تصفیه یک لیتر آب با استفاده از قرص هیدروژل در عرض یک ساعت

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اردبیل و به نقل از awsforwp ؛ استفاده از قرص هیدروژل برای تصفیه آب نیازی به مصرف انرژی ندارد و محصولات جانبی مضر ایجاد نمی کند.

بر اساس برخی برآوردها ، تقریباً یک سوم جمعیت جهان فاقد دسترسی به آب آشامیدنی پاک هستند و تا سال 2025، نیمی از جمعیت ممکن است در مناطق کم آب زندگی کنند. یافتن راه حلی برای این مشکل می تواند جان میلیون ها نفر را نجات داده و بهبود بخشد و این برای دانشمندان و مهندسان سراسر جهان از اولویت بالایی برخوردار است.

Image showing glass full of water

دانشمندان و مهندسان دانشگاه تگزاس در آستین یک قرص هیدروژل ایجاد کرده اند که می تواند آب آلوده را به سرعت تصفیه کند. یک قرص می تواند یک لیتر آب رودخانه را ضدعفونی کرده و ظرف یک ساعت آن را قابل نوشیدن کند.

Guihua Yu، استادیار گروه مهندسی مکانیک واکر، دانشکده مهندسی کاکرل و موسسه مواد تگزاس، می گوید: هیدروژل چند منظوره ما می تواند تفاوت زیادی را در کاهش کمبود جهانی ایجاد کند ، زیرا استفاده از آن بسیار آسان است ، بسیار کارآمد است و به طور بالقوه برای تولید انبوه قابل افزایش است.

یو و تیمش اخیراً یافته های خود را در مجله Advanced Materials منتشر کردند.

امروزه اصلی ترین روش تصفیه آب جوشاندن یا پاستوریزه کردن آن است. اما این به انرژی و زمان و کار زیادی نیاز دارد. این برای افرادی که در بخشهایی از جهان بدون منابع لازم برای این فرآیندها کاربردی نیستند.

این قرص هیدروژل می تواند یک لیتر آب رودخانه را در یک ساعت تصفیه کند

This hydrogel tablet can purify a liter of river water in an hour

هیدروژل های ویژه پراکسید هیدروژن تولید می کنند تا باکتری ها را با راندمان بیش از 99.999٪ خنثی کند. پراکسید هیدروژن با ذرات کربن فعال برای حمله به اجزای ضروری سلول باکتری ها و متابولیسم آنها اختلال ایجاد می کند.

این فرایند نیازی به ورودی انرژی ندارد و هیچ محصول جانبی مضر ایجاد نمی کند. هیدروژل ها به آسانی برداشته می شوند و اثری بر جای نمی گذارند.

هیدروژل ها علاوه بر تصفیه آب خود، می توانند فرایندی را که هزاران سال است وجود دارد ، بهبود بخشند: تقطیر خورشیدی، استفاده از نور خورشید برای جدا کردن آب از آلودگی های مضر از طریق تبخیر.

سیستمهای تقطیر خورشیدی اغلب با رسوب زیستی ، تجمع میکروارگانیسم ها بر روی تجهیزات که باعث خرابی آنها می شود، سروکار دارند. هیدروژل های ضد باکتری می توانند از این امر جلوگیری کنند.

کیث جانستون، پروفسور گروه مهندسی شیمی مک کتا که همکاری پروژه را بر عهده داشت ، می گوید: یک دانشجوی کارشناسی ارشد بسیار هوشیار، یوهونگ گو ، به طور غیرمنتظره ای این هیدروژل ها را هنگام انجام کار دیگری ، یعنی تصفیه آب با نور خورشید ، کشف کرد.

این تیم در تلاش است تا هیدروژل ها را با افزایش انواع مختلف عوامل بیماری زا و ویروس ها در آب که می توانند خنثی کنند ، بهبود بخشد. و تیم همچنین در حال تجاری سازی چندین نمونه اولیه است.

به گفته محققان، افزایش مقیاس هیدروژل ها آسان است. مواد برای ساخت آنها ارزان هستند و فرآیندهای سنتز ساده هستند و در مقیاس بزرگ باقی می مانند. و آنها می توانند به راحتی شکل و اندازه هیدروژل ها را کنترل کرده و آنها را برای مصارف مختلف انعطاف پذیر کنند.

زمان انتشار: چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰:۰۰