باد کاهنده آلایندگی هواپیما

هواپیماهای مدرن در حال حاضر از جریان جت برای صرفه جویی در وقت و سوخت استفاده می کنند اما مطالعه ای جدید نشان می دهد که با کمی دقت در مورد چگونگی سوار شدن بر این بادها ، پروازهای ماوراءالنهر می توانند تا ۱۶ درصد سوخت کمتری مصرف کنند و مصرف زیادی دارند در نتیجه CO۲ کمتر است.

به گزارش خبرگزاری علم و فنلوری فارس، محققان می گویند کلیدی انعطاف پذیر موجود است که به هواپیماها اجازه می دهد مسیر پرواز خود را بیشتر و بیشتر بسته و به نحوه حرکت جریان جت در هر روز خاص تغییر دهند. پیشرفت های آینده در فناوری ماهواره ای و ردیابی بدان معناست که می توان این کار را انجام داد بدون اینکه خطر بیشتری به سفرها وارد شود.

اگر شرکت های هواپیمایی و ارائه دهندگان خدمات ناوبری هوایی در هر دو طرف اقیانوس اطلس توافق کنند که سیستم اصلاح شده را بپذیرند ، سالانه می توان میلیون ها کیلوگرم از انتشار CO2  می تواند صرفه جویی کند ، و تغییرات نیز بهتر و سریع انجام می شود.

دانشجوي دكتري رياضي كاتي ولز از دانشگاه ردينگ انگلستان مي گويد: "مسيرهاي پروازي در حال حاضر براي ترانس آتلانتیك به اين معني است كه هواپيماها بيشتر از نياز خود سوخت مي سوزانند و دي اکسيد كربن ساطع مي كنند."

وی افزود: اگرچه هنگام برنامه ریزی مسیرها وزش باد تا حدودی در نظر گرفته می شود اما در حال حاضر ملاحظاتی مانند كاهش هزینه كلی پرواز برای هواپیما از اولویت بیشتری نسبت به حداقل كاهش سوخت و آلودگی برخوردار است.

برای کاهش تعداد لازم از نظر صرفه جویی در مصرف سوخت این تیم حدود 35000 پرواز بین لندن و نیویورک را بررسی کرد که تاریخ 1 دسامبر 2019 تا 29 فوریه 2020 را پوشش می دهد و در کل نزدیک به یک میلیون مسافر را شامل می شود.

در حالی که حداکثر صرفه جویی در مصرف سوخت در یک پرواز 16 درصد بود میانگین آن هم بسیار کمتر بود. 1.7 درصد برای پروازهای غربی به نیویورک و 2.5 درصد برای پروازهای شرقی به لندن که این اختلافات می توانند به سرعت جمع شوند. محققان تخمین زده اند که در حدود 6.7 میلیون کیلوگرم (14.7 میلیون پوند) انتشار CO2 می تواند در طی مدت زمانی که در مطالعه بررسی شده صرفه جویی شده باشد.

 

با توجه به اینکه هوانوردی در حال حاضر مسئول حدود 2.4 درصد از انتشار کربن ناشی از انسان است - رقمی که اتفاقاً در حال افزایش است نیاز به یافتن راه هایی برای کاهش تولید این گازهای گلخانه ای یک فوریت است.

 

پل ویلیامز دانشمند جوی از دانشگاه ردینگ می گوید: "ارتقا به هواپیماهای کارآمدتر یا تغییر به سوخت های زیستی یا باتری ها می تواند میزان انتشار آلایندگی ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد اما هزینه آن زیاد است و ممکن است دهه ها به طول انجامد."

"ترفندهای ساده در مسیرهای پرواز بسیار ارزان تر هستند و می توانند فوراً مزایایی را به همراه داشته باشند که بسیار مهم است زیرا برای کاهش تأثیرات بعدی تغییرات آب و هوایی قطعا به انتشار کمتر آلاینده ها از هواپیما نیاز است."

 

اگر شرکتهای هواپیمایی آمادگی لازم را برای صرفه جویی در مصرف سوخت را در هنگام سوار شدن به جریان جت بالاتر از هزینه ها کاهش دهند ، فناوری ماهواره ای کم مدار زمین برای تحقق این ایده در مرحله آزمایش است.

 

تاکنون حجم زیادی از ترافیک هوایی ترانس آتلانتیک و پوشش راداری لکه دار در وسط اقیانوس آنچه را که هواپیماها می توانند از نظر تغییر مسیر خود انجام دهند محدود کرده است اما این بهانه برای مدت طولانی دیگر معتبر نخواهد بود.

در حالی که این تجزیه و تحلیل جدید برخی از مدل سازی ها را در مورد ردیابی پروازهای طولانی مدت بر فراز اقیانوس اطلس ساده می کند نیز تیم تحقیقاتی در حال برنامه ریزی برای بررسی دقیق تر نحوه کار این رویکرد است و فقط یکی از چندین ایده در مورد کاهش انتشارات هواپیمایی در سال های آینده می باشد.

 

محققان در مقاله منتشر شده خود نوشتند: "در مطالعات آینده ، ما قصد داریم طراحی مسیرهای بهینه را بررسی کنیم که در شرایط نامشخص آب و هوایی قوی هستند. همچنین برای شرکت های هواپیمایی مفید است که بتوانند انعطاف پذیری در تغییر مسیر افقی ، ارتفاع و سرعت هوا را ایجاد کنند تا زمان پرواز یکنواخت تر شود ، در حالی که سوخت سوزی و در نتیجه تولید گازهای گلخانه ای به حداقل می رسد."

 

حسین استواری

انتهای پیام/

زمان انتشار: دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰:۰۰

شناسه خبر: 94314

مطالب مرتبط :
مریخ

هفته حیاتی مریخ در سال جدید

از آنجایی که یک سال مریخ ۶۸۷ روز زمینی است، این رویداد تقریباً هر دو سال یکبار اتفاق می افتد که به ترتیب با اعتدال بهار و پاییز در نیم کره شمالی و جنوبی مشخص می شود.

سر شیر گاز

توسط مخترع بسیجی تحقق یافت؛

ابداع سرشیر گاز ایمن ساز

مخترع بسیجی پایگاه علمی امام جعفر صادق (ع) پارس آباد موفق به اختراع سرشیر گاز ایمن ساز شده است.

دیابت

شناسایی ۶ نوع پیش دیابت در یک مطالعه بلندمدت

محققان در یک مطالعه ۲۵ ساله ۶ نوع مشخص از پیش دیابت را شناسایی کرده اند.

Smellicopter

محققان دانشگاه واشنگتن؛

Smellicopter ؛ پهپادی که از آنتن پروانه زنده برای جستجوی بوها استفاده می‌کند

محققان دانشگاه واشنگتن در پی دستیابی به مکان‌های صعب العبور، به کمک دانش جهان فنی و حشرات به نتایج خوبی دست یافتند آنها پهپادی خودرانی توسعه داده‌اند که با استفاده از شاخک حشره بید بوها را تشخیص می‌دهد و نام این پهپاد"Smellicopter" گذاشته شد.

۱

درخواست نمایندگان یزد:

باید از تکنولوژی‌های جدید برای کاهش آلایندگی صنایع بهره برد/ واحدهای تحقیق و توسعه صنایع فعال شوند

دشتی نماینده اردکان گفت: ما اکنون نمی‌توانیم کارخانه‌ها و صنایع را تعطیل کنیم لذا باید از تکنولوژی‌های جدید، ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین پارک‌های علم و فناوری برای کاهش آلایندگی ها بهره ببریم.

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب