معرفی کتاب؛

«متادرام» مؤلف «فرید میرشکار»/ نمایشنامه‌نویس مخاطب را به فضایی عمیق‌تر می‌برد

نویسنده در کتاب «متادرام» به موضوع نمایشنامه‌نویسی پرداخته که فصل آغاز را با تعریف متادرام به رشته تحریر درآورده، تاریخچه متادرام در تئاتر غرب، شرق و حتی مصر و ایران را مورد بررسی قرار داده و در فصل دوم این کتاب به نشانه‌شناسی متادرام، نقش ارتباطی و دنیاهای اسطوره‌ای، آرمانی، مجازی، واقعی و حقیقی و... اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری استان بوشهر؛ فرید میرشکار که اصالتاً اهل لاور ساحلی دشتی، استان بوشهر است در سال ۱۳۴۸ خورشیدی در شهر بوشهر دیده به جهان گشود. مقطع ابتدایی را در مدرسه فردوسی دواس، راهنمایی در مدرسه رضا خواجه ئیان و دبیرستان را در مدرسه سعادت با دریافت دیپلم علوم‌تجربی به پایان رساند.

 به دلیل علاقه به هنر برای تحصیلات دانشگاهی رشته‌های علوم‌تجربی را رها و در رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی (جزء اولین گروه پذیرفته شده این رشته و پایان‌نامه کارشناسی ارشد ایشان به‌عنوان جدیدترین - در موضوع - پایان‌نامه‌های این رشته شناخته شد) در دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر به‌عنوان دانشجوی نخبه فارغ‌التحصیل شد. دارای تألیفات متادرام و کتاب پنج‌جلدی واژگان محلی بوشهر، و نیز در عرصه نمایش، نشانه‌شناسی، زبان‌شناسی چند پژوهش، مقاله، سخنرانی و کارگاه دارد و برگزیده کتاب سال نمایش برای کتاب متادرام در سال ۱۳۸۷ می‌باشد. بازنشسته مرکز آموزش و تحقیقات جهاد کشاورزی و هم‌اکنون عضو هیئت‌مدیره سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری بوشهر و شهروند افتخاری شهر خورموج می‌باشد.

کتاب حاضر در ۳۲۸ صفحه، با مقدمه در پنج فصل به بررسی متادرام، تاریخچه مختصر متادرام در جهان، متادرام از منظر نشانه‌شناسی و دراماتیکی، و نمونه‌هایی از متادرام اختصاص یافته است.

به قلم حمید زارعی:

استاد فرید میرشکار پیش از هر چیزی معلم اخلاق است. هیچ‌چیز به‌اندازه پایبندی به اصول انسانی و اخلاقی برای ایشان حائز اهمیت و اولویت نیست. اشتیاق، تعهد، صبر، خوش‌رویی، خوش‌خویی، جوانمردی، ازخودگذشتگی، خویشتن‌داری، ثابت قدمی و یکرنگی جوهره انسانی وی را تشکیل داده است. علی‌رغم دانش و هنرش که از چهره‌های ماندگار هنری استان بوشهر محسوب می‌شود، بی ادعاست و دنبال کسب نام نیست. از دهه هشتاد تاکنون ارتباط مؤثر و گسترده‌ای با جامعه فرهنگی و هنری دشتی داشته و در پرورش هنرمندان این دیار نقش مهمی ایفا کرده است. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی به پاس خدمات ارزنده این هنرمند هم اقلیمی پلاتوی خورموج را به نام وی نام‌گذاری کرده است.

به قلم استاد فرید میرشکار:

متادرام يك اجرای طراحی شده توسط شخصيت‌هايی می‌باشد كه خودشان واقعاً در حال اجرای نمايش باشند. به عبارت ديگر اين يك نمایش در نمایش است. متادرام قادر به ساخت نمایشنامه‌ای در فضای نظریه و تفسیر بر نمایش اولیه و اصلی می‌باشد. متادرام به نمایشنامه‌نویس این توانایی را می‌دهد که مخاطبان را از یک نمایشنامه به فضایی عمیق‌تر ببرد. متادرام نمايشی است که دنياهای ساخته و برساخته نمايش در آن وجود دارند و به‌نوعی نگاهی به دنیای نمایش‌های طراحی شده درون نمایش دارد، ازآنجاکه در متادرام به دنیای نمایشی پرداخته می‌شود که در خود امکان اجرای نمایش دیگر را می‌دهد می‌تواند اثری نمایشی درباره چگونگی شکل‌گیری و ساخته‌شدن دنیای نمايش در برابر دنيای واقعی باشد.

شایان‌ذکر است دو فرزند صاحب‌نام و قلم از شهرستان ادب خیز دشتی، استاد سید کوچک هاشمی زاده کتاب چهارجلدی "فرهنگ واژگان دشتی" و استاد فرید میرشکار کتاب پنج‌جلدی "فرهنگ واژگان محلی بوشهر" مبادرت به چاپ چنین اثرهای ارزنده و عظیم نموده که مایه مباهات مردم فرهنگی و فرهنگ‌دوست شهرستان دشتی می‌باشد.

متادرام با موضوعیت نمایشنامه‌نویسی در سال ۱۳۸۷ با تیراژ ۲۰۰۰ نسخه توسط انتشارات نمایش وابسته به مؤسسه انجمن نمایش به بازار کتاب عرضه شد.

نویسنده که فصل آغاز را با تعریف متادرام به رشته تحریر درآورده، تاریخچه متادرام در تئاتر غرب، شرق و حتی مصر و ایران را مورد بررسی قرار داده است.

فصل دوم این کتاب به نشانه‌شناسی متادرام، نقش ارتباطی و دنیاهای اسطوره‌ای، آرمانی، مجازی، واقعی و حقیقی و... اختصاص دارد.

نگارنده در فصل پایانی، خلق فضا توسط متادرام را مطرح کرده و دستاوردهای آن را در جهان درام بررسی می‌کند.

صفحاتی از کتاب:

رابطه نشانه با معنا رابطه‌ای دال و مدلولی است. هر نشانه به مشابه دالی است و مفهوم معنایی که به ذهن می‌رساند مدلول آن مدلول یا مفاهیم و معانی را بر اساس اطلاعات خود و قراردادهای از پیش تعیین شده که در فرهنگ‌ها و گاهی اقوام مختلف موجود است دریافت می‌کنیم. هرچند این نشانه‌ها پیچیده‌تر و دارای بازدهی معنایی بیشتر باشند "مثل اطلاعات و نشانه‌های حاصل از آثار هنری در آنها" امکان تکثیر معنایی برای مخاطبین بیشتر است. هر معنایی که از نشانه‌ای دریافت می‌شود و می‌تواند خود نیز نشانه‌ای دیگر باشد، پارس که دومین نظریه‌پرداز بزرگ معاصر و هم‌دوره سوسور می‌باشد دراین‌رابطه نظریه‌ای مهم به این شکل ارائه می‌دهد: "یک نشانه یا بازنمون، یک "اولی" است که با یک "دومی" که ابژه ی آن نامیده می‌شود، رابطه‌ای واقعاً سه‌گانی برقرار می‌کند، و می‌تواند یک "سومی" را تعیین کند که تعبیر آن نامیده می‌شود، تا این‌که همان رابطه سه‌گانی را که میان نشانه و ابژه وجود دارد، با ابژه ی خود برقرار کند.

لیلا حیاتی

انتهای پیام/

زمان انتشار: چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵:۲۹

شناسه خبر: 93739

مطالب مرتبط :
«آداب طبی و اخلاق پزشکی در اسلام»/ علم طب چه زمانی و چگونه به وجود آمد؟

معرفی کتاب؛

«آداب طبی و اخلاق پزشکی در اسلام»/ علم طب چه زمانی و چگونه به وجود آمد؟

کتاب «آداب طبی و اخلاق پزشکی در اسلام» نوشته جعفرمرتضی عاملی است که توسط محمدرضا صالح به فارسی برگردانده شده است. این کتاب دلیل اصلی رویکرد مسلمانان به علم طب را توجه پیشوایان دین به این دانش می‌داند.

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب