نسخه جدید دیگری از کرونا ویروس در مسیر کشتار/ خطرات B۱۵۲۵ چیست؟

یک نوع ویروس کرونا به نام B۱۵۲۵ یکی از جدیدترین موارد اضافه شده در لیست تماشای انواع جهانی این ویروس تبدیل شده است و در لیست موارد تحت بررسی Public Health England قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری استان فارس، دانشمندان به دقت مراقب این نوع هستند زیرا جهش های مختلفی در ژن ایجاد می کند که باعث ایجاد پروتئین سنبله می شود همچنین بخشی از ویروس که به سلول های انسانی متصل می شود. این تغییرات شامل وجود جهش شناخته شده ای به نام KE484 است که به ویروس اجازه می دهد تا حدودی از سیستم ایمنی بدن فرار کند و در انواع مختلفی که برای اولین بار در آفریقای جنوبی (B1351) و برزیل (P1) شناسایی شده است نیز یافت می شود.

در حالی که هیچ اطلاعاتی در مورد معنی این نوع جدید B1525 برای وجود ندارد، اما شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد KE484 می تواند بر میزان موثر بودن واکسن COVID تأثیر بگذارد. اما تاکنون هیچ پیشنهادی برای انتقال بیشتر B1525 یا منجر به بیماری شدیدتر وجود ندارد.

جهش های دیگری نیز در B1525 وجود دارد که قابل توجه است مانند HQ677. دانشمندان بارها و بارها این تغییر را حداقل شش بار در نژادهای مختلف در ایالات متحده کشف کرده اند و این نشان می دهد که به ویروس یک موقعیت موثر می بخشد گرچه ماهیت هیچ مزیتی برای این نوع جدید ویروس کرونا هنوز مشخص نشده است.

نوع B1525 همچنین چندین حروف حذفی دارد، جایی که حروف G ، U ، A و C ,RNA در ژنوم آن وجود ندارند.این حروف همچنین در نوع کشف شده ی B117، برای اولین بار در کنت انگلیس وجود ندارد. تحقیقات انجام شده توسط راویندرا گوپتا، میکروبیولوژیست بالینی در دانشگاه کمبریج نیز نشان داد که این حذف ها ممکن است در آزمایش های آزمایشگاهی عفونت را دو برابر افزایش دهد.

اخیراً کشف شده:
همانند بسیاری از انواع ، به نظر می رسد B1525 کاملاً ظهور کرده است. اولین نمونه در پایگاه داده اشتراکی جهانی ژنوم ویروس کرونا ، به نام Gisaid از 15 دسامبر سال 2020 است و مانند بسیاری از انواع دیگر ، B1525 پیش از آنکه مورد توجه جهانی قرار گیرد، در جهان گردش کرده بود. در مجموع 204 دنباله از این نوع در Gisaid از 20 فوریه 2021 در 18 کشور قابل جستجو است.

دو کشور (دانمارک و انگلیس) بیش از نیمی از موارد را تشکیل می دهند ، اما این دو کشور همچنین ژنوم ویروس کرونا را دنبال می کنند.

کشورهای دیگری که حداقل یک ژنوم از این نوع را در پایگاه داده آنلاین وارد کرده اند، نیجریه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه، کانادا، غنا، استرالیا، ژاپن، ایتالیا، هلند، اردن، سنگاپور، فنلاند، سوئیس، مایوت، بلژیک و اسپانیا هستند.

در تاریخ 25 فوریه ، جمهوری ایرلند اولین مورد خود را از B1525 گزارش کرد.
در مجموع 31 ژنوم B1525 توسط نیجریه به Gisaid ارسال شده است و در بیانیه ای در 19 فوریه 2021 در مورد انواع ویروس کرونا از مرکز کنترل بیماری نیجریه، گزارش شد که اولین ژنوم B1525 تشخیص داده شده از نمونه جمع آوری شده در 23 نوامبر 2020 از یک بیمار در ایالت لاگوس بود، اما نمونه بلافاصله به پایگاه داده به روز شد از این رو نمونه انگلستان اولین نمونه ثبت شده است.
تاکنون این نوع در پنج ایالت نیجریه در میان موارد شناسایی شده است. موارد B1525 نیز در کشورهای دیگر در مسافران نیجریه گزارش شده است، بنابراین ممکن است جهش برای اولین بار در نیجریه پدید آمده باشد.

دانستن اینکه نوع خاصی در جمعیت رایج است برای سلامت عمومی و تصمیم گیری های سیاسی در یک کشور معین مفید است. اما از آنجا که تکامل ویروس کرونا در سراسر جهان در حال رخ دادن است نیز بهتر است برای جلوگیری از برادر خواندن این ویروس جدید با قدیم، از ارتباط نوع آن با یک کشور خودداری کنید.

الگوی فرکانس متفاوت:
روش دیگر برای تعریف فراوانی انواع خاص، تعیین تعداد دفعات وقوع آنها در مقایسه با سایر انواع در گردش همزمان است. با مشاهده فرکانس توالی های B1525 از تاریخی که اولین نمونه از این نوع در آن کشور شناسایی شده است، الگوی متفاوتی از این فرکانس ظاهر می شود.

در دانمارک از 20 فوریه 2021 ، 59 مورد از 12222 سکانس را به خود اختصاص داد. در انگلستان ، 57 از 100،063 سکانس. و در نیجریه ، 31 از 144 دنباله ی آن.

به گفته ی Sharon Peacock مدیر کنسرسیوم کووید-19 و استاد بهداشت عمومی و میکروب شناسی دانشگاه کمبریج انگلستان: " این نشان می دهد که این نوع احتمالاً در نیجریه کاملاً رایج است، اما در دانمارک و انگلیس نادر است. کمبود داده های توالی ممکن است فرکانس را در کشورهای دیگر مخفی کند.با این وجود، اگر توالی ویروس های جدا شده از مسافران، این نوع محاسبات را مغرضانه جلوه دهد، از هر روشی که برای اندازه گیری فرکانس B1525 انتخاب کنیم ، در این مرحله نیز یک نوع نادر باقی می ماند. اما به یک لیست در حال رشد از انواع ویروس کرونا می پیوندد که باید در آزمایشگاه و افراد آلوده به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود آیا نوع دیگری است که ما باید نگران آن باشیم و اگر چنین است در کجا انواع مختلف قرار دارد."

حسین استواری