جلوگیری ویروس کشنده سرطان از ایجاد واکنش در سیستم ایمنی

محققان دانشگاه Emory و Case Western Reserve یک ویروس انکولیتیک را مهندسی کرده اند که می تواند در سراسر بدن به کار گرفته شود تا مزیت شکار سرطان های متاستاتیک جدیدی را برای درمان ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اردبیل؛ ویروس ها تا حد زیادی پوشش بدی دارند، اما ممکن است برخی از آنها مفید باشند. ویروسهای آنکولیتیک سلولهای سرطانی را به طور انتخابی شکار کرده و از بین می برند، اما این روش درمانی در حال ظهور می تواند در صورت هشدار به سیستم ایمنی بدن بی اثر یا حتی خطرناک نباشد. اکنون دانشمندان با ویرایش این ویروس ها از شناسایی سیستم ایمنی جلوگیری کرده و به آنها امکان ردیابی سرطان را حتی پس از انتشار در بدن می دهند.

به نظر می رسد ویروس های oncolytic روی کاغذ یک درمان عالی هستند. این ارگانیسم ها دقیقاً تنظیم می شوند تا فقط سلولهای سرطانی را آلوده کنند، سلولهای سالم را تنها بگذارند - بنابراین از یکی از عوارض اصلی پرتودرمانی و شیمی درمانی جلوگیری می کنند.

اما مطمئناً همه چیز به ندرت ساده است. سیستم ایمنی بدن یک ماشین روغن کاری شده است که مهاجمان خارجی را مانند ویروس ها فیلتر می کند، صرف نظر از اینکه اینجا برای کمک به ما باشند. مشکل می تواند بدتر از پاک کردن ویروس ها قبل از از بین بردن تومور باشد - در بدترین حالت، سیستم ایمنی بدن می تواند بیش از حد رانده شود، و در نتیجه یک وضعیت بالقوه کشنده به نام طوفان سیتوکین ایجاد می شود.

برای مطالعه جدید، محققان دانشگاه Emory و Case Western Reserve یک ویروس انکولیتیک را دوباره مهندسی کرده اند تا به آن اجازه دهد از سیستم ایمنی بدن جلوگیری کند. این رویکرد "بمب افکن پنهانکار" می تواند در سراسر بدن به کار گرفته شود تا مزیت شکار سرطان های متاستاتیک جدیدی را برای درمان ایجاد کند.

دیمیتری شایاخمتوف، نویسنده اصلی این تحقیق گفت: سیستم ایمنی ذاتی هنگام ارسال ویروس به کبد کاملاً کارآمد است. به همین دلیل، اکثر ویروسهای آنکولیتیک مستقیماً به تومور منتقل می شوند، بدون اینکه متاستازها تحت تأثیر قرار گیرند. در مقابل، ما فکر می کنیم که می توان ویروس اصلاح شده خود را به صورت سیستمی در دوزهای کافی بالا برد تا رشد تومور بدون ایجاد سموم سیستمیک تهدید کننده زندگی را سرکوب کند .

A 3D rendering of the adenovirus modified to avoid triggering the immune system

محققان سه سایت را در آدنو ویروس متداول که آنتی بادی های ایمونوگلوبولین M (lgM) طبیعی به آنها متصل می شود، شناسایی کردند. با اصلاح این سه منطقه، آنتی بادی ها دیگر نمی توانند به آنها متصل شوند، و مانع از هشدار سیستم ایمنی از حضور آنها می شوند.

این تیم سپس آزمایش جدید را در موش های دارای پیوند سلول های سرطانی ریه انسان، در کنار آدنو ویروس انکولیتیک استاندارد آزمایش کرد. در دوزهای بالا که به صورت داخل وریدی تحویل داده می شود، ویروس اصلاح شده توسط موش تحمل می شود، در حالی که درمان استاندارد باعث پاسخ ایمنی می شود که در طی چند روز آن گروه را از بین می برد.

حدود 35 درصد از حیوانات تحت درمان با ویروس اصلاح شده پاسخ کاملی به درمان داشتند، بدون تومورهای قابل تشخیص و مدت زنده ماندن طولانی تر. این کمی کم است، اما در این مرحله مطالعه بیشتر روی فرار از سیستم ایمنی بدن متمرکز بود. این تیم می گوید که گام های بعدی کار، کشف راه هایی برای افزایش تعداد پاسخ دهندگان کامل است.

محققان می گویند این ویروس در ابتدا می تواند در بیماران مبتلا به سرطان ریه متاستاتیک آزمایش شود و دیگران باید آن را پیگیری کنند. طولانی تر، این مطالعه می تواند منجر به استفاده از این وکتورهای ویروسی غیر تحریک کننده برای طیف وسیع تری از انواع سرطان شود.

شایاخمتوف افزود: این راهی جدید برای درمان سرطان های متاستاتیک است. شما می توانید آن را با ژن ها و پروتئین هایی که ایمنی بدن را نسبت به سرطان تحریک می کنند مسلح کنید و می توانید کپسید، پوسته ای از ویروس را مانند نمونه هایی که در بلوک های لگو قرار داده اید، جمع کنید.

این تحقیق در مجله Science Translational Medicine منتشر شده است.

انتهای پیام