اگر به باشگاه می‌روید این ماده شیمیایی می‌تواند شما را به کشتن دهد

کشف یک ماده شیمیایی جدید در باشگاه های ورزشی نگرانی هایی را درباره تاثیرات آن بر انسان به وجود آورده است.

اوایل ماه ژانویه است، ماهی که معمولا بسیاری اما برای خنثی‌کردن غذاهایی که در تعطیلات خوردیم به باشگاه‌ها مراجعه می‌کنیم. اگر به دنبال انگیزه‌ای برای رفتن به باشگاه می‌گردید لطفا از خواندن این مطلب خودداری نمایید.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از ifl science، یک مطالعه جدید که در مجله هوای فضای داخلی منتشر شده است، نشان می‌دهد که هوای یک باشگاه ورزشی ترکیبی شیمیایی از نفس انسان، عرق و محصولات پاک‌کننده است. این مطالعه نشان می‌دهد که یک فرد درحال ورزش کردن به اندازه 5 نفر در حالت ایستاده مواد شیمیایی ساطع می‌کند.

این ماده شیمیایی می‌تواند شما را به کشتن دهد

از این جالب‌تر محققان در این پژوهش نشان دادند که چطور اسیدهای آمینه حاصل از عرق و یا نفس انسان می‌توانند از نظر شیمیایی با مواد ضدعفونی کننده و تمیزکننده اطراف تجهیزات بدنسازی ترکیب شوند و مواد شیمیایی جدیدی معلق در هوا ایجاد نمایند. ترکیب بوی بدن‌ها عرق کرده و اسپری‌های خوشبو و تمیزکننده در باشگاه‌های ورزشی می‌تواند مواد شیمیایی جدید معلق در هوا را تولید کند.

دانشمندان دانشگاه «کلورادو» برای انجام این پژوهش باشگاه ورزشی دانشگاه خود مجهز به ابزارهای نمونه‌برداری هوا با هدف نظارت بر مواد شیمیایی موجود در هوا کردند. آنها مواد شیمیایی موجود هم پیش از تمرین هم حین آن و نهایتا پس از تمرین مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که همزمان با پمپاژ دی اکسید کربن در حین تمرین، انسان می‌تواند معجونی از ترکیبات آلی فرار را که به راحتی در هوا تبخیر می‌شود را از طریق عرق و نفس خود دفع نماید.

تنها انسان‌ها البته مواد آلی فرار تولید نمی‌کنند، بلکه این مواد از محصولات رنگ‌ها و محصولات بهداشتی نیز ساطع می‌شود که در باشگاه ورزشی ترکیب این دو باهم معجونی جدید درست می‌کند. اسید آمینه یا آمینو اسید در شیمی به هر مولکولی که شامل گروه‌های کاربردی آمینه و کربوکسیلیک اسید است گفته می‌شود.

اسید آمینه واحد تشکیل دهنده پروتئین است. اسیدهای آمینه در هنگام ساخته شدن پروتئین‌ها از RNA پیام بر یا mRNA به یکدیگر می‌پیوندند. در زیست‌شیمی به اسیدهای آلفاآمینو یعنی آن اسید آمینه‌هایی که در آنها گروه های آمین و کربوکسیل هر دو به کربنی یگانه چسبیده‌اند اسید آمینه می‌گویند. آنها فقط به یک دسته تقسیم می‌شوند.

خبرنگار: تیمور خسروی