آخرین تجزیه و تحلیل پروژه نجوم رادیویی VERA ژاپن؛

زمین ۲۰۰۰ سال نوری به مرکز کهکشان نزدیک تر از آن چیزی است که فکر می کردیم

آخرین تجزیه و تحلیل پروژه نجوم رادیویی VERA ژاپن نشان می دهد که زمین ۲۰۰۰ سال نوری به مرکز کهکشان نزدیکتر است و ۴.۳ مایل در ثانیه (۷ کیلومتر در ثانیه) سریعتر از آنچه برآورد شده بود، طی می کند.

به گزارش خبرگزاری علم وفناوری از اصفهان به نقل از نیو اطلس، به مدت دو دهه پروژه نجوم رادیویی VERA ژاپن در حال جمع آوری داده ها برای ایجاد نقشه سه بعدی از موقعیت و سرعت اجرام در کهکشان ما است. آخرین تجزیه و تحلیل نشان می دهد که زمین 2000 سال نوری به مرکز کهکشان نزدیکتر است و 4.3 مایل در ثانیه (7 کیلومتر در ثانیه) سریعتر از آنچه برآورد شده بود، طی می کند.

منجمان رادیویی در قرن 21 با بسیاری از اولین نقشه سازها مشترک هستند و به همین دلیل. وقتی افرادی مانند بطلمیوس جغرافی دان یونان باستان شروع به کشف شکل زمین کردند، این واقعیت که تقریباً در یک مکان گیر کرده بودند و مجبور بودند به داده های محدود اعتماد کنند مانع آنها شد. همین امر در مورد ستاره شناسان رادیویی صدق می کند، که در تلاشند نقشه کهکشان راه شیری را تهیه کنند، اما با زندگی در داخل آن مانع می شوند.

نقشه برداران کهکشان نه تنها مضحک ترین تصور را در مورد شکل ظاهری طرف مقابل کهکشان دارند، بلکه آنها در فهم دقیقاً مکانی که زمین در آن قرار دارد نسبت به مرکز کهکشان و سیاه چاله عظیم که در آن قرار دارد مشکل دارند. از سال 1985، بهترین تخمین اتحادیه بین المللی نجوم این بود که ما از مرکز کهکشان 27700 سال نوری فاصله داریم و با سرعت 137 مایل در ثانیه (220 کیلومتر در ثانیه) حرکت می کنیم.

پروژه VERA Very Long Baseline Interferometry (VLBI) با تلفیق داده های دو یا چند رادیو تلسکوپ مختلف و بررسی چگونگی تداخل یک مجموعه داده با مجموعه دیگر برای تشکیل یک الگو، نقشه های سه بعدی ایجاد می کند. با داشتن تلسکوپ های کافی در ژاپن، این تیم دارای ابزاری غول پیکر معادل یک بشقاب رادیویی با عرض 1400 مایل با وضوح نظری بود که می توانست یک پنی را در ماه ببیند.

اکنون، در اولین کاتالوگ نجوم VERA جمع آوری شده، داده های 99 شی کهکشانی و همچنین سایر گروه های تحقیقاتی برای تولید مدل دقیق تری از ساختار کهکشان راه شیری استفاده شده است. این محاسبات نشان می دهد که زمین واقعاً 25،800 سال نوری از مرکز کهکشان فاصله دارد و با سرعت 141 مایل در ثانیه (227 کیلومتر در ثانیه) حرکت می کند.

گام بعدی این پروژه بررسی اشیا نزدیکتر، نزدیک به سیاهچاله مرکزی با ترکیب VERA با شبکه VLBI آسیای شرقی (EAVN ، که شامل تلسکوپ های رادیویی در ژاپن، کره جنوبی و چین است) خواهد بود.

این تحقیق در انتشارات انجمن نجوم ژاپن منتشر شده است.

زمان انتشار: دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵:۰۷