سیستم تقویت کننده کولر خودروی پراید و کاهش مصرف سوخت هنگام کولرگیری توسط مهندس مرتضی اینانلو، مخترع قزوینی ابداع شد.

با ابداع این قطعات، که به راحتی بر روی خودروی پراید نصب می شود، مشکل کاهش سرعت و وازدگی خوردو هنگام روشن کردن کولر منتفی شده و بدون هیچ ریپ زدنی به راه خود ادامه می دهد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری قزوین،

مهندس مرتضی اینانلو بیان نمودند: خودروی پراید در ایران یکی از پرطرفدارترین خودروها بوده که  مردم به دلیل قیمت مناسب نسبت به  دیگر خودروها از آن استفاده می کنند و همین قیمت پایین به دلیل عدم کیفیت مناسب و امکانات پایین این خودرو می باشد، خودروی پراید طبق گفته شرکت سازنده با 208 عیب وارد بازار شد، که یکی از آنها ضعف موتور و پایین آمدن قدرت موتور هنگام کولر گیری است که عملاً راننده را مجبور به خاموش کردن کولر می کند. دلایل این اجبار، بالا رفتن درجه حرارت آمپر آب و فشار به موتور خودرو  و ا فت دور موتور هنگام کولر گیری که در ترافیک ( حرکت با دنده یک ) بسیار محسوس بوده و برای حرکت اولیه، خودرو را دچار ضعف شدیدی می کند. افزایش مقدار چشم گیر مصرف سوخت هنگام کولرگیری به مقدار 5/2  تا 3  لیتر در هر100 کیلومتر می باشد. حال این سیستم تمامی این اجبارها را از بین برده و راننده بدون احساس اینکه موتور در فشار است و یا از قدرت آن کم شده باشد با آسودگی خاطر می تواند از کولر استفاده کند. به این صورت که  هنگام کولر گیری درجه حرارت آب ( آمپر آب ) بالا رفته، دور موتور کاهش می یابد و در نتیجه مصرف سوخت بالا می رود و عملاً خودرو در مواقعی چون ترافیک ها ، شیب ها و زمانی که  در حالت سکون و در جا کار می کند قادر به  راه اندازی کولر نمی باشد، این مشکلات سبب شد که  طرح خلاقانه و علمی رفع این مشکل حاصل آید.

در این سیستم که مهمترین عمل را کمپرسور ایفا می کند، به گردش در آوردن گاز مبرد می باشد، کمپرسور برای این عمل باید خود به چرخش درآید که این نیرو توسط موتور و سیستم پولی و تسمه به کمپرسور انتقال داده می شود و همین امر سبب می شود که یک بار اضافی بر روی موتور در حالت فعال شدن کولر وارد شود، در حالت عادی دور موتور خودروی پراید در حدود ٨٠٠ دور در دقیقه بوده که دوری آرام محسوب می شود، در زمانی که کولر را روشن می کنید این دور کاهش پیدا کرده. حال باید عاملی که دور موتور را افزایش دهد تا افت قدرت جبران شود را جست، که در خودروهای انژکتوری این افت قدرت توسط استپر موتور و کمی تغییر زاویه دریچه گاز جبران می شود و این به معنی این است که شما سوخت بیشتری را می سوزانید تا موتور در حالت عادی خود کار کند تا شما بتوانید از کولر استفاده کنید.

همچنین مهندس مرتضی اینانلو اظهار نموده: عیبی که معمولاً در خودروهایی با موتور کم بازده تر و ضعیف مانند: پراید به وجود می آید، بالا رفتن آمپر آب است. بالا رفتن آمپر آب نشان دهنده بالا رفتن دمای موتور است. این وضعیت می تواند عیوب بسیار زیادی را به وجود آورد. اولین عیبی که بسیار نزدیک است سوختن واشر سرسیلندر است و همچنین خرابی قطعات حساس به گرما از عوارض این عیب است. البته توجه داشته باشید نوسانات اندک در دمای موتور امری کاملاً طبیعی است و نباید چندان نگران آن بود، اما اگر این مسئله ادامه پیدا کند می تواند خطرناک باشد. استفاده از کولر بار اضافه ای بر روی موتور تحمیل می کند اما این بار اضافه در آن حد نیست که باعث افزایش غیر قابل کنترل دمای موتور شود و سیستم خنک کننده خودرو باید بتواند همچنان از پس خنک کاری موتور برآید، سیستم گردش آب در خودرو توسط واتر پمپ انجام می شود و واتر پمپ نیز نیروی خود را مستقیماً از موتور می گیرد و گشتاورش تابعی از دور موتور خودرو می باشد به بیان ساده تر هنگامی که پدال گاز را می فشاریم و دور موتور بالا می رود، سرعت گردش آب درون موتور و رادیاتور نیز بالا رفته و موتور خنک تری خواهیم داشت، لذا طبق این فرآیند زمانی که خودرو در حال حرکت است ( دور موتور در دور آرام قرار ندارد ) هیچ گونه افزایش آمپر آبی رخ نمی دهد و فن نیز در دور آرام خود کار می کند، حال اگر خودرو مدت زمان زیادی را در دور آرام مشغول بکار باشد ( مانند زمانی که در ترافیک قرار دارید ) آمپر آب بالا رفته و فن نیز برای خنک کردن سیستم در دور بالای خود کار می کند، و همین امر بازدهی موتور را پایین می آورد حال اگر شما بخواهید یک بار اضافه به سیستم وارد کنید، مانند: کولر گرفتن، درجه حرارت از این نیز بیشتر شده و فشار زیادی به موتور وارد می شود که در خودروی پراید محسوس بوده و عملاض هیچ راننده ای تن به این کار نمی دهد و در ضروری ترین زمانی که ( ترافیک، چون باید شیشه را پایین بدهد و هوا نیز آلوده است ) نیاز به کولر دارد از آن       بی بهره است .

مشکل دیگر سیستم کولر بسیاری از خودرو ها از جمله پراید، نبود سیستم تنظیم دما و یکسان نمودن دمای داخل اتاق می باشد که باعث بیشتر از حد کار کردن کمپرسور کولر شده و در نتیجه سبب افزایش مصرف سوخت می شود. به طور خلاصه می شود گفت این دو مشکل یعنی تحمیل بار اضافی توسط کمپرسور به موتور و همچنین بالا رفتن آمپر آب سبب می شود تا کولر پراید که یک موتور کم بازده و ضعیف محسوب می شود نتواند آنچنان که باید وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. امروزه در سراسر جهان کولر خودرو بعنوان یک آپشن اضافی و لوکس محسوب نمی شود بلکه از ضروری ترینقسمت های خودرو می باشد. حال در کشور عزیزمان ایران که از مناطق گرم و خشک و کلان شهرهایی با ترافیک های زیاد می باشد خودرویی با نام پراید در حال تولید است که به دلیل پایین بودن قیمت آن نسبت به دیگر خودروها بسیار پرطرفدار و با تعداد بسیار بالایی تولید می شود. همانطور که قبلاً اشاره شد ضعف کولر پراید با دلایل ارایه شده رانندگان را مجبور به خاموش کردن کولر می کند، یکی از ضروریترین محلهایی که راننده به کولر نیاز دارد در ترافیک است چون ماشین ها بهم نزدیکند و حجم دود و آلایندگی بخصوص در فصول گرم بسیار اذیت کننده و از لحاظ سلامت جامعه بسیار مسئله مهمی می باشد که در این هنگام راننده مجبور می شود کولر خودروی پراید خود را خاموش کند و شیشه را پایین بدهد .

مسئله دیگری که ضرورت استفاده از این طرح را بیان می کند کاهش مقدار 8/2 لیتری مصرف سوخت این سیستم نسبت به حالت قبل خود است. امروزه دیگر اهمیت صرفه جویی در انرژی و بخصوص سوخت های فسیلی بر همگان واضح می باشد. حال این مقدار 8/2 لیتری در هر 100 کیلومتر کاهش مصرف سوخت را در تعداد پرایدهای موجود در کشور ضرب نمایید تا مقدار چشم گیر کاهش مصرف و صرفه جویی در سطح ملی مشخص شود.

اهدفی که مد نظر بود:

  1. عدم افت دور موتور هنگام کولرگیری و بالا بردن رفاه رانندگان پراید.
  2. کاهش مصرف سوخت هنگام کولرگیری  در خودروی پراید.
  3. عدم کاهش توان و قدرت موتور و بالابردن بازدهی موتور هنگام کولرگیری.

طبق محاسبات و آزمایشات و تستهای بسیاری که از کمپرسور کولر پراید گرفته شد، برای به جریان در آوردن گاز مبرد گشتاوری که هم  اکنون به آن می دهند، مقدار زیاد و در واقع اضافی می باشد، کمپرسور با گشتاوری کمتر از این مقدار نیز عمل راه اندازی جریان گاز مبرد را انجام می دهد که با اینکار بطور ناخواسته و بی دلیل یک بار اضافی بر روی موتور تحمیل می شود و از بازدهی آن کم کرده و مصرف سوخت را نیز افزایش می دهد ، در ادامه عکس ها  و نتایج تغییر یافته در مصرف سوخت نشان داده می شود. برای اینکه این تغییر گشتاور اعمال بشود، باید یکی از پولی ها تغییر قطر داده می شد که بنا به سهولت و صرفه اقتصادی، پولی محرکه کولر تعویض و این تغییرات بر روی آن اعمال شد.مشکل بعدی بالا رفتن آمپر آب بود که برای حل این مشکل در سیستم جدید ، ما گردش آب را در موتور و سیستم خنک کاری ( رادیاتور و فن ) سرعت بخشیدیم که با این کار دیگر نگرانی برای داغ کردن موتور در ترافیک هاا وجود ندارد، که این عمل بوسیل کوچکتر شدن پولی واترپمپ ( که پولی متحرک است ) صورت گرفته که  با این کار مقداری نیز از بار موتور کاسته شده است و عملکرد بهتری نسبت به قبل بدست آمده است.

در تست های میدانی که بعمل آورده شد، با 5 سرنیش در مسیر سربالایی ابتدا بدون تعویض پولی و تسمه، اقدام به روشن کردن کولر نموده، که وازدگی خودرو مشخصاً به چشم خورد و بعد از برگشت به تعمیرگاه و نصب پولی و تسمه جدید، و با همان 5 نفر سرنشین اقدام به روشن کردن کولر شد، که در کمال نا باوری، به هیچ عنوان وازدگی و کاهش سرعت در خودرو مشاهد نگردید. انشاء الله با تولید انبوه این قطعات که ساده و کم هزینه می باشد بتوان باعث آرامش و راحتی سرنشینان خودروهای پراید شد.

 

 

انتهای پیام  /

 

 

 

زمان انتشار: شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵:۴۲

شناسه خبر: 95186

کلید واژه‌ها:
مطالب مرتبط :
ی

مخترع برتر جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد از بی مهری‌ها می‌گوید

مخترع جوان شیرازی با بیان اینکه کلیه هزینه های این طرح کاربردی از جمله طراحی، برنامه نویسی، مونتاژ و ساخت دستگاه تستر سیم کشی و شبیه ساز سنسورهای خودرو از محل درآمد شخصی اش پرداخت شده، گلایه کرد: تاکنون هیچ ارگان و سازمانی هیچگونه حمایتی از شرکت و ایده ما نداشته است .

۱

علم و فناوری گزارش می دهد؛

ساخت دست انداز هوشمندی که با توجه به سرعت راننده از خود واکنش نشان می دهد+ فیلم و عکس

محققین مکزیکی به تازگی نوعی دست انداز هوشمند به نام "Tape Inteligente" ساخته اند که با توجه به سرعت راننده می تواند ۶ حالت مختلف را از خود نمایش دهد تا به کنترل ترافیک جاده ها کمک نماید.

۰۲۵۵

به تلاش محققان دانشگاه بوفالو به نتیجه رسید؛

طراحی و ساخت سیستم برای سرمایش ساختمان و گرمایش منابع ‌آب

محققان دانشگاه بوفالو یک سیستم تابشی ابداع کرده‌اند که قادر است بدون مصرف برق جهت سرمایش ساختمان ها و نیز برای گرم کردن آب مورد استفاده قرار بگیرد.

کولر گازی

مصاحبه با مخترع کولر نانو ترمو الکتریکی

اختراع کولر نسل جدید توسط نخبه قمی

مصاحبه با بسیجی نخبه قمی که با اختراع کولر نانو ترمو الکتریکی اش , انقلابی در صنعت تهویه مطبوع به راه خواهد انداخت و کولر های گازی پرمصرف و گران را بازنشسته خواهد کرد

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب