که دارند، بهترین دانشگاه ممکن را انتخاب کنند.
یکی از نتایج آموزش مبتنی بر زمان یا تکمیل سرفصل ها، به وجود آمدن دانش آموزان بی حوصله و دانش آموزانی است که از درس عقب می افتند. وقتی که آموزگار صرفا به این دلیل که سرفصل مورد نظر را درس داده یا اینکه مقدار زمان مشخصی را صرف آن کرده، تدریس فصل جدیدی را شروع می کند، در این روش تضمینی برای اینکه تمام دانش آموزان متوجه موضوع مذکور شده باشند، وجود ندارد.
در عوض، در این روش معمولا دانش آموزانی که موضوع مورد نظر را به خوبی فرا گرفته اند، خسته و بی حوصله می شوند و دانش آموزانی که از درس عقب افتاده اند، نمی توانند سرفصل های جدید را یاد بگیرند. با استفاده از هوش مصنوعی، آموزگار می تواند با دقت زیادی به نقاط قوت و ضعف دانش آموزانش دسترسی داشته باشد. به عنوان مثال، یک سیستم بر اساس امتحانات می تواند تشخیص بدهد که هرکدام از این دانش آموزان در موضوعات درسی مورد نظر در چه سطحی قرار دارند و با این اطلاعات، آموزگار می تواند طبق برنامه درسی دقیق تری تدریس کند.
وقتی که صحبت از هوش مصنوعی میشود، بسیاری از افراد به یاد انواع و اقسام ربات ها می افتند. ربات های مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند به عنوان معلم های خصوصی انجام وظیفه کنند. به عنوان مثال فرض کنید که دانش آموزی برای انجام تکالیف خود با مشکل مواجه می شود. شاید یک معلم خصوصی برای توضیح دوباره این مفاهیم در دسترس نباشد و والدین هم نتوانند این موضوعات را تدریس کنند. در چنین موقعیت هایی، می توان از ربات های هوشمند استفاده کرد.
در این موارد، ربات در ابتدا می تواند سوالاتی را از دانش آموز مذکور بپرسد تا سطح تسلط او را تشخیص بدهد. بعد از این کار، ربات می تواند منابع آموزشی مناسبی را معرفی کند و در همین زمینه به دانش آموز کمک برساند. تعدادی از ناشران کتاب های آموزشی هم به بهره گیری از هوش مصنوعی روی آورده اند تا کتاب های آن ها به تجربه ی تعاملی بدل شود و با این کار، مطالعه و یادگیری این موارد دیگر یک فرایند تکراری و خسته کننده نخواهد بود.
در نهایت، هوش مصنوعی می تواند قوانین آموزشی را در سطح محلی، ملی و بین المللی تغییر دهد. مانند دیگر صنایع، در صنعت آموزش هم داده های زیادی وجود دارد که بدون استفاده رها می شوند. با بهرهگیری از هوش مصنوعی، می توان از این داده ها سر درآورد و با افزایش اطلاعات، راحت تر می توان راهبردهای بهتری را اتخاذ کرد.
با راه اندازی شبکه دانش آموزی که عملا راه را برای استفاده از انواع گجت ها در ایران هموار می کند به نظر می آید سال های اینده دانش آموزان دیگر مدرسه و اموزش از طریق معلمان را نه تنها بروز ندانسته بلکه با این نوع اموزش همم مقاومت کنند .
گرچه هوش مصنوعی خوبی های بسیاری را دارد اما با توجه به عدم زیر ساخت های مناسب در ایران امیدواریم این امر به سوی بی راهه نرفته و راه درست را برای اموزش انتخاب کند .
انتهای پیام /
زمان انتشار: یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۳:۲۴
شناسه خبر: 93201