ساعت جدید و بسیار دقیق می تواند سن بیولوژیکی را اندازه گیری کند

با استفاده از ارگانیسم مدل Caenorhabditis elegans، محققان دانشگاه کلن "ساعت پیری" را ایجاد کرده اند که سن بیولوژیکی ارگانیسم را مستقیماً از بیان ژن آن رونویسی می کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اردبیل و به نقل از ساینس دیلی؛ دانشمندان روشی را ایجاد کرده اند که می تواند سن بیولوژیکی ارگانیسم را با دقت بی سابقه ای تعیین کند. محققان انتظار دارند بینش جدیدی در مورد تأثیر محیط، تغذیه و روش های درمانی بر روند پیری داشته باشند.

دیوید مایر، متخصص بیوانفورماتیک و پروفسور دکتر بورن شوماخر، متخصص ژنتیک، مدیر انستیتوی پایداری ژنوم در پیری و بیماری در خوشه عالی تحقیقات CECAD در تحقیقات پیری و مرکز پزشکی مولکولی کلن (CMMC)، سن خود به نام BiT را توصیف می کنند.

'Caloric restriction works by rejuvenating the biological clock in a most powerful way

همه ما با سن تقویمی از زمان تولد آشنا هستیم. اما سن بیولوژیکی می تواند با آن متفاوت باشد، گاهی اوقات به طور قابل توجهی. همه افراد به طور متفاوت سن می روند. دانشمندان می توانند از ساعتهای پیر برای تعیین سن بیولوژیکی ارگانیسم استفاده کنند. تاکنون، ساعت های پیری مانند ساعت اپی ژنتیک هوروات براساس الگوی متیلاسیون ها، گروه های شیمیایی کوچکی که به DNA متصل می شوند و با افزایش سن تغییر می کنند.

با استفاده از رونوشت، ساعت جدید مجموعه ژنهایی را که از DNA  (پیام رسان RNA) برای ساخت پروتئین برای سلول خوانده می شوند، مورد توجه قرار می دهد.

تاکنون، نسخه رونویسی برای نشان دادن سن بسیار پیچیده در نظر گرفته می شد. بعضی اوقات ژن ها مقدار خاصی از mRNA را رونویسی می کنند، گاهی اوقات کمتر. از این رو، تاکنون امکان تولید دقیق ساعتهای پیری بر اساس فعالیت ژن امکان پذیر نبوده است.

رویکرد جدید مایر و شوماخر از یک ترفند ریاضی برای از بین بردن تفاوت در فعالیت ژن استفاده می کند. ساعت پیری رونویسی شده دوتایی ژن ها را به دو گروه روشن یا خاموش تقسیم می کند، بنابراین تنوع زیاد را به حداقل می رساند.

مایر گفت: این باعث می شود پیری از متن رونویسی شود. با کمال تعجب، این روش ساده امکان پیش بینی دقیق سن بیولوژیکی، نزدیک به حد نظری دقت را فراهم می کند. مهمتر از همه، این ساعت پیری در سنین بالا نیز کار می کند، که اندازه گیری آنها قبلاً دشوار بود زیرا تغییر در فعالیت ژن در آن زمان بسیار زیاد است.

سن BiT به طور انحصاری بر اساس تقریباً 1000 متن متنوع از C. elegans است که طول عمر آن دقیقاً مشخص است. ارگانیسم های مدل مانند نماتد با ارائه یک منظره قابل کنترل از روند پیری، اجازه می دهد نشانگرهای زیستی کشف شود و اثرات تأثیرات خارجی مانند اشعه ماورا UV بنفش یا تغذیه بر طول عمر مورد بررسی قرار گیرد.

ساعت پیری جدید به محققان این امکان را می دهد تا اثرات مثبت و ضد پیری انواع ژن و عوامل مختلف خارجی در نماتد را در سنین جوانی پیش بینی کنند. ساعت پیری همچنین نشان داد که ژن های پاسخ ایمنی و همچنین سیگنالینگ در سلول های عصبی برای روند پیری قابل توجه هستند.

همچنین می توان از سن BiT برای پیش بینی سن انسان به سرعت و با دقت بسیار بالا استفاده کرد. اندازه گیری سن بیولوژیکی برای تعیین تأثیر محیط، رژیم غذایی یا روشهای درمانی بر روند پیری و ایجاد بیماریهای مرتبط با سن مهم است. بنابراین این ساعت می تواند کاربرد گسترده ای در تحقیقات پیر شدن پیدا کند. شوماخر توضیح داد: از آنجا که سن BiT صرفاً مبتنی بر فعالیت ژنی است، اساساً می تواند برای هر ارگانیسم اعمال شود.

محققان مقاله ای با عنوان ساعت پیری بر اساس رونویسی در نزدیکی حد نظری دقت در سلول پیری در مجله‌ی Aging Cell منتشر کرده‌اند.

زمان انتشار: یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰:۰۰