کشف سیاره ای که همه چیز در آن در حال سوختن است+عکس

براساس آخرین اخبار و گزارشات از سازمان فضایی اروپا، کاوشگر این سازان سیاره ای با گرم ترین دمای ثبت شده را پیدا کرده است.

ستاره‌شناسان از کشف و مشاهده یکی از شگفت‌انگیزترین و داغ‌ترین سیارات فراخورشیدی که دمای سطح آن حدود 3200 درجه سانتی‌گراد است، خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از ساینس الرت، این درجه توسط ماهواره « سی-اچ-ای-او-پی-اس» سازمان فضایی اروپا ثبت شده است. این دما برای ذوب کردن هرگونه سنگ و موادی کافی است و حتی قابلیت تبدیل کردن مواد را به شکل گازی نیز دارا است.

ستاره‌شناسان به تازگی یکی از شگفت‌انگیزترین و داغ ترین سیاره‌‌ها وجود را کشف کرده‌اند

این سیاره فراخورشیدی که «دبلیو-ای-اس-پی-189بی» نام دارد،دمایش با تمام داغ‌ بودن همچنان به سطح خورشید که 6000 درجه سانتی گراد(10832درجه سلیسیوس) است، نمی‌رسد و اگر بخواهیم آن را در مقام مقایسه قرار دهیم باید گفت میزان دمای آن تقریبا به اندازه یک سری از ستاره‌های کوتوله است.

یافته‌های جدید، به سرعت «دبلیو-ای-اس-پی-189بی» درمیان یکی از شگفت‌انگیزترین و داغ‌ترین سیارات کشف شده قرار داد. این سیاره تنها در طول 2.7 روز به دور ستاره خود می‌چرخد که در طول آن همواره یک سمتش به‌طور کلی روز و سمت دیگرش به طور کلی شب است. این سیاره همچنین بسیار بزرگ و غول پیکر است، اندازه آن تقریبا 1.6 برابر سیاره مشتری است.

دکتر « مونیکا لندل» فیزیکدان نجومی از دانشگاه ژنو سوئیس در این رابطه می‌گوید: « «دبلیو-ای-اس-پی-189بی» یک سیاره بسیار غول پیکر و گازی است که نزدیک ستاره میزبان خود است و این مسئله این سیاره را بسیار شگفت‌انگیز تر نیز می‌کند، برای این سیاره تنها سه روز کافی است که بتواند یک دور کل ستاره خود بزند. «دبلیو-ای-اس-پی-189بی» 20 بار نزدیک‌تر به ستاره خود، نسبت به نزدیکی زمین به خورشید است.»

سیارهٔ فراخورشیدی یا سیارهٔ غیرخورشیدی (Exoplanet یا Extrasolar planet) سیاره‌ای است که خارج از سامانه خورشیدی قرار دارد و به دور یک ستاره (غیر از خورشید) در حال گردش‌است. نخستین شناسایی علمی وجود یک سیارهُ فراخورشیدی در سال ۱۹۸۸ انجام شد با این حال، نخستین تأیید در سال ۱۹۹۲ صورت گرفت. از آن به بعد، و تا اول مهُ ۲۰۱۷، شمار سیارگان فراخورشیدی شناسایی شده ۳٬۶۰۸ سیاره بوده که ۲۷۰۲ سیاره در ۶۱۰ سامانهُ سیاره‌ای مختلف، تأیید نیز شده. و این تعداد روز به روز در حال افزایش است.

خبرنگار: تیمور خسروی