بورسیت دردناکترین عارضه مفصلی

بورسیت نوعی تورم و آماس در مفاصل است که می تواند در هر نقطه ای روی دهد. اما در زانو، آرنج، ران، مچ دست و شانه رایج تر است

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری استان ایلام، بیماری بورسیت (Bursitis) به التهاب کیسه‌های مفصلی که حاوی مایع سینوویال بوده و اطراف مفاصل وجود دارند، اطلاق می‌شود که یکی از دردناکترین عارضه های مفصلی است. بورسیت باعث بروز درد و تورم مفاصل می شود و بیشتر مواقع این مساله در اطراف مفاصل شانه، آرنج و لگن و زانو اتفاق می افتد. خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری استان ایلام در این بخش از خبرگزاری به معرفی این بیماری و راههای پیشگیری و  درمان آن پرداخته است

بورسیت چیست؟

بورسیت نوعی تورم و آماس در مفاصل است که می تواند در هر نقطه ای روی دهد. اما در زانو، آرنج، ران، مچ دست و شانه رایج تر است. درمان این مشکل معمولا به زمان زیادی در حدود چند ماه نیاز دارد. استراحت و تمرینات ورزشی سبک می توانند بهبود را سرعت دهند. بورس به کیسه ای کوچک گفته می شود که با مایعی پر شده و نزدیک مفاصل قرار دارد. بورس همچون محافظی بین قسمت های متحرک مفاصل عمل می کند و از اصطکاک عضلات، استخوان ها و تاندون ها روی یکدیگر ممانعت می کنند. زمانی که به دلیل آسیب کیسه بورس دچار التهاب شود اندازه آن بزرگتر شده و متورم می گردد. بزرگ شدن سایز بورس فضای موجود برای عضله و تاندون ها را کاهش داده و باعث درد و محدودیت حرکت مفصل می شود. استفاده زیاد از مفصل، حرکات تکراری با مفصل، آسیب یا شرایط مزمن مانند آرتریت روماتوئید نیز می توانند به بورسیت یا التهاب کیسه مفصل منجر شود(bazarteb.ir)

علت بورسیت :

در اغلب موارد، بورسیت بدنبال حرکات تکراری مفاصل و یا قرار گرفتن در وضعیت های بدنی که باعث افزایش فشار بر مفصل و بورس می شوند ایجاد می گردد مانند تکیه دادن به مدت طولانی بر روی آرنج ها و یا زانو زدن بر روی سطوح سخت. سایر علل بورسیت که شیوع کمتری دارند شامل موارد زیر می باشند: عفونت، ضربه ، ابتلا به بیماری های زمینه ای مانند روماتیسم مفصلی و نقرس.

از جمله فاکتورهای خطر ایجاد بورسیت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سن: با افزایش سن خطر بروز این بیماری افزایش می یابد.
  • شغل: انجام فعالیت های تکراری و یا ایجاد فشار طولانی مدت بر روی مفاصل ، فرد را در معرض ابتلا به بورسیت قرار می دهند. از جمله فعالیت ها و مشاغل مستعد کننده به بورسیت می توان به باغبانی، نقاشی، خدمتکارانی که طولانی مدت بر روی زمین زانو می زنند و نوارندگان سازهای موسیقی اشاره نمود.
  • وجود برخی بیماری های زمینه ای همزمان باعث افزایش ریسک ابتلا به بورسیت می باشند مانند: نقرس، دیابت، آرتروز و روماتیسم مفصلی.
  • چاقی: افراد دچار اضافه وزن در معرض خطر ابتلا به بورسیت زانو و لگن می باشند.( pmrdoctors.ir)

علائم بورسیت:

علائم بورسیت شامل:

  • درد
  • تورم
  • حرکت دردناک مفصل

بورس ممکن است به دنبال انتشار عفونت از زخم در پوست مجاور، دچار عفونت شود. بورس عفونی می تواند منجر به تب، قرمزی، تورم، گرمی و درد شود.

اگر شما علائمی از عفونت بورس داشته باشید، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید(irhealthtimes)

پیشگیری از بورسیت

از حرکت‌های مکرر در یک منطقه خودداری کنید

بورسیت اغلب به این دلیل است که شما از یک مفصل استفاده می‌کنید تا یک حرکت را بارها و بارها انجام دهید، مانند انجام فشارهای زیاد یا حتی کار به اندازه تایپ کردن برای مدت طولانی.

 استراحت کنید

اگر مجبورید برای مدت طولانی کاری انجام دهید، حتماً گاه به گاه استراحت کنید. به عنوان مثال، اگر مدت طولانی است که می‌نویسید یا تایپ می‌کنید، چند دقیقه استراحت کنید تا دست‌ها و بازوهای خود را دراز کنید.

 همیشه گرم کنید

یک فیزیوتراپیست می‌تواند به شما در انجام تمرینات و کشش برای نیازهای خاص شما کمک کند. قبل از ورزش، برای گرم کردن بدن خود وقت بگذارید و برخی از حرکات کششی و حرکات سبک را انجام دهید.
•    
به عنوان مثال، با کار ساده‌ای مانند انجام جک‌های پریدن یا دویدن در محل شروع کنید.
•    
همچنین می‌توانید کشش‌هایی مانند کشش بازو، که در آن دستان خود را به سمت بالا بلند می‌کنید، امتحان کنید. همچنین همانطور که یک زانو را به سمت بالا می‌کشید آنها را به سمت عقب بکشید.

 تحمل خود را تقویت کنید

هنگامی که برای اولین بار یک تمرین جدید یا روال وزنه‌برداری را شروع می‌کنید، وقت خود را صرف ایجاد نیرو کنید. شما نمی‌خواهید برای انجام صد بار تکرار برای اولین بار شروع کنید. کم شروع کنید و هر روز و به تدریج تمرینات‌تان را بیشتر کنید.
•    
به عنوان مثال، روز اول که فشارهای سخت را انجام می‌دهید، شاید بخواهید فقط ده کار را انجام دهید. روز بعد، یکی دیگر اضافه کنید. مداوم اضافه کنید تا در نهایت به سطحی که با آن راحت باشید، برسید.

 اگر درد شدیدی دارید متوقف شوید

اگر وزنه می‌زنید یا تمرین جدیدی را شروع می‌کنید باید انتظار داشته باشید که به عضلات فشار وارد شود. با این حال، در صورت احساس درد شدید، باید متوقف شوید، که می‌تواند نشان دهنده یک مشکل باشد.

 حالت خوب بدن را تمرین کنید

هر وقت می‌توانید بنشینید و صاف بایستید. شانه‌ها را به عقب بکشید. اگر متوجه شدید که بدن‌تان در حالت خمیده قرار می‌گیرد، حالت بدن خود را اصلاح کنید. وضعیت بد بدن می‌تواند منجر به بورسیت شود، به خصوص در شانه‌های شما.
•    
هنگام ایستادن، پاها را به طور مساوی و تقریباً به اندازه عرض شانه از یکدیگر قرار دهید. شانه‌ها را عقب نگه دارید. تنش نکنید. دستان شما باید آزادانه آویزان شوند.
•    
وقتی نشسته‌اید، زانوها باید با لگن شما همسو باشد. پاها را صاف نگه دارید. شانه‌های خود را بالا نیاورید، اما آنها را به عقب بچرخانید. اطمینان حاصل کنید که پشت شما توسط صندلی پشتیبانی می‌شود. اگر اینگونه نباشد، ممکن است لازم باشد یک بالش کوچک  پشت خود اضافه کنید. یک رشته را در پایین ستون فقرات خود تصور کنید، هنگام نشستن سر خود را به سمت بالا بکشید.

 اختلاف طول پا را اصلاح کنید

اگر یکی از پاهای شما بلندتر از دیگری باشد، این می‌تواند منجر به بورسیت در یکی از مفاصل شود. برای رفع مشکل از بلند کننده کفش برای پای کوتاه‌تر استفاده کنید.
•    
یک پزشک ارتوپدی می‌تواند به شما در گرفتن نوع مناسب لیفت کمک کند. اساساً، یک لیفت پاشنه یا کفش، در کف کفش گنجانده شده است. این پا را کمی بلندتر می‌کند، زیرا باعث افزایش قد می‌شود.( iliadmag.com)