آیا نشستن برای مدت طولانی باعث آسیب در "سلامت روانی" می شود؟

در بررسی محققان این نتیجه بدست آمده است که نشستن طولانی منجر به آسیب های روانی می گردد. حتی ورزش کردن نمی تواند آسیب روانی ناشی از نشستن طولانی مدت را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری استان مرکزی؛ به نقل از دیلی‌میل، یک مطالعه هشدار داده است که نشستن طولانی مدت می‌تواند بر سلامت روان تأثیر منفی بگذارد.

کارشناسان پیش از این نیز هشدار داده بودند، نشستن برای مدت طولانی، چه برای کار کردن باشد و چه برای تماشای تلویزیون، باعث می‌شود میزان قند خون بالا برود و خطر مرگ در اثر بیماری‌ های قلبی عروقی بیشتر شود.

کاربران رایانه، برنامه نویسان، گِیمر ها و... از جمله افرادی هستند که به دلیل نشستن‌ طولانی مدت، دچار مشکلات و بیماری‌های زیادی می‌شوند. آنها اغلب در محل کار خود تمام وقت مشغول کار هستند. ۸ ساعت کاری یا بیشتر در حالت نشسته برای بسیاری از آنها تبدیل به عادت شده‌. این مدت طولانی عوارض غیر قابل تصوری به دنبال دارد.

 

علاوه بر این آسیب‌های ناشی از نشستن طولانی مدت توسط ورزش منظم نیز از بین نمی‌رود؛ بررسی اخیر نشان داده افرادی که بیش از هشت ساعت در روز را در به حالت نشسته می گذرانند، در معرض آسیب جدی هستند.

پژوهش محققان دانشگاه هادرسفیلد نشان داد، بسیاری از مردم بیش از هشت ساعت در روز را به دلیل کار در خانه یا در حالت استراحت یا در حالی که در تعطیلات هستند، به نشستن می‌گذرانند و این به نوبه خود تأثیرات مضر بر سلامت روانی آنها دارد.

بررسی‌های دانشمندان بیانگر آن بود، حتی افرادی که در هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط ​​یا شدید انجام می‌دادند،  از اسیب روانی ناشی از نشستن طولانی مدت در امان نبودند و این نشان می‌داد که برای مقابله با افزایش سبک زندگی بی تحرک، ورزش بیشتری لازم است.

 

عوارض نشستن طولانی مدت:

  مشکلات و ناراحتی‌های قلبی

کسانی که به مدت طولانی در حالت نشسته کار می‌کنند، بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی وعروقی قرار دارند. نشستن طولانی سبب کاهش چربی سوزی توسط ماهیچه‌ها و کند شدن جریان خون می‌شود. این عوامل سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی، فشارخون بالا و دیگر بیماری‌ها می‌شود. پس سعی کنید کمتر بنشینید و تحرک تان را بیشتر کنید. از هر فرصتی برای ایستادن و راه رفتن استفاده کنید.

  افزایش وزن

نشستن طولانی مدت باعث جمع شدن چربی‌ها در اطراف شکم می‌شود. این چربی‌های دور شکم ممکن است سبب دیابت و فشارخون بالا شود. برای جلوگیری از این عوارض سعی کنید ورزش را در برنامه روزانه خود قرار بدهید. یادتان باشد ورزش نمی تواند تاثیرات بد نشستن را به طور کامل از بین ببرد. 

گرفتگی عضلات گردن و کمر

زمانی که مدت زیادی را پشت میز می‌نشینیم، به مرور در قسمت گردن و پشت بدن احساس درد خواهیم داشت. فشار بیش از حد در هنگام نشستن از انتهای جمجمه تا مهره‌های پشت گردن را درگیر می‌کند. مهره‌های کمر نیز در نشستن طولانی مدت تحت فشار قرار می‌گیرند و انعطاف خود را از دست می‌دهند. در این حالت احتمال ابتلا به فتق دیسک کمر افزایش پیدا می کند. فتق دیسک کمر عارضه‌ایست که به علت ضربه، بلند کردن جسم سنگین و یا گاهی به خودی خود در ستون فقرات اتفاق می‌افتد.

