علم و فناوری گزارش می دهد؛

چرا قانون مالیات بر درآمد پزشکان بعد از یکسال به درستی اجرا نشد ؟

با گذشت یکسال از تصویب قوانین مربوط به نصب کارتخوان در مطب پزشکان و دریافت مالیات از آن ها، متأسفانه تعداد زیادی از پزشکان علارغم درآمدهای میلیاردی حاضر به پرداخت مالیات خود نیستند و و با ترفندهای خاص و با حمله به منتقدان و فضا سازی، از پرداخت مالیات شانه خالی می کنند .

به گزارش گروه پزشکی خبرگزاری علم و فناوری  به عقیده کارشناسان، با افزایش تحریم‌های اقتصادی و به تبع آن کاهش درآمدهای نفتی، بودجه کشور در سال ۱۴۰۰ ، به میزان ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت؛ از این رو ضروری است این کسری بودجه، از طریق افزایش درآمدهای دولت از محل منابع دیگر جبران شود. یکی از منابع مهم و پایدار در این زمینه، اخذ مالیات و عوارض است؛ این موضوع در حالی است که بسیاری از مشاغل پردرآمد در کشور حاضر به پرداخت مالیات خود نیستند و به روش های متنوع از پرداخت مالیات فرار می کنند. در این زمینه و براساس بررسی های انجام شده، رقم فرار مالیاتی مشاغل پردرآمد ، بدون در نظر گرفتن شرکت‌ها ، حقوق و دستمزد ، حدود 8۰هزار میلیارد تومان برآورد می شود. اما نکته ای که در این زمینه بیشتر به چشم می خورد، فرار مالیاتی مشاغلی همچون پزشکی می باشد چرا که بر اساس آمار نظام پزشکی کشور، در حال حاضر 133 هزار پزشک در کشور فعالیت می‌کنند اما تعداد زیادی از آن ها حاضر به پرداخت مالیات خود نیستند و با ترفندهای خاص و با حمله به منتقدان و فضا سازی، از پرداخت مالیات شانه خالی می کنند .

میزان فرار مالیاتی پزشکان چقدر است ؟

با توجه به بررسی های خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری، حداقل یک اختلاف 4 هزار میلیارد تومانی بین مالیاتی که باید از پزشکان گرفته شود و مالیاتی که پرداخت می‌کنند وجود دارد چرا که براساس آمار رسمی کشومان هم اکنون حدود 133 هزار پزشک در کشور در حال فعالیت می باشند که  از این تعداد حدود 40 هزار پزشک متخصص ،۶۵ هزار پزشک عمومی و 28 هزار دندانپزشک می باشند. طبق اطلاعات به دست آمده از منابع مختلف شامل رسانه ها، برخی از دانشجویان پزشکی و ... رقم درآمدی پزشکان بسیار بالا می باشد. اما اگر بخواهیم حقوق پزشکان را به صورت متوسط در نظر بگیریم و فرض را بر این بگذاریم  که یک دندانپزشک 30 میلیون تومان ، پزشک متخصص 50 میلیون و پزشک عمومی  نیز 10 میلیون درآمد در ماه خواهد داشت و با یک حساب سر انگشتی پزشکان متخصص 24 هزار میلیارد، پزشکان عمومی 8 هزار میلیارد و  دندانپزشکان 11 هزار میلیارد تومان در سال درآمد خواهند داشت که به عبارت دیگر حدود 43 هزار میلیارد تومان در سال درآمد دارند.

میانگین درآمد سالیانه پزشکان در ایران

مقدار مالیاتی که باید پزشکان در سال پرداخت کنند

 بر این اساس، پزشکان باید حدود 4.3 هزار میلیارد تومان در سال مالیات پرداخت کنند که متأسفانه با اعلام مسئولین تنها 150 میلیارد از آن ها اخذ شده است.

به حاشیه رفتن اجرای قانون مالیات پزشکان با شیوع ویروس کرونا

در سال 98 بعد از مطالبه گری و اعتراضاتی که مردم در زمینه دریافت مالیات از پزشکان داشتند مجلس را ملزم به اصلاح قانون مالیات از پزشکان وا داشت که در نهایت در خلل تصویب بودجه ۹9، بندی مبنی بر الزام نصب پایانه فروشگاهی در مطب‌ها برای جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان تصویب شد که «صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران یا سازمان نظام دامپزشکی ایران صادر می‌شود»، را ملزم به نصب پایانه فروشگاهی در مطب‌ها کرد.

در این بین وضعیت مالیات پزشکان فقط مربوط به دستگاه کارتخوان نمی‌شد و مساله دیگری که در بودجه ۹۹ مورد تاکید قرار گرفت مربوط به واریز ۱۰ درصدحق الزحمه پزشکان به عنوان علی الحساب مالیات از سوی مراکز درمانی می‌شد که در همین راستا نیز ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری رئیس کل سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای هشت بندی دستورالعمل اجرای مقررات بند ح تبصره ۶ قانون بودجه سال ۹۹ را ابلاغ کرد که بر اساس این بخشنامه کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلف هستند ۱۰ درصد از حق‌الزحمه یا حق‌العمل پزشکی پزشکان که به‌موجب دریافت وجه صورتحساب‌های ارسالی به بیمه‌ها و یا نقداً از طرف بیمار پرداخت می‌شود را به‌عنوان علی‌الحساب مالیات کسر کنند و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

نحوه کسر ۱۰ درصد مالیات پزشکان

نحوه کسر ۱۰ درصد مالیات پزشکان

در همین راستا نیز سازمان امور مالیاتی فراخوان ثبت نام و نصب دستگاه کارتخوان را به ۷۳ هزار و ۸۷۷ پزشک ارسال کرد و با تمدید چند باره این مهلت، نهایتاً مقرر شد که از ابتدای مهر ماه 98، دستگاه کارتخوان در مطب‌ها نصب شود. اما آن زمان پزشکان با اعتراض و نقد بسیار، این قانون را به صورت نصفه و نیمه اجرا کردند که این اقدام پزشکان اعتراض مسئولین زیربط را نیز را به دنبال داشت. به عنوان نمونه می‌توان به مصاحبه امیدعلی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی در تاریخ ۱۹ بهمن ماه اشاره کرد که گفته بود :

«تاکنون ۵۰ درصد پزشکان ثبت نام کرده‌اند و این به معنای سرپیچی ۵۰ درصد دیگر است که حتماً در صورت تداوم تخلف، جریمه‌های سنگینی برای آنها اعمال خواهد شد.»

تا پایان سال 98 نیز علارغم تمدید ضرب العجل سازمان مالیاتی کشور برای ثبت نام در سامانه این سازمان برای دریافت کارتخوان این قانون به درستی اجرا نشد و با شیوع ویروس کرونا و درگیر کردن کادر پزشکی موجب شد که در نهایت در سال ۹۸ عدد مشخصی در مورد تعداد پزشکانی که دستگاه کارتخوان نصب کرده‌اند، ارائه نشود.

با پایان یافتن سال ۹۸ و عدم نصب دستگاه پوز در تعداد قابل زیادی از مطب پزشکان، مجدد در بودجه ۹۹ مساله مالیات پزشکان مطرح و تاکید شد که از فروردین ماه، استفاده از دستگاه کارتخوان الزامی شود. با این حال همانطور که گفته شد، به دلیل شیوع ویروس کرونا بار دیگر نصب کارتخوان به تعویق افتاده است.

چرا قانون مالیات پزشکان بعد از یکسال به درستی اجرا نمی شود ؟

مالیات پزشکان موضوع بسیار پیچیده‌ای است که ابعاد مختلفی دارد. بعد نخست مربوط به نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون بهداشت می‌شود که اغلب این نمایندگان پزشک هستند و به نوعی ذی نفع محسوب می‌شوند. به طوری چندی پیش کلیپی از کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی منتشر شد که در آن عنوان شده بود پزشکان موتور پولساز بیمارستان‌ها هستند و نباید اجازه داد این موتور دچار ضعف شود. از این رو مجلس با معافیت‌هایی که برای پزشکان در نظر گرفته نخستین دستگاه نظارتی است که در این حوزه کم کاری کرده است؛ پس از آن سازمان امور مالیاتی کشور مقصر است که تفاهم‌نامه‌های بسیار ضعیفی با اصناف پزشکی برای نصب کارتخوان در مطب پزشکان به منظور دریافت مالیات می‌بندد و رقم کمی را به عنوان درآمد پزشکان قائل است؛ بخش سوم نیز دستگاه قضایی است که باید به درخواست سازمان امور مالیاتی، فرار مالیاتی پزشکان را پیگیری کند، اما متأسفانه این مهم اتفاق نمی‌افتد، چرا که سازمان امور مالیاتی گزارش جدی برای پیگیری قضایی نمی‌دهد و این موجب شده مالیات دقیقی از پزشکان دریافت نشود.

از سوی دیگر، اغلب مدیران ارشد وزارتخانه پزشک هستند و این بهانه‌ها به دلیل تعارض منافع آن‌هاست و تا زمانی که این ساختار مدیریتی ادامه داشته باشد نمی‌توان امیدی به بهبود شرایط داشت، اما امیدواریم در آینده مدیریت بخش‌های مختلف وزارت بهداشت به مدیران حوزه سلامت واگذار شود تا بدون در نظر گرفتن منافع، قوانین را وضع کنند.

پلکانی کردن دریافت مالیات از پزشکان بهترین روش برای اجرای قوانین مالیاتی

رقم خالص دریافتی پزشکان در قالب کارانه بخش دولتی در سال گذشته در حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان و در بخش خصوصی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین مطابق آمار، آن‌ها ۱۵ هزار میلیارد تومان نیز از طریق ویزیت درآمد کسب کرده‌اند. به زبان ساده پزشکان بیش از ۶۰ درصد درآمد خود را در سال اخیر از طریق کارانه به دست آورده‌اند که این خود نشان از اهمیت بالای اخذ اصولی مالیات از کارانه‌ها دارد.

مالیات‌ستانی پلکانی از کارانه پزشکان بر این اساس است که مالیات آن‌ها نیز مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته به صورت پلکانی و بر اساس میزان درآمد محاسبه شود تا کم درآمدها سهم کمتری از درآمد خود و پردرآمدها سهم بیشری را به عنوان مالیات به دولت بپردازند؛ بنابراین آن دسته از پزشکان که ادعا می‌کنند درآمد پایینی دارند اصولاً نباید با اخذ مالیات پلکانی مخالفتی داشته باشند. جدول فوق پله‌های مالیاتی را نشان می‌دهد. بدیهی است اجرای این قانون علاوه بر اینکه رقم ۳ هزار میلیارد تومان به خزانه واریز می‌کند می‌تواند گام بلندی باشد در راستای تحقق عدالت اجتماعی و افزایش درآمدهای دولت به ویژه در شرایط سخت کنونی که کشور با آن روبرو است.

کلام آخر ...

برخی پزشکان در ایران، جزء اقشار زحمتکشی هستند که ابن سینا وار زندگی خود را وقف بهبود حال بیماران و ارتقاء سلامت جامعه کرده اند، و برای بهبود حال بیماران از هیچ کمکی دریغ نمی کنند و با شیوع بیماری کرونا نیز تعدادی از پزشکان نیز جان خود را فدای سلامت مردم کشور نموده اند. اما نباید این حقیقت را انکار کرد که در این بین، افرادی وجود دارند که میان پزشکی و بنگاه ‏داری تفاوتی قائل نیستند و زندگی رؤیایی خود را بر بالین بیماران و مستضعفان جامعه بنا می کنند و با عدم پرداخت مالیات خود، مانع بهبود کیفیت درمان در کشور می شوند. مجلس قطعاً می توانند با تصویب قوانینی که ضمانت اجرایی لازم را برای دریافت مالیات از پزشکان داشته باشد علاوه بر کمک شایان به دولت در شرایط تحریمی  برای تأمین منابع کشور، بر ایجاد عدالت اجتماعی تأکید کنند .

انتهای پیام /

خبرنگار : سجاد عبدلی

زمان انتشار: سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰:۰۰

شناسه خبر: 95076

مطالب مرتبط :
۱

ساخت دوچرخه ای که با آن می توانید ساعت ها پیاده روی کنید !

به تازگی نوعی دوچرخه برقی ساخته شده است که کاربران به جای رکاب زدن، با پیاده روی بر روی آن می توانند حرکت کنند که این ویژگی باعث تناسب اندام و سلامتی قلب افراد می شود.

۱

ترفندهای کاربردی رایانه؛

با این روش ساده و بدون نیاز به هیچ برنامه ای فایل پاورپوینت خود را به فیلم تبدیل کنید ! عکس

ساختن پاورپوینت برای فایل های آموزشی یا ارائه پایانه نامه ، یکی از بهترین روش ها برای پیاده سازی طرح ها و ایده های می باشد. در این گزارش قصد داریم به شما روشی را آموزش دهیم که بتوانید بدون نیاز به هیچ برنامه ای فایل پاورپوینت خود را با کیفیت بالا به فیلم تبدیل نمایید .

محنت فر

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران:

پرداخت یارانه سوم قانونمند شود/ طرح دریافت مالیات بر خرید و فروش سکه و ارز در کشور عملیاتی شود

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران، گفت: دولت بخشی از منابع تامین یارانه را می‌تواند از مالیات بر خرید و فروش ارز مالیات بر خانه‌های خالی و امثال آن تامین کند.

یادداشت

یادداشت /

ایرادهای قانون فعلی مالیات بر خانه های خالی چیست و چرا به اصلاحیه نیاز داشت؟

با وجود اینکه در این سال ها بازار مسکن التهاب بسیار زیادی را تجربه کرده و افزایش قیمت چندبرابری مسکن و اجاره‌بها قشر متوسط و کم‌درآمد را با مشکل جدی مواجه کرده است، قانون مالیات بر خانه های خالی که قبل تر در سال ۱۳۹۴ به تصویب رسیده بود هیچ گاه به مرحله اجرا نرسید.

مالیات

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری:

مالیات دوای درد اختلاف طبقاتی

از دیرباز خراج یا مالیات یکی از بهترین راهکار ها برای تخصیص ثروت عادلانه بین مردم بوده و هست که در شرایط کنونی برخی راهکار ها مانند افزایش مالیات بخش های غیر مولد هوشمند سازی فعالیت های اقتصادی و ... می توانند اختلاف طبقاتی ایجاد شده را کاهش دهند

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب