دانشمندان استرالیایی گزارش کردند؛

کشف سلول استخوانی جدید روزنه امیدی برای درمان بیماری‌های اسکلتی

دانشمندان در استرالیا با بردن میکروسکوپ به ساختارهای اسکلتی بدن انسان، نوع کاملاً جدیدی از سلول استخوانی را کشف کرده‌اند، سلول جدید تعدادی از ژن‌های منحصر به فرد را روشن می‌کند، این امید جدیدی برای درمان بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری علم وفناوری از اصفهان به نقل از نئواطلس، دانشمندان در استرالیا با بردن میکروسکوپ به ساختارهای اسکلتی بدن انسان، نوع کاملاً جدیدی از سلول استخوانی را کشف کرده‌اند، یکی از آنها معتقدند که ممکن است نقش مهمی در توسعه بیماری های مختلف استخوانی داشته باشد. سلول جدید تعدادی از ژن‌های منحصر به فرد را روشن می‌کند، این امید جدیدی را در مسیر تخریب و اصلاح استخوان‌ها ایجاد می‌کند و امکانات جدیدی را برای درمان بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان ایجاد می‌کند.

به عنوان بخشی از رشد طبیعی استخوان، سلول‌های ویژه روی سطح بافت قدیمی استخوان را می‌شکنند و سپس دوباره آن را می‌سازند. وقتی تغییراتی در این چرخه ایجاد می‌شود و اوضاع را از تعادل خارج می‌کند، شرایطی مانند شکنندگی استخوان و پوکی استخوان وجود دارد، اما سلول‌های مختلفی که در این فرآیند دخیل هستند می‌توانند روش‌های جدیدی برای مداخله ارائه دهند.

در میان این موارد، یک نوع سلول به نام استئوکلاست‌ها وجود دارد که سلول‌های ویژه ای هستند که در تجزیه بافت استخوانی نقش دارند و به عنوان نقطه شروع عمل می‌کنند

محققان دانشگاه نیو ساوت ولز با استفاده از آنچه به عنوان تصویربرداری داخل رحمی شناخته می‌شود، نگاهی به اعماق بافت زنده استخوان انداختند، جایی که دریافتند که استئوکلاست‌ها در واقع به سلول‌های حتی کوچکتر تقسیم می‌شوند، قبل از اینکه دوباره به استخوان‌سازی تبدیل شوند.

دکتر میشل مک دونالد، اولین نویسنده مقاله در توصیف تحقیق، می‌گوید: "این روند برای ما کاملاً جدید بود." "تاکنون اتفاق نظر بر این بوده است که استئوکلاست‌ها پس از انجام وظیفه خود، دچار مرگ سلولی می‌شوند، اما ما دیدیم که آنها در حال بازیافت هستند. با جدا شدن و پیوستن دوباره به هم، فرایندی که فرض می‌کنیم ممکن است باعث افزایش طول عمر آنها شود. ما همچنین این سلول‌ها را در خون و مغز استخوان یافتیم، که نشان می‌دهد آنها می‌توانند به سایر قسمت‌های اسکلت سفر کنند، به عنوان "ذخیره" احتمالی سلول‌هایی که آماده ذوب شدن هستند و در صورت نیاز دوباره در استئوکلاست‌ها، مستقر می‌شوند. "

برای درک بیشتر این سلول‌های تازه کشف شده، تیم با استفاده از توالی RNA مشخصات ژنتیکی آنها را تعیین کرد، که فقط علاقه دانشمندان را بیشتر جلب کرد.

دکتر ونگ هوآ خوو می گوید: "مشخصات ژن‌هایی که در این سلول‌ها روشن شده‌اند واقعاً جالب بود - در حالی که بسیاری از ژن‌ها توسط استئوکلاست‌‌ها نیز بیان می‌شدند، اما تعداد بی نظیری از آنها وجود داشت." فرآیندهای مشاهده شده توسط تصویربرداری داخل رحمی، ما را متقاعد کرد که ما نوع جدیدی از سلول را کشف کرده‌ایم که آن را بعد از Mighty Morphin Power Rangers ، استئومورف می نامیم.

با پیگیری این کشف، تیم با همکاری دانشمندان کالج امپریال لندن 40 نمونه از این ژن‌ها را در مدل‌های آزمایشی حذف کرد و دریافت که 17 مورد از آنها در اندازه و قدرت استخوان تأثیر دارد. مشخص شد که این ژن‌ها با انواع ژنی مرتبط با تراکم مواد معدنی استخوان و ایجاد شرایطی مانند دیسپلازی اسکلتی مرتبط هستند، که نشان می‌دهد نقش استئومورف‌ها تا چه اندازه مهم است.

به عنوان نمونه‌ای از این کار، تیم تحقیق معتقد است که این سلول‌ها می‌توانند عاملی قابل توجه در برخی از عوارض شایع مربوط به درمان پوکی استخوان دنوزوماب باشند.

پروفسور فان توضیح می‌دهد: "برخی از افرادی که درمان پوکی استخوان را قطع می‌کنند، کاهش توده استخوانی و افزایش به اصطلاح" شکستگی مهره‌های برگشتی "را تجربه می‌کنند."

استئومورف‌ها یک توضیح بالقوه را ارائه می‌دهند. محققان بر این باورند که دونوزوماب با جلوگیری از مولکول مورد نیاز استئومورف‌ها برای تبدیل شدن به استئوکلاست‌ها کار می‌کند، بنابراین وقتی بیماران تحت درمان قرار می‌گیرند، یک منبع استئومورف در بدن ایجاد می‌کنند. هنگامی که درمان متوقف می‌شود، سیل استئوکلاست‌ها ایجاد می‌شود که باعث جهش ناگهانی تجزیه بافت استخوان می‌شود.

پروفسور کراوچر، نویسنده همکار می‌گوید: "در حالی که ما هنوز نقش استئومورف‌ها را به طور کامل درک نمی‌کنیم، اما وجود آنها منجر به ایجاد یک گام اساسی در درک ما از اسکلت شده است." "این تحقیق یک تلاش بین المللی بسیار گسترده در بسیاری از رشته‌های علمی بوده است. ما مشتاقانه منتظر بررسی این موضوع هستیم که چگونه این سلول‌ها می‌توانند رویکرد پوکی استخوان و سایر بیماری‌های اسکلتی را به سمت جلو تغییر دهند. "

این تحقیق در مجله Cell منتشر شده است.

زمان انتشار: یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳:۰۴