محققان دانشگاه سانفرانسیسکو،

شواهد جدیدی از مکانیسم روده و مغز درگیر در شعله ور شدن بیماری مولتیپل اسکلروزیس

تحقیقات جدید به سرپرستی تیمی از محققان دانشگاه سانفرانسیسکو نشان داده است که سلولهای ایمنی تولید شده در روده در هنگام شعله ور شدن بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS) نقش محافظتی دارند. برای اولین بار، دانشمندان نشان داده اند که این سلولهای ایمنی چگونه به مغز می روند و به طور بالقوه به شیوع بیماری در بهبودی کمک می کنند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان به نقل از نیو اطلس، تحقیقات جدید به سرپرستی تیمی از محققان دانشگاه سانفرانسیسکو نشان داده است که سلولهای ایمنی تولید شده در روده در هنگام شعله ور شدن بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS)  نقش محافظتی دارند. برای اولین بار، دانشمندان نشان داده اند که این سلولهای ایمنی چگونه به مغز می روند و به طور بالقوه به شیوع بیماری در بهبودی کمک می کنند.

یک مطالعه پیشگامانه منتشر شده در اوایل سال 2019 توصیف کرد که چگونه نوع خاصی از آنتی بادی ایمنی، به نام ایمونوگلوبولین A (IgA) ، در نمونه های مدفوع بیماران MS که از التهاب عصبی فعال رنج می برند، اندازه گیری می شود. این مطالعه قبلی همچنین نشان داد که افزایش حجم این سلولهای IgA در مدل های موش منجر به مقاومت در برابر التهاب مغزی مرتبط با MS می شود.

آنتی بادی IgA بیشتر توسط سلولهای روده تولید می شود و فرضیه جدید مطرح شده در مطالعه سال 2019 این بود که التهاب مغزی مربوط به MS می تواند تا حدی با مکانیزمی که از روده منشا می گیرد، تعدیل شود. اکنون یک مطالعه جدید، به سرپرستی همان تیم و در ساینس ایمنولوژی منتشر شده، فراتر از مدل های حیوانی حرکت کرده است تا نشان دهد این سلول های ایمنی روده در بیماران MS MS انسان در طی شعله ور شدن بیماری وجود دارد.

تحقیقات جدید به دنبال این آنتی بادی های IgA روده در مایع مغزی نخاعی بیماران MS بود. این یافته ها تأیید کرد که سلول ها در مایع نخاع وجود دارند، اما فقط در هنگام شعله ور شدن و نه در زمان بهبود بیماری.

این نشان می دهد این سلولهای ایمنی که از روده منشا می گیرند قطعاً در شعله ور شدن بیماری MS نقش دارند. سوال بعدی محققان برای پاسخ به این سوال این بود که آیا این سلولهای ایمنی به تخریب شعله ور کمک می کنند یا به طور فعال در فعالیت بیماری نقش دارند.

محققان با بررسی چگونگی پاسخ این آنتی بادی های خاص IgA به سایر مولکول ها، دریافتند که به پروتئین میلین متصل نیستند. این بدان معنی است که آنتی بادی ها نقشی مستقیم در آسیب رساندن به سلول های مغزی ندارند. در عوض، محققان کشف کردند این سلولهای IgA علاقه بیشتری به حمله به باکتریهای مضر دارند.

یک فرضیه ارائه شده در مطالعه این است که این سلولهای ایمنی در پاسخ به باکتریهای مضر در روده تولید می شوند. سپس عوامل ایمنی بدن باکتری های مضر بدن را تعقیب می کنند و در نهایت یک دفاع در مغز ایجاد می کنند.

پس چرا این سلولهای ایمنی نسبتاً شایع قبلاً تاکنون با MS در ارتباط نبوده اند؟ سرجیو بارانزینی، نویسنده اصلی مطالعه جدید، دو دلیل را بیان می کند:

وی می گوید: "این ایده بسیار جدیدی بود." " پس چرا این سلولهای ایمنی نسبتاً رایج قبلاً تاکنون با MS در ارتباط نبوده اند؟. فقط در زمان حمله این سلولها و آنتی بادیهایی که تولید می کنند افزایش یافت. این واقعاً توجه ما را جلب کرد."

معنای این مطالعه جدید این است که اکنون یک تحقیق کاملاً جدید می تواند راه های جدیدی را برای تعدیل درمانی این مسیر ایمنی روده و مغز کشف کند. جمعیت باکتریهای روده تغییر یافته قبلاً به MS مرتبط بوده اند اما هیچ باکتری منفرد یا مشخصات میکروبیوم وسیع تری مستقیماً با پیشرفت بیماری ارتباط نداشته است.

نه تنها می توان از این سلولهای IgA به عنوان نشانگر زیستی موثر برای فعالیت حاد بیماری در آینده استفاده کرد، بلکه مطالعه جدید شواهد بیشتری از محور دو طرفه روده و مغز را با پیامدهای نه تنها در درمان MS بلکه در بسیاری از بیماری های مغزی که با التهاب عصبی مشخص می شوند، ارائه می دهد.

مطالعه جدید در مجله Science Immunology منتشر شد.

زمان انتشار: دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵:۵۷