جامد، مایع و گاز ‌؛ حالا محققان حالت جدیدی از ماده را کشف کرده اند!

معمولا درباره اینکه شیشه مایع یا جامد است بحث در میان است. حالا به نظر میرسد نوع مایع شیشه به عنوان یک ماده جدید پذیرفته شده است

همانطور که از شکل ظاهری شیشه نمایان و واضح است، این پدیده یک ماده شگفت‌آور و مروز می‌باشد. اکنون دانشمندان حالت جدیدی از شیشه را به صورت مایع شناسایی کردند که دارای برخی خصوصیات غیرمعمول و عجیب است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از نیواتلس، همیشه این مغالطه وجود داشته است که شیشه مایع بوده است و آن را به ما اطلاع نداده‌اند. اما این مسئله ابدا درست نیست، چراکه شیشه یک ماده جامد بی شکل است. معمولا هنگام تغییر شکل حالتی از مایع به جامد اتم‌های شناور آزاد تبدیل به بلور سفت و سخت می‌شوند. این در مورد شیشه اما صدق نمی‌کنند. چراکه اتم‌های آن در حالت نامنظم و آزاد یخ می‌زنند.

دانمشندان شیشه مایع را به عنوان یک حالت جدید ماده ثبت کردند

در یک پژوهش جدید، محققان برای نخستین بار شکلی از شیشه را که در آن اتم‌ها رفتار پیچیده و نامنظم نشان دادند را کشف کردند. محققان با آزمایش غلظت‌های مختلف ذرات در مایع، میزان حرکت و چرخش آنها را ردیابی و بررسی کردند و سرانجام دریافتند که در غلظت‌های بالاتر ذرات مانع چرخش یکدیگر می‌شوند و به این صورت حالت شیشه مایع تشکیل می‌دهند.

گروه پژوهشی این کشف را به لطف یک مدل سیستمی از تعلیق «کلوئیدها» انجام داده‌اند. این مخلوط از ذرات بزرگ جامد که در حالت مایع معلق شده بودند، مشاهده رفتار فیزیکی اتم‌ها و یا مولکول‌ها را برای دانشمندان آسان‌تر می‌کرد. به طور معمول این ذرات کره‌ای شکل هستند.، اما برای این تحقیق دانشمندان از ذرات بیضوی شکل استفاده کردند تا بتوانند تشخیص دهند که این ذرات به کدام سمت می‌روند.

شیشه یک جامد اَریخت (غیر بلوری) یا آمورف است، که کاربردهای وسیع عملی، فنی و زینتی دارد، از جمله در قاب پنجره‌ها، صنایع اپتیک، و الکترونیک نوری. شیشه‌ها معمولاً با خنک کاری ناگهانی شکل مذاب آن ساخته می‌شوند. معروف‌ترین و قدیمی‌ترین شیشه شناخته شده، «شیشه سیلیکاتی» می‌باشد که از «سیلیکا»، ماده پایه ای ماسه تشکیل شده‌است.

شیشه می‌تواند رفتار انتقالی از یک جامد سخت و شکننده به یک مادهٔ مذاب خمیری شکل و برعکس داشته باشد. این رفتار که انتقال شیشه نام دارد، در محدودهٔ مواد اریخت یا اریخت‌های نیمه بلوری دیده می‌شود. شیشه‌ها معمولاً شکننده و در برابر نور شفاف‌اند.

خبرنگار: تیمور خسروی