کاهش سرعت هضم غذا

یکی از کارهایی که در حالت نشسته انجام می‌دهیم، غذا خوردن است. حتی بعد از اینکه غذا تمام می‌شود باز هم برای مدتی نشسته‌ایم. این کار فرآیند هضم غذا را کندتر می‌کند و در نتیجه سبب مشکلات دیگری مثل یبوست، ترش کردن، درد معده و … می‌شود.

پوکی استخوان

بدیهی‌ست که نشستن طولانی مدت مانع از فعالیت پاها شده و کم کم به آنها آسیب می‌زند. علاوه بر این سبب کاهش گردش خون در بدن و لختگی خون در رگ‌ها می‌شود؛ در نتیجه قسمت پایینی بدن ورم می‌کند. در چنین حالتی استخوان‌ها ضعیف می‌شوند و احتمال اینکه فرد به بیماری پوکی استخوان مبتلا شود بسیار بالاست. حتما بخوانید: چه کنیم تا دچار پوکی استخوان نشویم؟ 

افسردگی

نشستن طولانی مدت سلامت روان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سبب افسردگی می‌شود. با توجه به گزارش انجمن افسردگی و اضطراب آمریکا، حدود ۴۰ میلیون بزرگسال (حدود ۱۸ درصد از جمعیت آمریکا) از این اختلال رنج می‌برند. افراد افسرده بیشتر به سراغ رسانه‌های اجتماعی می‌روند و میزان فعالیت بدنی‌شان کم می‌شود. در نتیجه علاوه بر افسردگی دچار افزایش وزن هم می‌شوند. همچنین پژوهش‌ها نشان دادند زنان میانسالی که بیش از ۷ ساعت در روز می‌نشینند نسبت به افرادی که زمان کمتری به نشستن اختصاص می‌دهند بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار دارند.

خطر ابتلا به دیابت

کافیست یک روز فعالیتتان را کاهش دهید و زمان زیادی پشت میز بنشینید. همین کار سبب کاهش فعالیت انسولین و کنترل سخت قندخون می‌شود. در نتیجه توانایی عضله‌ها در دریافت قند از جریان خون کاهش پیدا می‌کند. پس احتمال ابتلا به دیابت زیاد می‌شود.

واریس

هنگامی که زمان زیادی می‌نشینید جریان خون به سمت قلب متوقف و خون درون رگ‌ها انباشته می‌شود. خون جمع شده به دیواره‌های رگ فشار وارد می‌کند و باعث ضعیف شدن و از کار افتادن دریچه‌های آن می‌شود. واریس نه تنها در ظاهر پا اثر می‌گذارد بلکه سبب درد، سوزش و مشکلات دیگر هم می‌شود.

افزایش خطر

ابتلا به سرطان پژوهش‌های منتشر شده در مجله اپیدمیولوژی سرطان نشان می‌دهد که میان زیاد نشستن و ابتلا به سرطان رابطه مستقیم وجود دارد. از طرفی تحرک و فعالیت بدنی از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند. همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان برای خانم‌هایی کم تحرک هستند و به مدت طولانی پشت میز می‌نشینند، بسیار زیاد است.هر چه زمان نشستن بیشتر باشد احتمال ابتلا به سرطان هم بیشتر خواهد شد.

 

راهکارهای کاهش عوارض نشستن طولانی

* رفت و آمدها را تغییر دهید. اگر می‌توانید پیاده و یا با دوچرخه به محل کار بروید. در صورتی که با اتوبوس یا مترو سر کار می روید، طوری برنامه‌ریزی کنید که حداقل یک یا دو کوچه یا خیابان را پیاده تا محل کار طی کنید. حتی اگر با اتومبیل شخصیتان خود را به محل کار می‌رسانید، ماشین را در نقطه ای دور از ساختمان و یا بخش‌های انتهایی پارکینگ پارک کنید. در ساختمان نیز از پله به جای آسانسور استفاده کنید.

* حرکات کششی انجام دهید. قدم زدن و انجام برخی حرکات ملایم کششی در زمان‌ استراحت، علاوه بر افزایش احساس شادابی، کالری بیشتری می‌سوزاند.

* درمحیط کارتان تجهیزات ورزشی قرار دهید. در صورت امکان برخی تجهیزات مانند وزنه‌های کوچک، فنرهای کششی و سایر ابزارهای قابل حمل را در محل کار خود داشته باشید تا چنانچه فرصتی به دست آوردید، بتوانید از آنها استفاده کنید.

* با همکاران خود تعامل داشته باشید. سعی کنید با همکارانتان در محل کار، ارتباط برقرار کنید. آنها را به پیاده روی جمعی و فعالیت‌های بدنی ترغیب کنید.

* جلسات کاری را به محیط باز انتقال دهید. در صورت امکان، محل برخی جلسات را به جای نشستن پشت میز در اتاق جلسات، به قدم زدن و گفتگو در محیط باز منتقل کنید. مطمئن باشید، نه تنها کمی کالری می سوزانید بلکه نتایج و پیشنهادات بهتری نیز خواهید گرفت.

* سریعتر حرکت کنید. اگر شغل شما به شکلی است که باید زیاد پیاده روی کنید، بهتر است قدم‌های خود را سریعتر بردارید. هر چه بیشتر و سریعتر راه بروید، از مزایای آن بیشتر بهره می‌برید.

* توصیه می‌شود به مصرف ۱۳ خوراکی سالم مانند: آجیل‌ زردچوبه دارچین روغن زیتون سیر آناناس چای سبز ماهی‌های چرب انگور کشمش انواع توت‌‌؛ مانند توت فرنگی، زغال اخته، بلوبری انواع کلم؛ کلم پیچ، کلم قرمز، بروکلی سبزیجات دارای برگ سبز؛ اسفناج، کاهو، جعفری و ریحان را برای کاهش عوارض نشستن طولانی و بهبود سلامت مصرف کنید.

انتهای پیام / ف

 

منبع:

خبرگزاری فارس

مجله علمی Sport Sciences for Health

www.kermany.com

زمان انتشار: چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰:۰۰

شناسه خبر: 97350

مطالب مرتبط :
افزایش طول عمر

عادات مفید که عمر شما را ۱۰۰ ساله می کند

پژوهشگران با استفاده از مدل‌سازی ریاضیاتی پیش‌بینی کرده‌اند که در میان سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۱۰۰ تعداد افرادی که ۱۰۰ سال و بیشتر عمر می‌کنند، افزایش می‌یابد که نشان می‌دهد احتمال عمرکردن بالای ۱۰۰ سال هر روز بیشتر می‌شود.

تزریق اولین دز واکسن کرونا برای فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی

تزریق اولین دز واکسن کرونا برای فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی از مرکز واکسیناسیون در مصلی بیت المقدس اراک بازدید و اولین دز واکسن ایرانی کوو ایران برکت را دریافت کرد.

دانش‌آموزان اصفهانی ۴ رتبه برتر کنکور ۱۴۰۰ را کسب کردند

با اعلام سازمان سنجش؛

دانش‌آموزان اصفهانی ۴ رتبه برتر کنکور ۱۴۰۰ را کسب کردند

با اعلام رتبه‌های برتر پنج گروه آزمایشی بر روی سایت سنجش آموزش کشور، دانش‌آموزان اصفهانی ۴ رتبه برتر کنکور ۱۴۰۰ را کسب کردند که سه نفر از شهر اصفهان و یک نفر از شاهین‌شهر است.

"ترس قضاوت شدن از دیگران" و راهکارهای غلبه بر آن

ممکن است ترس‌های بسیاری در ما وجود داشته باشد که به ابعاد شخصیتی‌مان مربوط می‌شود مانند ترس از صحبت کردن در جمع. راه‌حل علم روانشناسی تحلیل و روبرو شدن با این ترس‌هاست.

راهکارهای غلبه بر "ترس از قضاوت شدن" توسط دیگران

ممکن است ترس‌های بسیاری در ما وجود داشته باشد که به ابعاد شخصیتی‌مان مربوط می‌شود مانند ترس از صحبت کردن در جمع. راه‌حل علم روانشناسی تحلیل و روبرو شدن با این ترس‌هاست. افکاری که شما در ذهن دارید کلید اصلی پیدایش انواع هیجانات و رفتارها هستند.

ی

ضرورت توجه به سلامت روانی دانش آموزان در ایام کرونا

محققان بر این باورند که شیوه آموزش مجازی دانش آموزان ، نه تنها بر روند آموزش برخی از دانش آموزان تاثیر منفی داشته ، بلکه در بسیاری از موارد از جمله بهداشت، رفتار اجتماعی و حتی سلامت روانی دانش آموزان نیز تاثیر منفی بر جای گذاشته است .

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب