جلوگیری از رشد تومورها با استفاده از "نمک"

محققان اخیرا با مطالعه بر روی موش‎ها دریافته‌اند که رژیم غذایی حاوی نمک زیاد می‎تواند با رشد تومورها مبارزه کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری استان مرکزی؛ گرچه رژیم‌های غذایی سرشار از نمک عمدتا پیامدهای منفی بر روی سلامتی افراد دارند و موجب افزایش فشار خون شده و بر سیستم قلبی عروقی تاثیر می‌گذارند، اما تحقیقات جدیدی که در مجله" Science Advances" منتشر شده نشان می‌دهد مصرف زیاد نمک ممکن است تاثیر مثبت غیر منتظره‌ای نیز داشته باشد.

این مطالعه توسط گروهی از محققان موسسه "NCR-Biotech Science Cluster"واقع در ایالت هاریانا در شمال هند انجام شد. مصرف زیاد نمک پیشتر با تشدید التهاب مرتبط شناخته شده بود و مطالعه‌ای که محققان در سال ۲۰۱۳ بر روی موش‌ها انجام داده بودند نشان داد که مقادیر زیاد نمک در موش‎ها می‌تواند علائم انسفالومیلیت آزمایشی خود ایمنی (EAE) را برانگیزد.

اما التهاب یک پاسخ محافظتی توسط بدن است و محققان این مطالعه به رهبری پروفسور "آمیت آواتسی" (Amit Awasthi) قصد داشتند دریابند آیا رژیم غذایی دارای نمک می‎تواند التهاب را در برابر پاسخ ضد سرطانی بدن نیز تحریک کند یا خیر.

محققان در این مطالعه موش‎های دارای تومور را با رژیم غذایی دارای نمک کم ، متوسط ​​و زیاد تغذیه کردند. سپس اندازه تومور و ترکیب سلولی و متابولیک با دقت کنترل شد. رژیم غذایی با نمک بالا رشد تومورهای موش‌ها را به میزان قابل توجهی محدود کرد. محققان شاهد افزایش بقا و کاهش رشد تومور در موش‎های مبتلا به ملانوما، کارسینوما و حتی سرطان متاستاتیک بودند.

آواستی گفت: تجزیه و تحلیل ما نشان داد که تعداد سلول‌های ایمنی موسوم به سلول‌های کشنده طبیعی (Natural killer cell) در موش‎هایی که رژیم غذایی پر نمک داشتند، ۵۰ درصد افزایش یافته است. این سلول‎ها به عنوان نوعی ابزار داخلی سیستم ایمنی عمل می‎کنند و سلول‎های بدن را که ویروسی یا سرطانی شده‌اند شناسایی کرده و آنها را از بین می‎برند. ریزمحیط تومور سرکوب کننده قوی سیستم ایمنی است. ریزمحیط تومور محیط اطراف تومور می‌باشد که شامل رگ‌های خونی اطراف آن، سلول‌های ایمنی، فیبروبلاست‌ها، مولکول‌های سیگنالینگ و ماتریکس خارج سلول (ECM) است.

تومورها دارای دیوارهای دفاعی بیوشیمیایی مختلفی هستند که این موضوع به آنها اجازه می‌دهد در برابر حمله سلول‌های کشنده طبیعی و سایر فرآیندهای التهابی مقاومت کنند. درمان‌هایی مانند مهارکننده وارسی ایمنی که این دیوارهای دفاعی را نادیده می‌گیرند در زمینه تحقیقات سرطان، درمانی بسیار انقلابی بوده است.

مهارکننده وارسی ایمنی (Checkpoint inhibitor‎) نوعی از ایمنی‌درمانی سرطان است که وارسی ایمنی را هدف قرار می‌دهد که کارش تنظیم و کنترل دستگاه ایمنی است. برخی سلول‌های سرطانی می‌توانند با تحریک این فرایند، خود را از حملهٔ دستگاه ایمنی مصون کنند. درمان‌های معطوف به وارسی ایمنی، قادرند با مسدودکردن وارسی ایمنی مهاری، عملکرد دستگاه ایمنی را به حالت عادی درآورند.

آواستی در ادامه افزود: اینروزها همه در مورد ایمونوتراپی سرطان صحبت می‌کنند. داروهای مورد استفاده در این موارد مورد تایید سازمان غذا و دارو آمریکا بوده و بسیار موثر هستند اما کسی نمی‌داند چرا این درمان‌ها فقط بر روی برخی بیماران جواب می‌دهند برای مثال این داروها فقط در ۳۰ تا ۴۰ درصد بیماران جواب میدهند و برای باقی بیماران اینگونه نیست.

تفاوت در پاسخ بدن به داروها موضوع دیگری بود که محققان به بررسی آن پرداختند و دریافتند میکروبیوم یکی از موارد اثربخشی درمان است. میکروبیوم مجموعه‌ای از میکروب‌ها هستند که در بدن ما زندگی می‌کنند و متابولیسم داروها توسط این باکتری‌ها (که در افراد مختلف متفاوت است) می‎تواند تأثیرات زیادی بر کارایی آنها داشته باشد.

برای بررسی میکروبیوم موش‌های مبتلا به سرطان، محققان به تجزیه و تحلیل دقیق متابولومیک و RNA نمونه خون و مدفوع گرفته شده از موش‌ها پرداختند. محققان دریافتند یکی از گونه‌های باکتری روده به نام "بیفیدوباکتر"در موش‌هایی که از رژیم غذایی حاوی نمک زیاد پیروی می‏کردند، بسیار بالا بود. آنها دریافتند مصرف نمک زیاد به طور قابل توجهی نفوذپذیری روده موش را افزایش می‎دهد و این به آن معناست که بیفیدوباکتر غنی شده می‎تواند از روده به مناطق دیگر بدن از جمله نواحی که تومورها قرار دارند، مهاجرت کند.

محققان مشاهده کردند هنگامی که این باکتری‎ها در ریزمحیط توموری قرار گرفتند، سلول‎های سرکوب شده یاخته کشنده طبیعی را فعال کرده و به آنها امکان می‌دهند حمله ضد توموری خود را بهبود بخشند.

نمک چیست

نَمَک ماده ای معدنی است که عمدتاً از سدیم و کلر ساخته شده، و از مهم‌ترین املاحی است که در خوراک روزانه انسان‌ها به کار می‌رود. به نمک خوراکی در شیمی سدیم کلرید نیز می‌گویند. نمک خوراکی به شکل معدنی در ته‌نشین‌ها و رسوب‌ها همچنین چین خوردگی‌ها وجود دارد که به شکل سنگ نمک استخراج می‌شود. همچنین در آب دریاها به مقدار فراوان موجود است که قابل برداشت نیز می‌باشد.

با ورود ناخالصی به بلور هالیت یا سنگ نمک، این کانی به رنگ‌های گوناگون در می‌آید. برای نمونه با ورود عناصر اورانیوم و کربن به رنگ سیاه در می‌آید. این کانی به همراه سیلویت یا نمک تلخ در محیط‌های تبخیری و گرم و خشک یافت می‌شود. مزه شور و جلای شیشه‌ای و سختی کم این کانی باعث شده‌است تا به آسانی میان گروهی از کانی‌های مشابه خود، شناخته شود.

سدیم به دلیل نقشی که به عنوان الکترولیت و محلول اسمزی دارد، یک ماده مغذی ضروری برای سلامت بدن انسان محسوب می‌شود از طرفی مصرف بی‌رویه نمک در بزرگسالان و کودکان می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، از قبیل فشار خون بالا را افزایش دهد. به همین دلیل بسیاری از متخصصان و سازمان‌های بهداشت توصیه می‌کنند، مردم مصرف نمک را کاهش دهند. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند بزرگسالان روزانه کمتر از ۲۰۰۰ میلی‌گرم سدیم مصرف کنند که معادل ۵ گرم نمک در روز است.

انواع نمک

نمک یُد دار
از آنجا که کمبود عنصر ید در رژیم غذایی انسان موجب بیماری‌های گوناگون مانند گواتر می‌شود، معمولاً به نمک خوراکی تصفیه شده، پتاسیم یدات نیز اضافه می‌کنند تا مصرف‌کنندگان از آن بهره‌مند شوند و مقدار لازم روزانه را دریافت کنند. این محصول نمک یددار نامیده می‌شود. نمک‌های تصفیه شده یددار به دلیل خلوص بالا میزان ید را بهتر و به مدت بیشتر حفظ می‌کنند. در ایران با توجه به بررسی‌های انجام شده در سطح کشور از نظر میزان ید موجود در آب و خاک و شیوع گواتر، ۴۰ میکروگرم به ازای هر گرم نمک (۴۰ ppm) اضافه می‌شود.

برای حفظ ید در نمک یددار، باید نمک را در مدت کمتر از یک سال مصرف کرد، آن را دور از نور و رطوبت، و در ظرف‌های در بستهٔ پلاستیکی، چوبی، سفالی یا شیشه‌ای تیره نگهداری کرد. همچنین هنگام پخت غذا، بهتر است نمک در انتهای پخت اضافه شود تا ید آن تا حد امکان حفظ شود.

نمک صنعتی

نمک صنعتی نمکی است که درجه خلوص آن کمتر از نمک طعام است و ید دار نیست. خلوص نمک صنعتی کمتر از ۹۵ درصد می‌باشد. میزان خلوص نمک خوراکی ۹۹٫۲ درصد بوده و از آنجا که نمک خوراکی از فرایندهای پالایش و تصفیه عبور کرده لذا مشکلاتی نظیر مسمومیت و سنگ کلیه در بدن ایجاد نمی‌کند.

نمک دریا

نمک دریا از تبخیر آب دریا ته‌نشین می‌شود. نمک دریا، نمکی تصفیه نشده‌است و ناخالصی‌های گوناگون دارد از جمله فلزات سنگین (سرب و آرسنیک) که سرطان‌زا هستند، (باید توجه داشته باشید که وجود این نوع فلزات در نمک دریاچه ای مانند ارومیه است دریاچه‌های مختلف و با مواد معدنی متفاوتی در سطح ایران وجود دارد، و نمی‌توان نمک همهٔ این دریاچه‌ها را در یک جمله رد یا تأیید کرد. به عنوان مثال در برخی نمک‌ها عنصر حیاتی ید وجود دارد و در برخی دیگر نه.

مضرّات مصرف زیاد نمک
در بسیاری از افراد افزایش و دریافت سدیم فشار خون را افزایش می‌دهد، به این دلیل که باعث تجمع آب در بدن می‌شود و فشار و بار اضافی به قلب وارد می‌کند. پس دریافت سدیم بالا یعنی آمادگی برای ابتلا به پرفشاری خون. اگر شما فشار خون ۱۲ بر روی ۸ یا بالاتر دارید، احتمالاً پزشک‌تان رژیم کم سدیم را به شما توصیه کرده‌است. مصرف زیادی نمک موجب پوکی استخوان می‌شود.

نقش نمک در بدن، خوردن نمک زیاد فاکتور مؤثر در پرفشاری خون، فواید مصرف نمک خوراکی، مهم‌ترین منابع دریافت نمک در رژیم غذایی، راهکارهایی برای کاهش نمک مصرفی در غذا و مضرات استفاده زیاد از نمک را در ادامه بخوانید.

نمک چه نقشی در بدن دارد؟

نمک یکی از مواد ضروری برای سوخت وساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام‌های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است. مصرف کمی نمک در زمان اسهال و استفراغ و یا فعالیت شدید بدنی و در هوای گرم، سبب جبران املاح از دست رفته بدن می‌شود.

