هشدار دانشمندان نسبت به خطر بیدار شدن میکروب های باستانی+عکس

این‌روزها همه درباره همه گیری ویروس کرونا صحبت میکنند ولی تغییر اقلیم خطر به مراتب بزرگتری است که یک همکاری جهانی را می طلبد. در حالت طبیعی، صدها هزار سال طول خواهد کشید تا همه این یخ‌ها آب بشوند. اما اگر در اثر رخدادی، یک ذوب عظیم سرتاسری در عرض یک شب اتفاق بیفتد چه؟ با این حال تغییر اقلیم تنها ذوب شدن یخ‌‌های قطبی و گرم شدن زمین نیست

هزاران میلیارد میکروب درحال حاضر در لایه‌های عمیق زیر سطح قطب شمال برای هزاران سال است که اسیر شده‌اند. آیا تغییرات اقلیمی و آب شدن یخ‌های قطب شمال می‌تواند این وضعیت را دگرگون سازد؟

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از IFLScience، گرمایش هوا در قطب شمال شدت دوبرابری نسبت به دیگر نقاط جهان دارد. با افزایش دما، یخچال‌های طبیعی و سطح یخ‌زده دریاها درحال آب شدن است. مانند دیگر نقاط آبی در زمین، آب‌های یخ زده محل بسیار مناسبی برای جمع‌شدن و باروری میکروب‌های است.

تغییرات اقلیمی می‌تواند میکروب‌های باستانی را دوباره بیدار کند

از آنجا که 25 درصد سطح زمین را سطوح یخ زده دریاها پوشانده‌اند، به‌نظر می‌رسد بسیاری از این میکروب‌ها، باکتری ها و ویروس‌های پنهان شده در این قسمت برای بشریت ناآشنا می‌باشد. در ابتدای سال جاری برخی از دانشمندان نتایح اولیه یک پژوهش را که به بررسی ویروس‌های باستانی اسیرشده در تکه یخی متعلق به 15 هزار سال پیش را منتشر ساخته‌اند.

این تکه یخ یک نمونه‌ از قطعه بزرگ «گالیا» در شمال غربی فلات تبت در آسیا است. تجزیه و تحلیل دانشمندان نشان می‌دهد در این نمونه 30 گروه ویروسی که 28 تا از آنها برای علم جدید بوده، یافت شده است. طبیعتا این کشف سوالاتی درمورد اینکه آیا بیماری‌های عفونی می‌توانند به دلیل ذوب‌شدن یخ‌ها دوباره ایجاد شوند را مطرح کرده است.

شبه جزیره «یامال» در اعماق سیبری به دلیل شیوع مکرر سیاه زخم در اوایل قرن 20 شهرت داشته است. شیوع این بیماری در این منطقه منجر به عفونتی به نام بیماری «یامال» شد. با اینحال، این ویروس به دلیل واکسیناسیون گسترده و درک بهتر بیماری، تقریبا از بین رفت.

آب شدن یخهای قطب شمال در فصل گرم سال ۲۰۲۰ اوج تازه‌ای یافت که سبب شد حجم کل این تودهٔ یخی برای دومین بار در ۴۲ سال گذشته به میزان قابل‌توجهی کوچک شود. دانشمندان می‌گویند این امر دیگربار نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی چطور به‌سرعت قطب شمال زمین را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

یخهای قطبی در تابستان آب می‌شوند و در زمستان دوباره شکل می‌گیرند و تصاویر ماهواره‌ای از سال ۱۹۷۹ به این سو نشان می‌دهد که هر سال حجم یخ در این چرخه آب می‌رود.  پایین‌ترین سطح یخ‌های قطبی امسال ۳/۷۴ میلیون کیلومتر مربع ثبت شد. در چهار دههٔ گذشته دومین‌بار است که حجم این تودهٔ یخی،‌ پس از ذوب تابستانه، به‌زیر ۴ میلیون کیلومتر مربع می‌رسد.

خبرنگار: تیمور خسروی