کشف مشکوک یک ویروس باستانی در یک آزمایشگاه نظامی

مطالعه عوامل بیماری زایی که در یخ قفل شده‌اند، می‌تواند یک زمینه بررسی جدی را ایجاد کند، چراکه با افزایش دمای کره زمین به دلیل تغییرات آب و هوایی به ویژه در منطقه قطب شمال، مقدار زیادی یخ، یخچال‌های طبیعی و دیگر یخ‌ها به آرامی درحال ذوب شدن هستند.

دانشمندان روسی در پی کشف رمز و راز ویروس‌های منقرض شده با مشاهده بقایای حیوانات یافت شده در یخ‌های سیبری هستند. موسسه، «وکتور» در سیبری، به همراه دانشگاه «یاکوتسک» اخیرا اعلام کرده‌اند که برای اولین بر روی ویروس‌های «پالئو» تحقیق خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از IFLScience، ویروس‌های باستانی در «پرمافرست» یکی از آزمایشگاه‌های سلاح‌های شوروی سابق بررسی شدند. بیشتر اخیر در موسسه «وکتور» بر عوامل بیماری‌زای امروزی تمرکز داشته است، اما این پروژه درحقیقت بر بررسی ویروس‌های منقرض شده که برخی از آن در حیوانات یخ زده در سیبری باقی ماندند، تکیه دارد.

یک ویروس باستانی در یک آزمایشگاه نظامی به طرز مشکوکی کشف شد

آزمایشات آنها درواقع با کشف بافت‌های نرم گرفته شده از یک اسب 4450 ساله که در سال 2009 کشف شد، آغاز شده است. آنها همچنین امیدوارند که تحقیقات خود را در مورد سایر حیوانات از جمله گوزن باستانی، ماموت، توله سگ‌های ماقبل تاریخ که کشف شده‌اند، گسترش دهند.

از طریق اینکار، دانشمندان امیدوارند که بتوانند درک درستی از تاریخ تکاملی ویروس‌های دیرینه داشته باشند و همچنین به اطلاعاتی درباره عوامل عفونی که امروزه نیز در این سیاره وجود دارد، دست یابند.

مطالعه عوامل بیماری زایی که در یخ قفل شده‌اند، می‌تواند یک زمینه بررسی جدی را ایجاد کند، چراکه با افزایش دمای کره زمین به دلیل تغییرات آب و هوایی به ویژه در منطقه قطب شمال، مقدار زیادی یخ، یخچال‌های طبیعی و دیگر یخ‌ها به آرامی درحال ذوب شدن هستند، این امر احتمال آزاد شدن برخی میکروب‌های بالقوه ناشناخته، تا ویروس‌ها، قارچ‌ها و جلبک‌ها ممکن است به دنبال داشته باشد.

اگرچه مقیاس این تهدید درحال حاضر مشخص نیست، اما همانطور که همه‌گیری ویروس کووید-19 نشان داد، باید خطرات بالقوه را شناسایی کرد تا فاجعه‌ای رخ ندهد.

ویروس می تواند ارگانیسم زنده باشد. ویروس ها قطعه‌ای از نوکلئیک اسید است که درون یک پوشش پروتئینی (کپسید) محصور شده‌است. ویروس‌ها از باکتریها بسیار کوچکتر هستند و فقط با میکروسکوپ الکترونی قابل مشاهده‌اند. ویروس با استفاده از امکانات سلولی میزبان تکثیر می‌شود و فعالیت اصلی یاختههای میزبان را مختل می‌کند. ویروس‌ها بسیاری از جانوران و گیاهان و باکتریها را مبتلا می‌کنند اما فقط برخی از آن‌ها انسان را بیمار می‌کند.

همچنین ویروس‌ها تنها در محیط خنثی در سلول‌های زنده تکثیر می‌شوند و انگل اجباری داخل سلولی می‌باشند. زیرا ویروس‌ها فاقد تمامی ویژگی‌های زیستی بجز فاز ژنتیک هستند، زیست شناسان تا اواخر سدهٔ گذشته آن‌ها را زنده نمی‌دانستند. ویروس‌ها رشد نمی‌کنند، حالت هومئوستازی ندارند و به دلیل نداشتن آنزیم‌های اصلی واکنش‌های متابولیسمی در آن‌ها رخ نمی‌دهد. فقط دو آنزیم در آن‌ها یافت می‌شود، آنزیم ATP و آنزیم رو نوشت بردار معکوس (مخصوص RNA دارها). البته امروزه با توجه به امکان کشت و تکثیر ویروس‌ها در شرایط آزمایشگاهی، تصور انگل اجباری بودن آنها دچار تردید است.

خبرنگار: تیمور خسروی