چه مقدار نمک بخوریم؟

سازمان بهداشت جهانی مصرف روزانه نمک را پنج گرم در روز اعلام کرده است، در حقیقت وجود نمک برای ما ضروری است اما اگر در مصرف آن زیاده روی شود مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند، متأسفانه مقدار مصرف روزانه نمک در کشور ما میزان مصرف نمک دو تا سه برابر توصیه سازمان بهداشت جهانی است.

مهم‌ترین منابع دریافت نمک در رژیم غذایی

- نمک آشپزخانه و نمک سر سفره

- انواع غذاهای آماده مثل سوسیس، کالباس، همبرگر انواع کنسروها مانند کنسرو خورش ها، کنسرو سبزیجات

- انواع خوراکی‌های شور مانند چیپس، چوب شور و لبنیات شور مانند پنیر، دوغ و کشک

- انواع ترشیجات شور

- آجیل و مغزهای شور

خوردن نمک زیاد فاکتور مؤثر در پرفشاری خون

مصرف بالای نمک یکی از چالش‌های عمده بهداشت عمومی در جهان و از فاکتورهای مؤثر در پرفشاری خون است، گزارش شده است مصرف بیش‌ازحد نمک، ممکن است مسئول تقریباً نیمی از بار بیماری‌ها باشد که به فشارخون بالا نسبت داده می‌شود و با بیماری‌های کلیوی، افزایش خطر چاقی، پوکی استخوان، سنگ کلیه و سرطان معده در ارتباط است.

مطالعات حاکی از آن است که آگاهی ضعیف نداشتن اطلاع کافی از مقدار مجاز مصرف نمک در روز (یک قاشق چای خوری)، عدم آشنایی با نمک پنهان غذاها، ندانستن راهکارهای کاهش مصرف نمک، ندانستن عوارض ناشی از مصرف نمک زیاد و عملکرد نا مناسب، لذت بردن از غذای شور، عدم استفاده از برچسب غذایی هنگام خرید، عدم حمایت خانواده از مادر هنگام پختن غذای کم نمک و تمایل به خرید نان‌های سنتی و شور باعث مصرف زیاد نمک است.

فواید مصرف نمک خوراکی

- نمک به تعادل قند خون کمک می‌کند، از این رو قسمتی از برنامه درمان بیماران دیابتی تنظیم نمک دریافتی آنها است.

- نمک به نرم کردن و صاف کردن حنجره کمک می‌کند و از چسبناک شدن مخاط که در تنگی نفس مشاهده می‌شود جلوگیری می‌کند.

- به جذب مواد مغذی درون غذا کمک می‌کند.

- در تنظیم خواب نقش دارد.

- بر خشکی دهان و سرفه‌های خشک مؤثر است.

- برای بیماری زکام و سینوزیت مؤثر است.

- نمک یک آنتی هیستامین طبیعی به حساب می‌آید و برای آلرژی مفید است.

- از کرامپ یا گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند.

- در فراهم کردن انرژی بدن نقش دارد.

- باعث بهبود عملکرد سلول‌های عصبی می‌شود.

- باعث خارج شدن اسیدیته زیادی به وجود آمده در بدن می‌شود.

واقعیت این است که نمک به اندازه طبیعی و مقدار لازم برای بدن (در بزرگسالان حدود ۵-۶ گرم در روز) ضروری است و مقدار کم یا زیاد آن هر دو باعث بروز عوارضی در بدن می‌شوند.

عوارض کمبود نمک در بدن

۱. کاهش فشارخون

نمک باعث افزایش فشار خون می‌شود و کمبود آن نیز باعث کاهش فشار خون و سختی انتقال خون توسط قلب به برخی اعضا می‌شود. این خاصیت نمک تعداد ضربان قلب را نیز عادی می‌نماید.

۲. گرفتگی ماهیچه‌ها

کمبود نمک باعث گرفتگی ماهیچه‌ها می‌شود، به خصوص در حین انجام تمرین ورزشی، که این مسئله می‌تواند برای ورزشکاران به شدت حائز اهمیت باشد.

مضرات استفاده زیاد از نمک

۱. افزایش فشارخون

در صورت دریافت نمک بیش از حد نیاز بدن، باعث افزایش فشار خون می‌شود.

۲. ایجاد درد در اندام‌ها و آسیب به مویرگ‌ها

نمک آب را درون بدن نگه می‌دارد و وقتی مقدار آن زیاد شود و آب زیادی نیز در بدن و خون بماند، این فشار خون بالایی که ایجاد شده است، می‌تواند باعث درد در برخی اندام‌ها و حتی آسیب جدی مویرگ‌ها در آنها شود. البته بدن می‌تواند از طریق ادرار و تعریق مقداری از نمک اضافی بدن را دفع کند.

اما در کودکان توانایی دفع نمک از این دو طریق ذکر شده کمتر است و توصیه می‌شود که غذاهای کم نمک تری میل نمایند. مقدار نمکی که برای مصرف روزانه کودکان توصیه می‌شود، در کودکان ۴-۶ سال حدود ۳ گرم، ۱-۳ سال حدود ۲ گرم، در نوزادان ۷-۱۲ ماه ۱ گرم و در نوزادان زیر ۷ ماه کمتر از یک گرم می‌باشد.

در کودکان بالای ۷ سال نیز تقریباً مانند افراد بالغ که حدود ۵-۶ گرم در روز ذکر شد مصرف شود.

۳. بروز حمله قلبی و سکته مغزی

نمک زیاد در بدن همچنین باعث فشار آمدن به کلیه و مغز نیز می‌گردد. باعث بروز حمله قلبی (مسدود شدن یکی از سرخرگ‌های خروجی از قلب و سکته مغزی (از کار افتادن قسمتی از مغز) می‌شود.

۴. پوکی استخوان

نمک زیاد علاوه بر موارد ذکر شده کلسیم را از خون گرفته و همراه ادرار از بدن خارج می‌کند که باعث بروز پوکی استخوان می‌شود.

راهکارهایی برای کاهش نمک مصرفی در غذا

- از ترشی‌ها، شورها و حتی خیارشور به مقدار محدود مصرف کنید.

- از سبزیجات و میوه‌ها بیشتر مصرف کنید چراکه پتاسیم موجود در آنها نمک را خنثی می‌کند.

- غذاهای آماده، مانند کنسروها، فست‌فود به خصوص سوسیس و کالباس، دارای مقدار زیادی نمک هستند، از مصرف زیاد آن‌ها پرهیز کنید.

- اینکه مقدار نمک غذای شما از نظر طعم مناسب است یا خیر، به عادت و حس چشایی شما نیز بستگی دارد. یعنی ممکن است در صورت کاهش نمک غذا، در ابتدا غذا برای شما بی‌مزه به نظر برسد، اما با گذشت زمانی نه چندان طولانی به کم نمکی غذا عادت کرده و دیگر آن غذاها بی مزه به نظر نمی‌رسند.

باورهای صحیح یا غلط درباره نمک دریا

در طب سنتی "نمک طعام طبیعی" یکی از مواد غذایی بسیار ضروری و حیاتی برای حفظ سلامت و تعادل بدن انسان محسوب می‌شود، اما آیا منابع طب سنتی "نمک دریا" را هم تأیید می‌کنند؟! و این‌که بهترین نوع نمک برای مصرف روزانه چه‌نوع نمکی است؟

"نمک" یکی از مواد غذایی ضروری برای فعالیت بدن انسان است که برای عملکرد صحیح مغز و متابولیسم بدن انسان، لازم و ضروری است. بر اساس مبانی و آموزه‌های طب سنتی نیز "نمک طعام طبیعی" یکی از مواد غذایی بسیار ضروری و حیاتی برای حفظ سلامت و تعادل بدن انسان محسوب می‌شود و عدم مصرف نمک، زمینه ابتلا به انواع و اقسام بیماریها را فراهم می‌کند.

به‌خلاف آنچه امروز به‌صورت رسمی تقریباً از تمامی رسانه‌های جمعی در نظام سلامت کشورمان تبلیغ می‌شود و مصرف هر نوع "نمکی" را عامل ابتلا به فشار خون، بیماریهای قلبی ــ عرقی و... معرفی می‌‌کند، نه‌تنها فکت علمی مستند و علمی دال بر رابطه بین مصرف نمک طعام طبیعی و ابتلا به این بیماریها وجود ندارد بلکه بر اساس تحقیقات جدید علمی صورت‌گرفته در قالب گروه‌های تحقیقاتی مختلف، عدم مصرف نمک طبیعی، زمینه ابتلا به بیماریهای مختلفی از جمله بیماریهای قلبی و کلیوی را فراهم می‌کند؛ برای مطالعه بیشتر می‌توانید این مطلب را بخوانید: یافته‌‌های جدید علمی "مصرف نمک طبیعی" را برای درمان فشار خون تجویز می‌کند!

طی سال‌های اخیر به‌توصیه برخی از اساتید طب سنتی کشورمان، بسیاری از خانواده‌ها "نمک دریا" را جایگزین نمک‌های تصفیه‌شده حاوی ید موجود در بازار کشور کرده‌اند!

نمک از نظر مزاج‌شناسی دارای مزاج گرم در دوم و خشک در دوم یا سوم است که باعث هضم غذا، رفع سنگینی معده، باز کردن گرفتگی‌های کبد و طحال و از بین بردن عفونت و ورم معده است؛ نمک، مسهل بلغم و سودا و زرداب و دافع رطوبات لزج و گرفتگی‌ها و سوءهاضمه و فساد غذا در معده و نیکوکننده رنگ صورت است.

اما مصرف چه‌نوع نمکی این خواص و منافع متعدد را به‌همراه دارد؟! آیا مراد از منایع طب سنتی و منابع روایی از "نمک" همین نمک‌های تصفیه‌شده موجود در بازار کشورمان یا نمک‌ دریای توصیه‌شده از سوی عده‌ای به نام طب سنتی است؟!

در پاسخ به این سؤال باید گفت؛ قطعاً "نمکی" که در منابع طب سنتی کشورمان و منابع احادیث طبی از آن یاد شده است، نمک‌های تصفیه یددار عرضه‌شده در سوپرمارکت‌های کشورمان نیست!چرا که بر اساس مستندات علمی، آزمایشگاهی و تجربی، مصرف نمک‌های تصفیه‌شده فعلی، عوارض و ضایعات شدید و مختلف قلبی ــ عروقی، فشار خون و... را در پی دارد.

از سوی دیگر، طی سال‌های اخیر به‌واسطه تبلیغات گسترده برخی افراد برای جایگزین کردن "نمک‌ دریا" با نمک‌های تصفیه‌شده یددار، شاهد افزایش مصرف نمک دریا در سطح جامعه هستیم که عموماً از دریاچه ارومیه به بخش‌های دیگر کشور سرازیر می‌شود.

اخیراً شاهد ضدیت بیش از پیش برخی پزشکان و تبلیغات تلویزیونی با مصرف این نوع نمک هستیم؛ دلیل عمده پزشکان برای عدم مصرف نمک دریا، وجود برخی فلزات سنگین در این نوع نمک است؛ این در حالی است که طرفداران استفاده از نمک دریا هم استدلال‌های خود را برای مصرف آن بیان می‌کنند؛ استدلال‌هایی از این قبیل که نمک دریا، فشار خون را کاهش داده، طبیعی است و انسان در آن دست نبرده و ید شیمیایی به آن اضافه نشده است!

اما آیا منابع طب سنتی هم "نمک دریا" را تأیید می‌کنند؟!

بررسی نمک بر اساس نظر حکمای اصیل و کهن طب ایرانی ــ اسلامی در این میان، راهگشا است؛ حکیم بلندآوازه و طبیب حاذق ایرانی، مرحوم "محمدحسین عقیلی خراسانی" در کتاب "مخزن‌الادویه" بهترین نوع نمک را "سنگ نمک سفید و شفاف" می‌داند که به نمک اندرانی معروف است و در واقع همان سنگ نمکی است که متأسفانه امروزه به‌دلیل زیبایی و جلوه‌ای که دارد بیشتر برای مصارف تزئینی به‌کار می‌رود و کمتر از سوی مردم کشورمان به مصرف غذایی می‌رسد!

رتبه دوم نمک مناسب برای مصرف خوراکی، منسوب به نوعی نمک است که همراه آب از زمین می‌جوشد و افراد با خشک کردن آب آن، نمکش را استحصال می‌کنند؛ این نمک امروزه به نمک چشمه و سرگل معروف است که هرچند در مقدار کم اما توسط برخی از اساتید طب سنتی در حال عرضه است.

عقیلی خراسانی در جای دیگر می نویسد: « .. و بدترین همه نمک به مصنوع از "آب دریا" است و این با اندک تلخی و حدت می‌باشد زیاده از املاح دیگر»

"نمک دریا" که روزگاری پست‌ترین نوع نمک از منظر حکمای ایرانی بوده است متاسفانه امروز به‌دلیل تبلغات نادرست از سوی عده‌ای به اسم طب سنتی، مصرف آن در حال افزایش است؛ البته ناگفته نماند که نمک دریا یا نمک دریاچه که امروز در کشورمان در برخی از عطاری‌ها عرضه می‌شود باز هم به نمک یددار تصفیه شده ارجحیت دارد و عارضه آن کمتر است!

پس در پایان و در جمع‌بندی این مطلب می‌توان گفت که مصرف "نمک دریا" هم از منظر پزشکی مدرن و هم از منظر منابع طب سنتی کشورمان، نمک مناسبی برای مصرف نیست و بهترین نوع نمک برای مصرف روزانه، نمک معدنی طبیعی است که آسیاب و نرم شده باشد و این نوع نمک را می‌توان از اکثر عطاری‌ها کشور تهیه کرد.

همچنین باید توجه داشت که سنگ نمک‌های شفاف و نمک‌های چشمه که در طب ایرانی مورد تأیید هستند، دارای کمترین میزان آلودگی محیطی بوده و این نوع نمک‌ها حاوی پتاسیم، ید طبیعی تا حد 5 میلی‌گرم در هر گرم، آهن، منگنز، منیزیم، کلسیم و روی هستند و با مصرف حد مناسب و صحیح آن می‌تواند کاهنده فشار خون نیز باشد.

احادیث درمورد نمک

احادیث طبی درباره نمک از پیامبر اکرم (ص) :

– پیامبر اکرم (ص):خداوند به حضرت موسی (ع) وحی نمود: [غذا را] با نمک آغاز کن و با نمک پایان ده؛ چرا که درمان هفتاد درد، در نمک است و کمترین این دردها دیوانگی، جذام، پیسی، گلودرد، دندان درد و شکم درد است.

– پیامبر اکرم (ص): هر کس [غذا را] با نمک آغاز کند و با نمک پایان دهد، خداوند ۳۳۰ نوع بلا را که کمترینش جذام است از او برمی دارد.

– پیامبر اکرم (ص): نمک -> در اول غذا و پس از اتمام غذا خورده شود => جلوگیری کننده از ابتلا به جذام و برص [پیسی، سفید شدن پوست].

– پیامبر اکرم (ص): نمک -> در اول غذا و پس از اتمام غذا خورده شود => جلوگیری کننده از ابتلا به دیوانگی.

– پیامبر اکرم (ص): نمک -> در اول غذا و پس از اتمام غذا خورده شود => جلوگیری کننده از ابتلا به گلودرد.

– پیامبر اکرم (ص): نمک -> در اول غذا و پس از اتمام غذا خورده شود => جلوگیری کننده از ابتلا به دندان درد.

– پیامبر اکرم (ص): نمک -> در اول غذا و پس از اتمام غذا خورده شود => جلوگیری کننده از ابتلا به شکم درد.

– پیامبر اکرم (ص): نمک -> موضوعی => سودمند جهت عقرب زدگی.

در احادیث طبی درباره نمک از پیامبر اکرم (ص) آمده است که اگر مردم از آنچه در نمک است، آگاهی داشتند، با وجود آن، دبگر هبچ پادزهری نمی جستند.

جلوگیری از رشد تومور با استفاده از "نمک"

احادیث طبی درباره نمک از امام على (ع):

– امام على (ع): هرکس [غذا را] با نمک آغاز کند، هفتاد درد و درد های بسیار دیگری که کسی جز خداوند آن ها را نمی داند از وی دور می شوند.

احادیث طبی درباره نمک از امام باقر (ع):

– امام باقر (ع): همانا در نمک، شفای هفتاد درد است. اگر مردم می دانستند که در نمک چه خواصی است خود را جز به آن، مداوا نمی کردند.

احادیث طبی درباره نمک از امام صادق (ع):

– امام صادق (ع): بنی اسرائیل [غذای خود را] با سرکه آغاز می کردند و با همان نیز به پایان می بردند؛ اما ما با نمک آغاز می کنیم و با سرکه به پایان می بریم.

– امام صادق (ع): نمک -> بر اولین لقمه غذا پاشیده شود => غذا خورده شود => سودمند جهت درمان نمش [نقطه های سیاه و سفید] صورت.

۔ امام صادق (ع): نمک + آویشن -> [خوراکی] => چشم را جلا [روشنایی] می دهد.

– امام صادق (ع): نمک + آویشن -> [خوراکی] => بوی دهان را خوش می کنند.

۔ امام صادق (ع): نمک + آویشن -> [خوراکی] => معده را نرم کرده، بادها را از دل برون می رانند، انسدادها را می گشایند و بلغم را می سوزانند.

– امام صادق (ع): نمک + آویشن -> [خوراکی] => افزایش دهنده توان جنسی.

احادیث طبی درباره نمک بسیار زیاد دیگری هستند که نشان از معجرات و اهمیت نمک دارد.

درمان 72 بلا با خوردن نمک در آغاز و پایان غذا

نمک یکی از مواد غذایی ضروری برای بدن است و به عملکرد صحیح بدن و مغز کمک می کند، البته باید بسیار مراقب بود که مصرف زیاد نمک می‌تواند خطرات بی‌شماری برای بدن داشته باشد.

بزرگان دین اسلام در راستای سفارشات خود برای تامین سلامت جسمانی انسان‌ها به نکات ریزی توصیه کرده‌اند که عمل درست و به دور از افراط و تفریط به آن‌ها می‌تواند سلامت ما را تضمین کند یکی از این سفارش‌ها درباره خوردن نمک، آثار و فواید آن به ویژه آغاز کردن و پایان دادن غذا با نمک است که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

رسول گرامی اسلام(ص) درباره این‌که آغاز کردن و پایان دادن غذا با نمک چه فوایدی دارد؟ فرمودند: "هر کس غذای خود را با نمک آغاز کند و با نمک به پایان ببرد، از 72 درد - که جذام و بَرَص(پیسی) از آن جمله است - در امان می‏‌ماند1".

امام علی(ع) می‌فرمایند: "غذای خود را با نمک آغاز کنید. اگر مردم آنچه را در نمک هست می‏‌دانستند، آن را بر تریاقِ تجربه‏ شده برمی‏‌گزیدند، هر کس غذای خود را با نمک آغاز کند، 70 درد و نیز دیگر دردهایی که فقط خداوند از آنها آگاه است، از او می‏‌رود2".

امام باقر(ع) نیز فرمودند: "خداوند به موسی بن عمران علیه‏‌السلام وحی کرد که: «به طایفه‏‌ات بفرمای که (غذای خود را) با نمک آغاز کنند و با نمک به پایان ببرند، وگرنه جز خویش را نکوهش نکنند»3".

امام کاظم(ع): "سفره‏‌ای که در آن نمک نباشد، بی‏‌برکت است. آغاز کردن غذا با نمک، برای تن‏درستی، بهتر است4".

پیامبر خدا(ص): "در سفارش‏‌های ایشان به امام علی(ع): ای علی! غذا را با نمک، آغاز کن و با نمک، پایان ده؛ چه، هر کس غذای خویش را با نمک آغاز کند و با نمک پایان دهد، از 72 نوع از انواع بلا که جذام، دیوانگی و پیسی از آن جمله است، به دور باشد5".

همچنین پیامبرگرامی اسلام در باره این‌که کدام خوردنی است که از 70 بیماری جلوگیری می‌کند؟ می‌فرمایند: "خداوند عز و جل به موسی بن عمران، وحی فرستاد که: «غذا را با نمک، آغاز کن و با نمک، پایان ده؛ چرا که در نمک، درمان 70 درد است که کمترین آن‌ها، دیوانگی، جذام، پیسی، گلودرد، دندان‏‌درد و شکم درد باشد6".

آیا نمک طول عمر را افزایش می‌دهد؟

توصیه‌های رسمی درباره مصرف نمک به‌وضوح می‌گویند، نمکِ زیاد برای سلامتی شما مضر است. این توصیه‌ها می‌گویند، نمک فشار خون و احتمال دچار شدن به بیماری‌های قلبی-عروقی و سکته قلبی و مغزی کشنده را افزایش می‌دهد.

یک نظریه می‌گوید که نمک زیادی باعث احتباس آب در خون می‌شود، روی رگ‌های خونی فشار وارد می‌کند و فشار خون را افزایش می‌دهد. بر همین‌ اساس توصیه می‌شود که بزرگسالان روزانه کمتر از ۶‌گرم نمک، معادل یک قاشق چای‌خوری سرپر، مصرف کنند. پایبند ماندن به این قانون، وقتی متوجه می‌شوید که برای مثال ۲‌تکه نان به تنهایی حاوی ۱‌گرم نمک است، آسان نیست.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید با کاهش مصرف نمک به کمتر از ۵‌گرم در روز می‌توان از ۲.۵‌میلیون مرگ در سال در سراسر جهان پیشگیری کرد. بسیاری از کشورها متعهد شده‌اند که تا سال ۲۰۲۵ به این هدف دست پیدا کنند. کشورهایی مانند انگلستان برای پیشگیری از مصرف نمک در حدود ۶‌درصد مالیات به غذاهای شور مانند گوشت‌های فراوری‌شده اضافه کرده‌اند.

اما اکنون پرسش‌هایی مطرح است درباره این که آیا واقعاً نمک برای همه ما بد است؟ این تردیدها بعد از مقاله‌ای که اخیراً در نشریه «یوروپین هارت» منتشر شد، قوت بیشتری پیدا کرده است. نویسنده این مقاله که پیش‌ از این خود از طرفداران کم کردنِ مصرف نمک بوده است؛ می‌گوید نتایج این پژوهش خودش را نیز «شگفت‌زده» کرده است.

به‌ طور خلاصه این پژوهش نتیجه‌گیری کرده است که مصرف بین ۱۰ تا ۱۲ ‌گرم نمک در روز می‌تواند طول عمر را افزایش دهد.

نتیجه‌گیری این تحقیق که هدایت آن را پروفسور فرانز مِسِرلی، متخصص قلب در مرکز قلب سوئیس وابسته به دانشگاه برن بر عهده داشت، خود او را هم شگفت‌زده کرده است.

او می‌گوید: «در تمام طول زندگی‌ام مثل یک مبلغ مذهبی کاهش مصرف نمک را توصیه می‌کردم. همیشه این را به بیمارانم می‌گفتم و مقاله‌هایی منتشر کرده‌ام که در آن گفته‌ام برای کاهش فشار خون و داشتن فشار خون طبیعی باید مصرف نمک را کم کنید.»

در سال ۲۰۱۸، از مسرلی دعوت شد تا یک سرمقاله در نشریه لنست بنویسد و در آن درباره مقاله‌ای که محققان کانادایی بعد از مشاهده ۹۴۳۷۸ بزرگسال بین سنین ۳۵ تا ۷۰‌سال از ۱۸ کشور دنیا و به مدت ۸ سال به نگارش درآورده بودند، نظر بدهد.

محققان در این پژوهش به این نتیجه رسیده بودند که مصرف نمک با بیماری‌های قلبی-عروقی و سکته مغزی مرتبط است، اما فقط در جوامعی که مصرف نمک به بیش‌از ۱۲.۵‌گرم در روز برسد.

آنها نتیجه‌گیری کرده بودند که «استراتژی‌هایی که مصرف نمک را در این جوامع، و نه همه جوامع، کاهش دهد می‌تواند درست باشد.»

مسرلی می‌گوید نتایج این پژوهش باورهای او را به چالش کشید. او می‌گوید: «از خودم پرسیدم این توصیه‌ای که می‌گوییم مصرف نمک را کم کنید از کجا ناشی شده است؟ هیچ شواهدی که من را متقاعد کند این ایده درست است، پیدا نکردم. بنابراین به همکارانم گفتم: «نگاه کنید، اگر نمک باعث بیماری‌های قلبی-عروقی و مرگ می‌شود، پس مصرف زیاد آن می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین، بیایید همبستگی بین متوسط طول عمر، مرگ‌ومیر و مصرف نمک را در سراسر جهان بررسی کنیم.»

مسرلی و همکارانش در لهستان، سوئیس و آمریکا مصرف نمک و متوسط طول عمر را در ۸۱‌ کشور جهان بررسی کردند. ارقام مربوط به میزان مصرف نمک از تحقیقاتی به دست آمد که در سال ۲۰۱۳ در نشریه بی‌ام‌جِی منتشر شده بود.

از آنجا که افزایش نمک غذایی به عنوان عاملی خطرناک برای بیماری قلبی-عروقی و مرگ زودهنگام در نظر گرفته شده بود، پیش‌بینی می‌شد که رژیم‌های غذایی حاوی نمک زیاد باعث کوتاه شدنِ طول عمر شوند.

مسرلی می‌گوید: «اما با کمال شگفتی متوجه شدیم که مصرف بیشتر نمک باعث افزایش طول عمر افراد شده بود.»

این تحقیق به چرایی این مسئله نپرداخته است. اما پروفسور مسرلی و همکارانش نتیجه‌گیری کرده‌اند که «یافته‌های آنها این ایده که مصرف سدیم خوراکی باعث کوتاه شدن عمر یا مرگ زوهنگاهم می‌شود را نقض کرده است.»

مسرلی می‌گوید: «توصیه کردن در این‌ باره سخت است. نمی‌دانم می‌توانیم بگوییم که مصرف نمک باعث افزایش طول عمر می‌شود یا نه. اما نتایج پژوهش ما این را نشان می‌دهد.»

او می‌افزاید برخی حقایق را نمی‌توان نادیده گرفت. «زنان در هنگ‌کنگ بالاترین طول عمر را در جهان دارند. آن‌ها به‌ طور متوسط ۸۷ سال عمر می‌کنند و این زنان به‌ طور متوسط ۵۶‌کیلوگرم وزن دارند و ۹‌گرم نمک در طی روز مصرف می‌کنند.»

«اگر میزان مصرف نمک روزانه آنها را به نسبت وزن تعدیل کنیم، مصرف نمک آنها ۲‌ برابر نمکی است که یک مرد متوسط آمریکایی مصرف می‌کند. با این حال طول عمر آنها همچنان طولانی‌تر از طول عمر یک مرد متوسط آمریکایی است.»

به‌ نظر می‌رسد که این تحقیق از ادعایی که دکتر جیمز دینیکولانتونیو، متخصص قلب، در سال ۲۰۱۷ در آمریکا مطرح کرد، حمایت می‌کند. او بعد از مروری بر ۵۰۰‌ مقاله درباره مصرف نمک، فشار خون و بیماری قلبی، نتیجه‌گیری کرد که «بسیاری از ما نیازی نداریم مصرف نمک را کاهش دهیم. در حقیقت، برای بسیاری از ما مصرف نمک بیشتر برای سلامتی یک مزیت محسوب می‌شود.»

دینیکولانتونیو کشف کرد که «تقریباً ۸۰‌درصد از افرادی که فشار خون طبیعی [برای مثال کمتر از ۸۰/۱۲۰ mmHg]دارند، در اثر مصرف نمک فشار خون‌شان افزایش پیدا نمی‌کند. حتی در بین افرادی که فشار خون بالا دارند، ۵۵‌درصد کاملاً در برابر اثرات نمک در افزایش فشار خون، مصون هستند.»

«خیلی چیزها از قبیل ورزش کردن، کافئین، برخی داروها و تعداد زیادی از بیماری‌ها بدن را از نمک خالی می‌کند. ارائه توصیه‌های عمومی مانند این که همه باید رژیم غذایی کم‌نمک مصرف کنند، مفید نیست.»

«ما ورزش می‌کنیم که سلامتی‌مان را افزایش دهیم، پس اگر در حین ورزش عرق می‌کنیم و از طریق عرق نمک بدن دفع می‌شود، نباید به کسی که ورزش می‌کند بگوییم که مصرف نمک را به اندازه سایرین کم کند. این کار می‌تواند به کاهش نمک در بدن منجر شود.»

«بعلاوه، کمبود نمک می‌تواند ضربان قلب، هورمون استرس و سطح هورمون انسولین، را افزایش دهد. پس کم کردنِ نمک می‌تواند خطرات بیشتری برای بدن داشته باشد.»

این ایده که سهم کمی از جمعیت «به نمک حساسیت دارند» و اکثراً نسبت به اثرات منفی آن مصونیت دارند، دهه‌هاست که وجود دارد.

یک همه‌گیرشناس سرشناس انگلیسی، تیم اسپکتور، می‌گوید، آن چه در مورد میزان مصرف بسیاری از مواد غذایی وجود دارد آن است که این مقدار بر اساس یک آدم متوسط سنجیده شده است. «هیچ‌کس متوسط نیست و با این‌ حال همه داروها و مواد غذایی یک زن یا مرد متوسط را در نظر گرفته‌اند و بر اساس نیاز آنها، میزان مصرف مواد غذایی را تعیین کرده‌اند. در مورد نمک هم همین‌طور است. سهم اندکی از جمعیت نسبت به نمک حساسیت دارند، اما بقیه اصلاً حساسیتی نسبت به آن ندارند.»

او می‌گوید: «بدن هر فردی به نمک متفاوت پاسخ می‌دهد. تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از افراد واکنش‌های شدیدتری به نمک نشان می‌دهند و در واقع به نمک حساسیت دارند.» او می‌گوید درست است که چنین نظریه‌ای خیلی جنجالی است اما هر روز بیشتر بر سر آن توافق می‌شود.

انجمن قلب آمریکا در سال ۲۰۱۶ مقاله‌ای منتشر کرد که می‌گفت حساسیت به نمک به ژن‌ها مرتبط است. یک تحقیق که در سال ۲۰۱۱ بروی ۷۴۰۰۰ اروپایی انجام و نتایج آن در نشریه ژنتیک نیچر منتشر شد، نشان داد که ۶ مکانیزم ژنتیکی مجزا در فشار خون دخیل است.

اما موضوع آن است که تشخیص افراد حساس به نمک یک چالش است. به هر حال پروفسور اسپکتور می‌گوید: «آن چه ما نیاز داریم رویکردهایی است که رژیم‌های غذایی را به صورت انفرادی تهیه می‌کنند و یک رژیم غذایی عموی برای یک فرد تجویز نمی‌کنند.»

اسپکتور به نقل از ۱۸۵ مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۷ درباره ارتباط بین کاهش نمک و فشار خون انجام شده است، می‌گوید: «در افرادی که فشار خون طبیعی دارند، کاهش نمک به یک‌چهارم یک قاشق چای‌خوری در روز [معادل ۷‌گرم] فقط منجر به ۲‌درصد کاهش در فشار خون سیستولیک - فشار در رگ‌های خونی در زمان انقباض قلب - شد.

اسپکتور نتیجه‌گیری می‌کند که «چنین کاهش اندکی ما را با این پرسش مواجه می‌کند که آیا حذف نمک از رژیم غذایی و دنبال کردنِ رژیم غذایی بی‌نمک واقعاً ارزش دارد؟»

جلوگیری از رشد تومور با استفاده از "نمک"

پس آیا باید رژیم نمکین را دنبال کنیم؟

«به‌هیچ عنوان!» این را پروفسور گراهام مک‌گرگور، متخصص پزشکی قلب و عروق در لندن و یکی از بنیان‌گذاران اقدام برای کاهش مصرف نمک می‌گوید. او دو دهه گذشته را صرف برگزاری کمپین‌های موفق برای کاهش مصرف نمک در انگلستان کرده است.

او می‌گوید: «این بیانیه که کاهش مصرف نمک، به مقدار ناچیزی باعث کاهش فشار خون در جمعیت می‌شود، نشان‌دهنده آن است که فهم نادرستی از همه‌گیری وجود دارد.»

«فارغ از اینکه برخی از افراد ممکن است به نمک حساسیت داشته باشند، کاهش مصرف نمک در کل جمعیت می‌تواند باعث حفظ جان بسیاری از افراد شود.»

پروفسور مک‌گرگو می‌گوید، هیچ تردیدی نیست که «تغییرات کم در مصرف نمک در کل جمعیت می‌تواند اثرات بزرگ داشته باشد.»

نخستین‌ بار پروفسور جافری روز، همه‌گیرشناس در مدرسه بهداشت و طب گرمسیری، در لندن نشان داد که کاهش مصرف نمک به مقدار کم برای کل جمعیت بسیار سودمند است. او در سال ۱۹۹۸ نمونه ادرار ۱۰۰۰۰ نفر را در ۵۲ مرکز در سراسر جهان بررسی کرد تا میزان دفع نمک را طی ۲۴‌ساعت اندازه‌گیری کند. او سپس در مقاله‌ای که در بی‌ام‌جی منتشر شد اعلام کرد «پژوهش انجام‌شده نشان داد که ۲‌میلی‌متر کاهش فشار خون در کل جمعیت، در مقایسه با داروهای ضدفشار، اثر قوی‌تری در کاهش موارد سکته و حمله قلبی دارد.»

تحقیق مشابه دیگری که توسط پروفسور مک‌گرگور و همکارانش با مشارکت ۱۲۰۰۰ نفر و ۱۳۳ آزمایش انجام شد، نشان داد که کاهش مصرف نمک، حتی در بین کسانی که فشار خون طبیعی داشتند، باعث کاهش فشار خون شده است؛ و هرچه مقدار نمک کم‌تر شده، فشار خون نیز پایین‌تر آمده است.

تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ در انگلستان انجام شد نیز نشان داد کاهش مصرف نمک ۶۰۰۰‌ مرگ در سال در اثر بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش داده است.

انتهای پیام / ن