دکتر محمدرضا واحدی عنوان کرد:

وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی این وزارتخانه نیازمند خانه تکانی است

رئیس اندیشکده آموزش خانه نخبگان بسیج استان کرمانشاه با انتقاد از عملکرد سنوات گذشته مقام عالی وزارت و شورای عالی آموزش و پرورش، از خانه تکانی این وزارت خانه سخن گفت و خواستار حضور نخبگان جوان، متخصص، متعهد، انقلابی و جهادی برای رشد و پویایی این وزارتخانه شد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از کرمانشاه؛ با توجه به نقش مؤثر آموزش و پرروش در تربیت نسل آینده فعال و کارآمد، باید گفت که عدم معیارهای صحیح در انتخاب سُکاندار فرهنگی و وجود روش­های فرسوده، نقش به­سزایی در به­وجود آوردن شرایط نامطلوب در ساختار آموزش و پرروش ایفا کرده و می کند.

انجام اصلاحات اساسی در آموزش و پرورش ایران، نیاز به پیوند اساسی دانشگاه­ها و آموزش و پرورش دارد؛ در غیر این صورت نمی­توان امید داشت که توسعه در جامعه ما معنای واقعی خود را پیدا کند.

با این مقدمه با دکتر محمدرضا واحدی، رئیس اندیشکده آموزش خانه نخبگان بسیج استان کرمانشاه مصاحبه ای پیرامون وضعیت آموزش و پرورش و تصدی وزیر شایسته این وزارتخانه انجام دادیدم که پای این گفتگو می نشینیم.

دکتر واحدی، دبیر آموزش‌ و پرورش و مدرس مراکز دانشگاهی استان کرمانشاه است که از سال 1364 وارد آموزش ‌و پرورش شده و تاکنون، بدون وقفه مشغول تدریس در مراکز آموزش عالی می باشد.

چالش­های جهانی آموزش و پرورش در قرن بیست و یکم، ناشی از دیدگاه های نو به کارکردهای آموزشی و پرورشی است

وی درخصوص بحث آموزش و پرورش اظهار داشت: امروزه، کشورهای پیشرفته دنیا که به ­دنبال توسعه و اصلاحات هستند، از آموزش و پرورش شروع می­کنند و رویکردهای برآمده از عصر جدید ارتباطات و فناوری­ها در تعلیم و تربیت موجب حرکت تدریجی در باز تعریف مفاهیم اساسی تعلیم و تربیت شده است.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: علم، تدریس، معلم، شاگرد، محتوای درسی و مدرسه در حال احراز تعاریف جدید هستند. جهانی‌شدن موجب شده تا در بسیاری از موارد مرزهای سنتی آموزش و فناوری‌ها از بین رفته و نیازمند آن است که دوباره تعریف شود.

واحدی بیان داشت: چالش­های جهانی آموزش و پرورش در قرن 21 را می­توان ناشی از دیدگاه های نو به کارکردهای آموزشی و پرورشی دانست. این دیدگاه­ها قطعاً رویکردهای متفاوتی را به مشکلات آموزش و پرورش ایران و توانمندی­های آن اضافه و موضوعات گوناگونی را مطرح می­سازند. مباحثی که هم در میان پژوهشگران و اندیشمندان آموزش و پرورش در سطح دانشگاه­ها و مراکز پژوهشی مطرح می­باشد و هم نظر کارشناسان آموزش و پرورش، معلمان، والدین و جامعه را به خود معطوف ساخته است.

مسؤولین تصمیم‌ساز در آموزش و پرورش باید مواظب بازخورد فعالیت­ها و تصمیم‌گیری­های خود بوده و هرگونه طرح و برنامه را با محک دیدگاه­های صاحبان فکر و اندیشه سنجش و ارزیابی نمایند

 این مقام مسئول عنوان کرد: از مطالعه وضعیت موجود در آموزش و پرورش کشورمان می‌توان دریافت که در طول سالیان گذشته، تلاش موفقیت‌آمیزی برای شناسایی این چالش‌ها و مقابله با آنها به عمل نیامده و اگر هم کاری صورت گرفته، جامع و کامل نبوده و نظام آموزشی کشور کماکان به روش سنتی خود اداره می­گردد.

رئیس اندیشکده آموزش خانه نخبگان بسیج گفت: آموزش و پرورش به لحاظ نوع کار و مکانیزم اثرگذاری آن بر بنیاد جامعه، برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات آن، خیلی سریع مورد قضاوت افکار عمومی، بازنگری جامعه و تجزیه و تحلیل نخبگان و اندیشمندان قرار می‌گیرد، به همین دلیل مسؤولین تصمیم‌ساز در آموزش و پرورش باید با شناسایی و تبیین ارتباط ارگانیک موجود بین عوامل، شرایط و زمینه‌های تأثیرگذاری بر برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و آموزشی و کنترل کارآمد برنامه‌ها، مواظب بازخورد فعالیت­ها و تصمیم‌گیری­های خود باشند و هرگونه طرح و برنامه را با محک دیدگاه­های صاحبان فکر و اندیشه سنجش و ارزیابی نمایند.

این دبیر آموزش و پروش ادامه داد: تا زمانی که خط ‌مشی‌ها و برنامه‌ریزی­ها متکی بر ارزشیابی و ارزیابی نظام‌یافته نباشد و برنامه‌ها با دور تند بازنگری نشده و کیفیت برنامه‌ریزی­ها کنترل نشود، نه فقط موجب پیشرفت نمی‌گردد، بلکه در برابر خیلی از واقعیت‌های موجود در جامعه و حتی نوآوری­های علمی و فنی و باورهای نوین مقاومت می‌کند.

سند 2030 سندی برای قبح‌زدایی از سنت‌های غیر شرعی، غیردینی و غیراجتماعی است

وی به سند 2030  و معضلات آن اشاره و عنوان کرد: سال‌های سال است که یونسکو در بسیاری از کشورها مجری طرح جریان لیبرال - سرمایه داری صهیونیست ها شده و این کشورها نیز آن را پذیرفتند و متأسفانه در ایران نیز مدت‌ها پیش این قضیه مثل آتش زیر خاکستر نفوذ پیدا کرد، هرچند به شکل یک سند نبود اما به اشکال مختلف در رسانه‌ها، سینما، ماهواره، تئاتر، در فضای تصمیم‌گیران فرهنگی و غیره وجود و بروز پیدا کرد.

واحدی اظهار داشت: از نمونه‌های این نفوذ، عادی شدن روابط بین نامحرم ها، شکستن قُبح محارم، ایجاد تفکر بی تفاوت بودن به معاصی و غیره می باشد تا جایی که حتی برای طلاق، جشن طلاق می گیرند و ابراز خوشحالی می کنند و این یعنی اینکه سند 2030 سندی برای قبح‌زدایی از سنت‌های شرعی، دینی و اجتماعی است.

دبیر آموزش و پرورش استان کرمانشاه سپس به هشدار مقام معظم رهبری درخصوص این شبیخون فرهنگی اشاره کرد و گفت: رهبر فرزانه انقلاب با آگاهی از خطرات تهاجم فرهنگی، بارها و بارها از شبیخون فرهنگی دشمن به مسئولین کشوری هشدار داد و متذکر موضوع شدند، اما شبکه نفوذ به نرمی در بدنه فرهنگی و خصوصاً در بدنه و لایه های آموزش و پرورش ورود و در آن ریشه دوانده تا اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم اجرای علنی این سند رونمایی شد و با دستور رئیس جمهور وقت، به امضای معاون اول رسید و رئیس‌جمهور نیز حمایت خود را از آن اعلام و دستور اجرای آن را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در اجرای سند 2030 برخی از استان‌ها با روندی کند شروع به اجراء طرح نمودند، اما استان های تهران و خراسان رضوی با شتاب بیشتری کار را عملیاتی نمودند چراکه یکی از مجریان پرتلاش سند 2030 در دولت یازدهم و دوازدهم، مدیرکلی بود که با نفوذ در پست های مدیریتی و ستادی وزارت آموزش و پرورش همه کاره اجرای این سند شد و درحال حاضر تیم همراه و اتاق فکر سند 2030 در راس پست های کلیدی و تصمیم ساز وزارت آموزش و پرورش حضور دارند که می بایست از طریق مراجع قانونی مورد پیگرد قرار گیرند تا از اجرای این سند جلوگیری شود.

