یک کارشناس علوم اجتماعی:

ارتباط موثر رابطه‌ای است که طرف مقابل پیام شما را با حداکثر دقت ممکن دریافت و درک کند

یک کارشناس علوم اجتماعی با بیان اینکه ارتباط موثر، رابطه‌ای است که در آن طرف مقابل، پیام شما را با حداکثر دقت ممکن دریافت و درک کند، اظهار کرد: کسب مهارت خودآگاهی، همدلی، کاهش استرس و مدیریت زمان و مکان بهترین راه برای برقراری ارتباط موثر است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری تهران بزرگ؛ فرنوش تقی پور کارشناس علوم اجتماعی در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری اظهار کرد: انسان ها سه نیاز بنیادی دارند؛ نیاز به شایستگی، خود مختاری و  نیاز به داشتن ارتباط با دیگران. شاخصه انسان سالم علاقه اجتماعی به دیگران و میل به برقراری رابطه است. اما ارتباطات اجتماعی در عین اینکه مزایای زیادی دارد، گاهی هم ممکن است دردسرهایی درست کند.

وی با بیان اینکه ارتباط یک تعامل و فرآیند دو طرفه است که شامل انتقال و دریافت پیام می‌باشد، افزود: زمانی که گیرنده پیام دقیقا همان پیامی که مدنظر فرستنده است را دریافت کند این ارتباط یک ارتباط موثر است و در واقع ارتباط موثر ارتباطی است که در آن پیام بدون هیچ کم و کاستی از طرف گیرنده و شنونده درک می‌شود. 

این کارشناس علوم اجتماعی با بیان اینکه ارتباط موثر، رابطه‌ای است که در آن طرف مقابل، پیام شما را با حداکثر دقت ممکن دریافت و درک کند، اظهار کرد: برای برقراری ارتباط موثر میان دو فرد عوامل متعددی وجود دارد که کسب برخی از مهارت های زندگی مانند مهارت خودآگاهی، همدلی، مدیریت زمان، مکان و کاهش استرس، تصمیم گیری و حل مسائل می‌تواند به بهتر شدن ارتباطاعت کمک شایانی بکند. 

تقی پور با اشاره به اینکه در یک فرآیند ارتباطی ممکن است چندین هدف نهفته باشد، گفت: ارتباط دارای انواع مختلفی از جمله ارتباط ارادی و غیر ارادی، ارتباط رسمی و غیر رسمی، ارتباط کلامی و غیر کلامی، ارتباط فردی و جمعی، ارتباط یک طرفه و دو طرفه، ارتباط مستقیم و غیر مستقیم می‌باشد.

وی به عنوان مثال گفت: توجه افراد به اجزای ارتباط کلامی و ارتباط غیر کلامی و به کار بردن عناصر اصلی این دو ارتباط مانند کلمات، تن صدا، تماس چشمی، حالات چهره و بدن است. حرکات دست و صورت در ارتباط غیر کلامی از جمله مهارت های یک ارتباط سالم است.

گفتنی است عناصر تشکیل دهنده ارتباط شامل "فرستنده پیام" که همان منبع ارتباط و آغازکننده ارتباط می‌باشد؛ "گیرنده پیام" یا شنونده؛ "پیام" که شامل نظر و ایده فرستنده است و همچنین "کانال های ارتباطی" که شامل ابزارهایی مانند دیدن، شنیدن و یا لمس کردن می‌باشد که پیام به وسیله آنها به گیرنده ارسال می‌شود و پاسخی که از طرف گیرنده پیام فرستاده می‌شود و فرستنده آن را دریافت می کند "بازخورد یا فیدبک" نامیده می‌شود که همان اثر پیام و یا رفتار معینی است که دریافت کننده تحت تاثیر پیام از خود نشان می‌دهد. 

گاهی ممکن است فرستنده پیام اشکالاتی داشته باشد و یا از کلمات و زبان بدنی استفاده کند که گیرنده نتواند پیام را به درستی دریافت و یا رمزگشایی کند در این صورت است که ارتباط یک نوع ارتباط موثری نخواهد بود.

این کارشناس عنوان کرد: فرآیند برقراری ارتباط کلامی شامل چگونگی شروع صحبت، نحوه جمله بندی، زمان بندی ارتباط کلامی، ملاحظات موقعیتی، جمع بندی و ختم ارتباط می‌شود. حتی برای ارتباط فاصله مشخص در نظر گرفته شده است و فاصله مناسب باید رعایت شود تا هر دو طرف احساس راحتی کنند، بنابراین فاصله بین دو طرف ارتباط باید آرامش بخش و ایمن باشد.

تقی پور اظهار کرد: عناصر اصلی ارتباط (کلامی و غیرکلامی) شامل کلمات، تن صدا، بلندی صدا، تماس چشمی، حالات چهره، ژست ها و حالت بدن است.

وی با اشاره به خودگویه های ذهنی افراد و تاثیرات آن گفت: باید سعی کنید خودتان را به جای شنونده قرار دهید و احساسات او را در نظر بگیرید.

به شنونده نگاه کنید، آنچه را می‌خواهید بگوئید واضح بیان کنید، تن و آهنگ صدای خود را تغییر دهید، پشت سر هم و به صورت مداوم صحبت نکنید، گاهی مکث کنید تا مطمئن شوید که شنونده برای سوال یا اظهار نظر فرصت کافی دارد، مبهم صحبت نکرده و با بیان جزئیات موضوع را پیچیده نکنید، از دیدن علائم آشفتگی در شنونده غفلت نکنید، اگر احساس کردید شنونده خسته شده یا حوصله اش سر رفته موضوع صحبت را عوض کنید و به او نیز اجازه حرف زدن بدهید.  

انتهای پیام/

زمان انتشار: شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸:۲۰

شناسه خبر: 98237

مطالب مرتبط :
ارتباط موثر

ارتباط موثر

ارتباط موثر در واقع مدیریت کردن مشکلات در رابطه است تا بتوانیم احساس خود را به طرز صحیحی به طرف مقابل ابراز و مشکلات خود با دیگران را به شیوه برد – برد حل کنیم.

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب