دانشمندان مخاط مصنوعی با خواص ضد میکروبی تولید می کنند

یک تیم MIT موفق به ایجاد یک نسخه مصنوعی از مخاط شده اند، و نشان داده اند که این یک ضد میکروب موثر است - حتی بیشتر از مخاط واقعی.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اردبیل و به نقل از نیواطلس؛ ممکن است کمی ناخالص باشد، اما مخاط در بدن ما نقش اساسی دارد. اکنون، یک تیم MIT موفق به ایجاد یک نسخه مصنوعی از این موارد شده اند، و نشان داده اند که این یک ضد میکروب موثر است - حتی بیشتر از مخاط واقعی.

مخاط سطوح داخل بدن ما را که در تماس با دنیای خارج - بینی، دهان، گلو و دستگاه گوارش است - می پوشاند. این مکان برای مرطوب نگه داشتن این بافت های حساس وجود دارد، اما همچنین نقش مهمی در محافظت از ما در برابر تهدیدات خارجی مانند باکتری ها دارد.

Researchers have created artificial mucus proteins that may lead to new antibacterial materials

تحقیقات نشان داده است که موکین ها، پروتئین های تشکیل دهنده مخاط، می توانند در چندین عملکرد حیاتی در باکتری ها تداخل داشته باشند، از جمله توانایی آنها در برقراری ارتباط با یکدیگر، تولید سموم و چسبیدن به سلول های میزبان. تولید مجدد این قابلیت ها می تواند مواد مفید ضد میکروبی را ایجاد کند که احتمال کمتری منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری ها می شود.

لورا کیسلینگ، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما واقعاً دوست داریم بفهمیم چه ویژگی هایی از مخاط برای فعالیت آن ها مهم است و از این ویژگی ها تقلید می کنیم تا بتوانید مسیرهای حدت در میکروب ها را مسدود کنید

اما یک مشکل وجود دارد. موکین ها به شکل برس های باریک بلند و نازکی در آمده اند، که شامل ستون فقرات آمینو اسیدها با مولکول های قند به نام گلیکان ها است که از کناره ها بیرون آمده است. اندازه بزرگ و شکل پیچیده این پروتئین ها، تکثیر آنها را برای دانشمندان دشوار کرده است.

برای مطالعه جدید، تیم از روش جدیدی برای ایجاد مخاط استفاده کرده است. آنها با استفاده از یک کاتالیزور مبتنی بر تنگستن، یک حلقه کربن را در یک مولکول خطی که حاوی پیوند دوگانه کربن است، باز کردند. نکته مهم، این پیکربندی پیوندهای دوتایی "سیس" است که در آن اتمهای کربن گروههای شیمیایی را از یک طرف متصل کرده اند. این در تضاد با تنظیمات "ترانس" است که در آن گروه ها در طرف مقابل ظاهر می شوند.

The structures of the different types of mucins. The synthetic cis polymers (center) showed the highest levels of antimicrobial activity

این تیم پی برد که این پیکربندی سیس نزدیک به شکل موکینهای طبیعی است و به آنها اجازه می دهد محلول تر باشند. در آزمایش های بعدی، محققان مخاط های مصنوعی را در معرض سموم تولید شده توسط باکتری های عامل وبا قرار دادند. آنها دریافتند که نه تنها پلیمرهای مصنوعی سیس در جذب آن سموم بهتر از ترانس هستند، بلکه حتی از موکزهای طبیعی نیز بهتر عمل می کنند.

این تیم امیدوار است که این یک شروع امیدوارکننده است و می توان آنها را با اصلاحاتی در گلیکان ها بهتر کرد. این تمرکز کار آینده خواهد بود.

این تحقیق در مجله ACS Central Science منتشر شده است.

زمان انتشار: دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰:۰۰