در آزمایشگاه و دانشگاه برکلی؛

حسگر فوق نازک دانشمند ایرانی غلظت فوق العاده پایین دی اکسید نیتروژن را تشخیص می‌دهد

امین عزیزی، دانشمند فوق دکترا از دانشگاه برکلی دستگاه حسگر فوق نازک را تولید کرده است که می‌تواند تلفن هوشمند شما را به یک حسگر گاز فوق العاده هوشمند تبدیل کند. این سنسور در دمای اتاق کار می‌کند و قادر است غلظت فوق العاده پایین دی اکسید نیتروژن حداقل ۵۰ قسمت در میلیارد را تشخیص دهد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان به نقل از فیز، امین عزیزی، دانشمند فوق دکترا از دانشگاه برکلی دستگاه حسگر فوق نازک را تولید کرده است که می‌تواند تلفن هوشمند شما را به یک حسگر گاز فوق العاده هوشمند تبدیل کند. این سنسور در دمای اتاق کار می‌کند و قادر است غلظت فوق العاده پایین دی اکسید نیتروژن حداقل 50 قسمت در میلیارد را تشخیص دهد.

دی اکسید نیتروژن، یک آلاینده هوا که توسط اتومبیل‌های دارای سوخت فسیلی و اجاق گازهای سوزان ساطع می‌شود نه تنها برای آب و هوا مضر است بلکه برای سلامتی ما نیز مضر است. تماس طولانی مدت با NO2 با افزایش بیماری‌های قلبی، بیماری‌های تنفسی مانند آسم و عفونت‌ها ارتباط دارد.

دی اکسید نیتروژن بدون بو و نامرئی است، بنابراین شما به یک سنسور ویژه نیاز دارید که بتواند غلظت‌های خطرناک گاز سمی را با دقت تشخیص دهد. اما بیشتر سنسورهای موجود در حال حاضر انرژی بر هستند زیرا برای دست‌یابی به عملکرد مناسب معمولاً باید در دماهای بالا کار کنند.

یک حسگر فوق نازک که توسط تیمی از محققان آزمایشگاه برکلی و دانشگاه برکلی ساخته شده است، می‌تواند به این مسئله پاسخ باشد.

در مقاله‌‌ای که در مجله نانولیتر منتشر شده است، تیم تحقیقاتی یک سنسور اتمی دو بعدی را گزارش دادند که در دمای اتاق کار می‌کند و بنابراین انرژی کمتری نسبت به سنسورهای معمولی مصرف می‌کند.

محققان می‌گویند سنسور جدید دوبعدی که از آلیاژ تک لایه رنیم نیوبیم دی سولفید ساخته شده است - همچنین دارای ویژگی شیمیایی برتر و زمان بازیابی است.

امین عزیزی، دانشمند فوق دکترا از دانشگاه برکلی و نویسنده اصلی مطالعه حاضر، می‌نویسد: برخلاف سایر دستگاه‌های دوبعدی ساخته شده از موادی مانند گرافن، سنسور جدید دوبعدی به صورت انتخابی به مولکول‌های دی اکسید نیتروژن پاسخ می‌دهد و کمترین پاسخ را به سایر گازهای سمی مانند آمونیاک و فرمالدئید می‌دهد. علاوه بر این، سنسور دوبعدی جدید قادر است غلظت فوقانی دی اکسید نیتروژن حداقل 50 قسمت در میلیارد را تشخیص دهد.

هنگامی که یک سنسور مبتنی بر دی سولفید مولیبدن یا نانولوله‌های کربنی دی اکسید نیتروژن را تشخیص داد، بهبودی آن در حالت اولیه در دمای اتاق ممکن است ساعت‌ها طول بکشد. عزیزی گفت: "اما حسگر ما فقط چند دقیقه طول می‌کشد."

عزیزی گفت: سنسور جدید فقط فوق نازک نیست - همچنین انعطاف‌پذیر و شفاف است، که آن را به کاندیدایی مناسب برای حسگرهای پوشیدنی برای نظارت بر محیط زیست و بهداشت تبدیل می‌کند. "اگر سطح دی اکسید نیتروژن در محیط محلی بیش از 50 قسمت در میلیارد باشد، این می‌تواند برای فرد مبتلا به آسم بسیار خطرناک باشد، اما در حال حاضر، حسگرهای گاز دی اکسید نیتروژن شخصی غیر عملی هستند."  وی افزود: حسگر آنها اگر در تلفن‌های هوشمند یا سایر وسایل الکترونیکی پوشیدنی قرار گیرد، می‌تواند این خلا را پر کند.

"سنسور دی‌اکسیدنیتروژن نازک با عملکرد بالا" توسط امین عزیزی و رحمت الله اسکندری  طراحی و تولید شده است، الکس زتل و ماروین کوهن دانشمندان هیئت علمی در بخش علوم مواد آزمایشگاه برکلی و اساتید فیزیک در دانشگاه برکلی، در این تحقیق همکاری داشتند.

زمان انتشار: دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶:۳۸