منظومه سیاره‌ای غنی از آب در همسایگی منظومه شمسی+عکس

فاصله کم با منظومه تراپیست به ما اجازه تحقیقات دقیق درباره اجرام موجود در این منظومه را داده است.

منظومه TRAPPIST-1 یکی باورنکردنی‌ترین کشفیات پنج ساله گذشته بوده است. در این منظومه هفت سیاره که تقریبا به اندازه زمین هستند، در فاصله با یک ستاره کوتوله سرخ دارند. فاصله ما با این منظومه فقط 40 سال نوری است. این فاصله کم به ما اجازه می‌دهد که بتوانیم تحقیقات دقیقی را روی این اجرام انجام دهیم.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از ifl science، اکنون آخرین تحقیقات انجام شده بر روی این منظومه اطلاعات بسیار مهمی را در مورد ترکیب آنها آشکار کرده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

هفت سیاره TRAPPIST-1 که تقریبا اندازه زمین هستند، همگی از موادی یکسان ساخته شده‌اند

این تحقیقات اخیر که در مجله علوم سیارات منتشر شده است، نشان می‌دهد که این هفت سیاره فوق العاده تراکمی مشابه دارند. این مسئله کاملا برعکس منظومه شمسی است. همچنین تایید شده است که سیارات این منظومه همگی به مانند زمین خاکی هستند، بنابراین انتظار می‌رود که عناصر تشکیل دهندش آهن، اکسیژن، منزیم و سیلیکون باشد.

این سیارات تراکم کمتری نسبت به سیاره ما یعنی زمین دارند، به طور دقیق تراکم آنها 8 درصد کمتر می‌باشد. دانشمندان برای توضیح این تراکم کمتر دو سناریو را مطرح کرده‌اند.

یکی از احتمالات این است که این سیارات غنی از آب باشند. اگر 5 درصد حجم این سیارات آب باشد و بقیه آن مانند زمین تراکم یکسان می‌شود. سناریو دوم درحقیقت بر وجود آهن در سیارات تمرکز دارد و احتمالا می‌دهد که درصد آهن وجود این سیارات در نسبت با زمین کمتر باشد. برخی نیز حدس می‌زنند که به جای آهن کمتر، سیارات ممکن است، مقدار بیشتری اکسید آهن داشته باشند.

تراپیست-۱ (TRAPPIST-1‎) که 2MASS J23062928-۰۵۰۲۲۸۵ نیز نامیده می‌شود، یک ستاره کوتوله فراسرد است که در فاصله ۳۹ سال نوری (۱۲ پارسک) از زمین است. جرم این ستاره کوچک ۸ درصد جرم خورشید است و در مقیاس ستاره‌ای اندکی پرجرم تر از مشتری به‌شمار می‌رود. این ستاره در راستای صورت فلکی دلو قرار دارد و بسیار کم‌سو است.

تیمی از اخترشناسان در انستیتو اخترفیزیک و ژئوفیزیک دانشگاه لیژ بلژیک با استفاده از تلسکوپ تراپیست در رصدخانه لاسیا واقع در بیابان آتاکامای شیلی به رصد این ستاره و سیارات واقع در مدار آن پرداختند. آنها با استفاده از روش‌های یافتن سیاره‌های فراخورشیدی سه سیاره در اندازه زمین را کشف کردند که به دور این ستاره گردش می‌کنند.

رصدهای این تیم از سپتامبر تا دسامبر ۲۰۱۵ انجام شد و یافته‌های آن در مه ۲۰۱۶ در نشریه نیچر منتشر گردید. این سیاره‌ها هنگام عبور از مقابل قرص ستاره مادر خود باعث کاهش نوری اندکی در منحنی نوری آن می‌شدند. اخترشناسان به دلیل جذابیتی که این گذر سه‌گانه داشت به ادامه رصدها و مطالعات خود از این منظومه ادامه دادند که همین ابزاری برای کشف این سیاره‌ها را فراهم آورد.

خبرنگار: تیمور خسروی