بی توجهی 10 ساله به برگزاری جلسات شورای‌عالی آموزش‌وپرورش قابل بخشش نیست

واحدی بی اعتنایی وزرای گذشته به شورای عالی آموزش و پرورش را نابخشودنی خواند و اظهار داشت: بی توجهی 10 ساله به برگزاری جلسات شورای‌عالی آموزش‌وپرورش که یکی از مراکز حساس و مهم در راستای برنامه‌ریزی این وزارت خانه مهم می باشد، سبب بروز مشکلات آموزشی، پژوهشی و برنامه ریزی های آن شده و می بایست یک خانه تکانی در این شورا صورت گرفته و از نخبگان جوان، متخصص، متعهد، انقلابی و جهادی برای رشد این مرکز و پویایی آن بهره مند شد.

 دکتر محمدرضا واحدی ابراز نمود: عدم تکیه بر روش‌های نوین آموزشی و استفاده از مدارس هوشمند، نقش سنتی معلم و عدم مشارکت دانش‌آموز در کلاس و ارزشیابی تراکمی، از مهم‌ترین خلاءهای نظام آموزشی کشور است.

 وی اظهار داشت: تغییر نقش معلم از سبک کلاسیک و سنتی به نقشی تسهیل‌گر و نیز تغییر ارزشیابی تراکمی به تکوینی در ارتقاء نظام آموزشی بسیار مؤثر است.

پیشنهادات هشتگانه در راستای برون رفت از خلاء های آموزش و پرورش

دکتر واحدی برای جبران خلاء های فراوانی که در دل و جان آموزش و پرورش رخنه کرده پیشنهاد داد: ایجاد یک اسکلت و فندانسیون ثابت برنامه‌ای، سروسامان دادن به وضعیت اداری و مالی آموزش‌وپرورش، انتخاب افراد دردآشنا و متخصص در رده های مدیریتی و تصمیم سازی آموزش‌وپرورش، شناسایی و برخورد با مافیای قدرت، مراقبت و نظارت بیشتر بر مراکزی که حیات خلوت وزارت آموزش و پرورش هستند، نظیر: صندوق ذخیره فرهنگیان، صندوق بازنشستگی، پژوهش‌سرای دانش‌آموزی، و غیره در راستای جلوگیری از فساد مالی، شناسایی دقیق منابع مالی، اخذ مصوبه از دولت و مجلس جهت تبدیل بخش‌هایی از املاک دارای قابلیت تجاری به مراکز تجاری با همکاری شهرداری ها جهت خودکفایی و درآمد زا بودن و درراستای رفع کمبود سرانه‌ها، تعامل خوب با مجلس، کمیسیون بودجه، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت معدن و تجارت، شهرداری‌ها و غیره می تواند مفید باشد.

مدرس مراکز آموزش عالی استان کرمانشاه افزود: در تعیین استراتژی حرکت آموزش و پرورش، باید به­دنبال یافتن راه­هایی برای ایجاد ساختارهای اجرایی مردم‌سالار و جلب مشارکت عمومی و استفاده از همه قابلیت­ها و امکانات جامعه و افزایش ظرفیت­ها بود تا زمینه‌ای فراهم شود که کلیه نخبگان فکری و اندیشمندان و صاحبنظران مسائل فرهنگی و سیاسی خود را در امر تعلیم و تربیت و در نظام آموزشی کشور سهیم بدانند.

واحدی خاطرنشان کرد: در چنین سیستمی، کلیه عناصر تأثیرگذار در جامعه برای ایجاد یک محیط برانگیزاننده و بالنده در جهت تحقق اهداف و برنامه‌های آموزش و پرورش کار می‌کنند و به منظور بهتر بودن و بهتر شدن و ارائه خدمات آموزشی باکیفیتی برتر، مشارکت فعال دارند.

رسیدگی به وضع معیشتی معلمان و ایجاد جاذبه‌های شغلی برای این حرفه باید مورد توجه مسئولین امر قرار گیرد

وی در ادامه نقش آموزش و پرورش در تقویت باورهای دینی دانش آموزان را نقشی مهم عنوان و تصریح کرد: تقویت باورهای دینی، فرهنگی و اجتماعی باعث می­شود که فرد از خود تعریف مشخصی داشته باشد. بنابراین آموزش و پرورش باید هویت دینی و ملی انسان­های جامعه ایران را ارتقا بخشد، آن هم به شکلی که آنها به مسلمان بودن و ایرانی بودن خود افتخار کنند.

این مقام مسئول سپس با اشاره به نقش موثر معلمان در رشد و بالندگی نظام تعلیم و تربیت افزود: رسیدگی به وضع معیشتی معلمان و ایجاد جاذبه‌های شغلی برای این حرفه، محوری‌ترین نکته‌ای است که می‌تواند نارسایی‌های جانبی را بازسازی کند. زیرا که دیوارهای بنای عظیم آموزش که با مصالحی همچون برنامه‌ریزی آموزشی، برنامه‌ریزی درسی، خلق روش‌های نو در تدریس، فراهم‌سازی امکانات و تجهیزات و فضاسازی لازم و غیره ساخته می‌شوند هرچند اصولی، دقیق و حساب‌شده باشند اما در برابر وضعیت نامناسب زندگی اجتماعی معلمان مقاوم نخواهد بود.

رئیس اندیشکده آموزش گفت: دستگاه­ها و سیستم­های مختلف آموزشی و فرهنگی اعم از دولتی، نمونه مردمی و غیرانتفاعی هر کدام راه خود را می­روند و فاقد یک برنامه ریزی کلان و منسجم هستند. لذا اولین ضرورت در آموزش و پرورش، نظم بخشیدن به این نوع رفتارهاست که به­نظر می­رسد ایجاد هسته هایی که بتواند تحول در نظام آموزشی را با توجه به تجارب کشورهای موفق مورد ارزشیابی قرار دهد، مورد نیاز است.

بایدهای نظام آموزش و پرورش برای رشد و بالندگی تعلیم و تربیت

دکتر واحدی افزود: آموزش و پرورش می بایست امری تأثیرگذار، فراگیر و تعهدی مادام العمرتلقی شود. یادگیری در دنیایی که فناوری به­سرعت در حال تغییر است ایجاب می کند که آموزش بیش از توجه به موضوع یک رشته علمی، استعدادها و ظرفیت­های گوناگون یادگیری را در دانش آموزان تقویت کند.

این دبیر آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش و پرورش باید با مراحل رشد دانش آموزان، یعنی درست به هنگام و در زمان لازم شکل گیرد. دسترسی به آن در همه جا، خواه در خانه، خواه از طریق اینترنت و یا رسانه­های جمعی و کلاس­های درس آسان باشد. نهادهای آموزشی سازمان­های حرفه­ای و رسانه­های گروهی تمهیدات و تسهیلات آموزش مداوم را فراهم کنند.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید به تفکر انتقادی، ارتباطات اثربخش و روش حل مسئله توجه کرده، تنها به انتقال دانش و حقایق اکتفا نکند. از فرصت­ها و شرایط جدید برای یادگیری­های به­هنگام دانش­آموزان بهره گرفته، راه­حل­های برقراری ارتباط و تبادل ایده­ها را به­طور مؤثر در دانش آموزان با توجه به تفاوت­های فردی ارائه دهد.

امروز در عرصه آموزش و پرورش؛ به یک مرد میدان از جنس قاسم سلیمانی ها نیاز است

دکتر محمدرضا واحدی در بخش بعدی سخنان خود به اهمیت سُکانداری وزارت آموزش و پرورش پرداخت و گفت: اکنون فصل تغییر و تحول در نظام تعلیم و تربیت است و آنگونه که در سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، ابلاغی مقام معظم رهبری تبیین گردیده، پیشرفت در راستای این مهم با داشتن پتانسیل بالای جامعه فاخر معلمین سخت کوش به عنوان طلایه داران عرصه تربیت نیروی انسانی در اقصی نقاط ایران اسلامی، دست یافتنی است.

وی تاکید کرد: باتوجه به فرموده مقام معظم رهبری؛ « معلّمین، افسران سپاه پیشرفت کشورند؛ چون آموزش و پرورش وسیله پیشرفت کشور است»، از اینرو بنابه فرموده معظم له، ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولّد سرمایه اجتماعی و عهده دار اجرای سیاست های مصوب و هدایت و نظارت بر آن، به عنوان امر حاکمیتی با توسعه همکاری دستگاه ها باید به مسئله اول در کشور تبدیل گردد.

دکتر واحدی سپس ادامه داد و اظهار کرد: با وجود اسناد بالادستی چون قانون اساسی، سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری برای ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور، سند تحول بنیادین، نقشه جامع علمی کشور؛ همه و همه، نقشه های راه تحول در آموزش و پرورش فراهم است که متاسفانه تاکنون اقدام عملی تحول سازی را شاهد نبوده ایم و فقط درخصوص آن حرف زیاد زده شده است.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: امروز در عرصه آموزش و پرورش به یک مرد میدان از جنس قاسم سلیمانی ها نیاز است، وزیری که توانمند، جسور و کارآزموده، مجرب و ساده زیست باشد و با داشتن شاخص های تخصصی این وزارت خانه، مطالبه رهبر معظم انقلاب و همه اقشار مردم از وزارت آموزش و پرورش را محقق سازد.

انتظارات و شاخصه های جامعه فرهنگیان کشوری از رئیس جمهور در راستای انتخاب وزیری از جنس  و شاکله آموزش و پرورش

وی در ادامه به ملاک ها و شاخص های انتصاب وزیر جدید آموزش و پرورش در دولت سیزدهم  از نگاه جامعه فرهنگیان کشور اشاره کرد و گفت: وزیر منتخب باید پایبندی به اصول انقلاب و خط امام و رهبری و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در عملکرد او نمایان باشد؛ تحصیلات وی مستقیم مربوط به آموزش و پرورش باشد؛ از بدنه آموزش و پرورش  بوده و تمام مراحل صف تا ستاد را گذرانده و سطوح حرفه ای و مدیریتی آموزش و پرورش از معلمی تا  مدیرکلی در آموزش و پرورش را تجربه کرده باشد.

این دبیر آموزش و پروش به نمایندگی از جامعه فرهنگیان تاکید کرد: وزیر منتخب می بایست به لایه های مختلف حاکم بر نظام آموزش و پرورش احاطه داشته باشد و به دور از بکارگیری شیوه های آزمون صحیح و خطا و بدون فرصت سوزی برای اجرای عملی سند تحول بنیادین و افزایش کمی و کیفی شاخص های نظام تعلیم و تربیت در ابعاد مختلف آموزشی، پرورشی، اقتصادی، مدیریتی و نیروهای انسانی پیچیده نظام تعلیم و تربیت، برنامه محوری داشته باشد.

رئیس اندیشکده آموزش خانه نخبگان بسیج از دیگر ملاک های انتخاب وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را محبوبیت و مقبولیت لازم وی در بین جامعه فرهنگیان برشمرد و افزود: فرهنگیان انتظار دارند سُکاندار این وزارتخانه انسان ساز، چهره ای شاخص با رزومه ای قابل دفاع باشد، به وضعیت کمی و کیفی و ظرفیت های نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش آشنا و مسلط باشد و وزیری از جنس همین نظام تعلیم و تربیت و از بین نخبگان حوزه آموزش و پرورش انتخاب گردد.

دکتر محمدرضا واحدی ادامه داد و افزود: در راستای تحقق محوری ترین شاخص رییس جمهور منتخب در انتخاب مدیران دولت، یعنی پرهیز از تعارض منافع، فرد معرفی شده نباید وامدار هیچ شخص و جریان سیاسی باشد و اهل لابی گری در جهت منافع اشخاص و گروه های وابسته به آنان نباشد.

داشتن تعامل سازنده با نمایندگان مجلس، آشنا بودن با قوانین بالا دستی ابلاغ شده حاکمیتی، قانون اساسی،  قوانین و اسناد آموزش و پرورش، اشراف کامل به سند تحول بنیادین، مسلط به مراحل تقنین و تدوین طرح ها و لوایح از دیگر نکاتی بود که رئیس اندیشکده آموزش خانه نخبگان بسیج استان کرمانشاه در خاتمه سخنان خود به آن اشاره کرد.

پایان پیام/

زمان انتشار: چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲:۲۹

شناسه خبر: 99055

مطالب مرتبط :
۱

دکتر کورش بابلی عنوان کرد:

سرعت تغییرات در فناوری‌های روز دنیا، ایجاد مراکز نوآوری را به یک نیاز تبدیل کرده است

معاون علمی، پژوهشی و فناوری سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه با اشاره به راه اندازی مرکز نوآوری شهید آشتیانی در استان، آن را گامی مهم در راستای دسترسی به پیشرفت و رسیدن به تمدن اسلامی دانست و افزود: سرعت تغییرات در فناوری‌های روز دنیا و مسائل اجتماعی جامعه، ایجاد مراکز نوآوری را به یک نیاز تبدیل کرده است.

قائد امینی

در چهارمحال و بختیاری؛

۱۴۷ مدرسه زیر ۱۰ نفر دانش آموز دارد/ هیچ کلاسی نباید بدون معلم باشد

مدیر کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: پراکندگی مدارس در چهارمحال و بختیاری زیاد است، ۱۴۷ مدرسه در این استان وجود دارد که تنها ۱۰ نفر دانش آموز دارد.

۱

دکتر حسین مظهری عنوان کرد:

مسأله حجاب، سنگر مقاومت در مقابل کفر جهانی است

رئیس کارگروه حقوقی خانه نخبگان بسیج استان کرمانشاه با حضور در جشنواره "گوهر فاطمی عفاف و حجاب" به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در حال حاضر مسأله "حجاب"، سنگر مقاومت در مقابل کفر جهانی است و اولین گام دشمن نیز انهدام این سنگر است که باید در این زمینه کار‌های فرهنگی اثرگذاری همچون برپایی اینگونه جشنواره‌ها انجام گیرد.

۲۵

یادداشت

دولت و انباشت مسائل حل نشده در آموزش و پرورش

این دومین سالی است که بازگشایی مدارس در مهرماه حال و هوای قدیم را ندارد، سر و صدای دانش آموزان، شلوغی خیابان‌ها و رفت و آمد سرویس مدارس، نگرانی اولیا از بابت دیر رسیدن بچه‌ها و...، شادابی و طراوت را از کلاس های درس گرفته است.

محمدی

معاون آموزش ابتدایی آموزش‌و‌پرورش چهارمحال و بختیاری خبر داد؛

آغاز فرایند آموزش بیش از ۲۰ هزار اولیاء نوآموزان بدو ورود به پایه اول ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی استان از شروع برنامه همدلی و همزبانی معماران خشت اول به منظور آموزش بیش از ۲۰ هزار اولیاء نوآموزان پایه اول ابتدایی در مدارس ابتدایی استان خبر داد.

کنگره اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان

به گزارش خبر گزاری علم و فناوری:

سیزدهمین کنگره اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان آغاز شد

کنگره اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان با حضور وزیر آموزش و پرورش و با نمایش فعالیت های ۴۰ انجمن ها آغاز شد

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب