به گزارش خبرگزاری علم وفناوری هرمزگان؛ اکنون دوباره ماه مهر و بازگشایی مدارس نزدیک میشود و با در نظر گرفتن برنامههایی از جمله واکسیناسیون دانشآموزان و دیدگاه مسئولان امید میرود مدارس به صورت حضوری برگزار شود، اما سلامتی دانش آموزان هم اولویت اول است.
در یک سال و نیم اخیر مدارس به علت شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند و آموزش به صورت مجازی برگزار شد که خیلی از دانشآموزان از این موضوع احساس خوبی نداشتند و بیشتر آنها آموزش حضوری را ترجیح میدهند. اما امسال ۲ سال است که کرونا این مهمان ناخوانده دلخوشیهای مهر را نیزاز بچهها و خانوادهها گرفته است و هیچ خبری از آن شور و شوق های کودکانه که برای خرید کیف و کفش نو بود وجود ندارد و انگار نه انگار که سال تحصیلی دیگری در راه است.
گویا احساس می کنند که امسال نیز با این روندی که ویروس منحوس و مرموز کرونا در برگرفته باید درس هایشان را به تنهایی در خانه و بدور از همکلاسی هایشان بخوانند و فضای مجازی هم که نیازی به کیف و کفش نو ندارد. دانشآموزانی که تمام هفته را به امید تعطیلی روز جمعه و خوابیدن تا لنگ ظهر سپری می کردند حال ۱۹ ماه است که تمام روزهای هفته برایشان حکم روز جمعه را دارد و از هرچه تعطیلی است بیزار و دلزده شده و تنها آرزویشان تکرار روزهای خوش مدرسه است.

بحث داغ بازگشایی مدارس
این روزها بازگشایی مدارس و آموزشهای حضوری یا آنلاین بحث داغ همه محافل رسمی و غیررسمی است، از هرجایی که گذر می کنی پدر و مادرهایی را می بینی که در مورد مدرسه فرزندانشان صحبت می کنند، یکی موافق بازگشایی مدارس و دیگری مخالف است، یکی می گوید مگر می شود در این دوران سخت کرونا که گفته اند سویه جدید، کودکان را نیز مبتلا می کند، با جان بچه هایمان بازی کنیم و آنان را به مدرسه بفرستیم؟ حالا معلمان واکیسنه شدند، بچه ها که واکسینه نیستند.. و در مقابل والدینی نیز هستند که نظرشان کاملا برعکس است.
حال وزارت آموزش و پرورش تلاش دارد که این تعطیلات طولانی مدت به پایان برسد و مدارس مهر جاری بازگشایی شوند البته با نظر ستاد ملی کرونا، اما آیا به این زودی ها میتوان پایانی برای تعطیلات طولانی مدت بچه ها متصور شد؟ آیا مدارس باز هم از هیاهوی دانشآموزان پر میشود و اصلا والدین راضی به پایان این تعطیلات در شرایط حاضر هستند؟
سارا رضایی مربی مقطع دبستان به خبرنگار علم وفناوری گفت: یادگیری دروس در سال تحصیلی ما اهمیت زیادی دارد و خیلی ساده نمیتوان از آن عبور کرد. اکنون ما نزدیک به ماه مهر 1400و بازگشایی مدارس هستیم و نظر من این است که آموزش مدارس به صورت ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی برگزار شود، زیرا سلامتی اولویت اول است.
درسا دانش آموز کلاس نهم هم تصریح کرد: به نظر من آموزش باید به صورت حضوری برگزار شود زیرا در یک سال و نیم اخیر با اجرای آموزش مجازی آسیبهای جسمی و روحی در دانشآموزان را شاهد بودیم از جمله، سطح بینایی دانشآموزان، برای اینکه آنها چند ساعت تمام به صفحه موبایل نگاه میکنند و این باعث ضعیفی چشم آنها خواهد شد.
مریم دانش آموز کلاس ششم ابتدایی گفت: از دیدگاه من مدارس باید به صورت مجازی باشد، زیرا شیوع بیماری کرونا هنوز کاهش پیدا نکرده و سلامتی دانشآموزان اولویت اول است، به نظر من در آموزش مجازی میتوان درس را با فیلمهای آموزشی بهتر دریافت کرد.» اما در آموزش حضوری و در شرایط فعلی همه این موارد وجود دارد، اما سلامتی دانشآموزان در خطر است و اگر یکی از دانشآموزان در واحد آموزشی به کووید 19 مبتلا شود زنجیره کرونا ایجاد و تمام دانشآموزان به این بیماری مبتلا خواهند شد.
بازگشایی مدارس؛ آری یا خیر؟
لازم است زندگی کردن با کرونا را یاد بگیریم، دستورالعملهای بهداشتی را رعایت کنیم و در عین حال کار و زندگی را تعطیل نکنیم و گرنه بیماریهای روحی و روانی فراوانی را چون اضطراب، افسردگی، وسواس و اندوه را به دوش خواهیم کشید.
حسین میرزایی نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی و کمیسیون اصل 90 در یادداشتی نوشت: با توجه به مصیبت کرونا تصمیم در خصوص بازگشایی مدارس یک تصمیم راهبردی است که لازم است مسؤولین با یک نگاه همه بعدی و 360 درجهای تصمیم حکیمانهای را رقم بزنند چرا که تصمیم نادرست، حوادث بسیار زیان باری را در پی خواهد داشت.
در عین حال توجه داریم که مسؤولین امر در مقام تصمیمگیری بین خوب و خوبتر، یا خوب و بد نیستند بلکه مجبورند بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنند و باید به آنها کمک کرد تا بد و بدتر را درست تشخیص دهند.
نظر کمیته علمی کرونا درباره بازگشایی مدارس
دکتر عاطفه عابدینی درباره وضعیت بازگشایی مدارس با توجه به شرایط کرونا در کشور، گفت: بحث بازگشایی مدارس یک تصمیم اجرایی است. از نظر ما اگر واکسیناسیون به سطح مناسبی رسیده باشد، شاید سطح ایمنی جامعه قبول کند که یکسری مراکز و فضاها بازگشایی شود. با این حال لازم است که پیک پنجم هم کنترل شده باشد و موتاسیون جدیدی هم نداشته باشیم. بنابراین اکنون برای اظهارنظر قطعی در این زمینه زود است.

وضعیت واکسیناسیون کودکان
عابدینی درباره واکسیناسیون دانشآموزان نیز اظهار کرد: در حال حاضر در دنیا واکسنهایی برای کودکان مطرح شده و چند پلتفرم تایید شده در دنیا وجود دارد. به عنوان مثال سینوفارم را تا سه سالگی میتوان تزریق کرد، فایزر مجوز تزریق در نوجوانان را اخذ کرده، اما هنوز باید منتظر باشیم که جواب مطالعات این واکسنها استخراج شود و بعد در ایران هم در این زمینه تصمیمگیری شود. واکسن پاستور هم گفته شده که تا ۱۲ سال میتوانند تزریق کنند که البته فعلا در کوبا مجوز گرفته است.
مدارس، به تدریج تا پایان آبان حضوری میشوند
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس الگوی بازگشایی مدارس، به تدریج تا پایان آبان ١٤٠٠، مدارس فعالیت خود را به شیوه حضوری آغاز خواهند کرد و صدور مجوز بازگشایی حضوری مدارس، منوط به تکمیل و ارائه چک لیست های بهداشتی و خودارزیابی مدیران مدارس است. علیرضا کمرئی طی نشست مجازی معاونان وزیر با مدیران کل آموزش و پرورش استان ها و رؤسای ادارات آموزش و پرورش مناطق سراسر کشور که در ساختمان شهیدرجایی برگزار شد، به تشریح فعالیت های صورت گرفته درخصوص «بازگشایی مدارس»، «آغاز سال جدید تحصیلی» و «از سرگیری آموزش های حضوری» پرداخت و ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست کشوری، اظهار کرد: آغاز فعالیت های آموزشی در کشور سبب پویایی و تحرک جامعه می شود.
کمرئی افزود: در ۱۹ ماه گذشته اختلال و وقفه جدی در امر آموزش ایجاد شد و شیوع کرونا، شرایط عادی فعالیت مدارس را تغییر داد و شوکی طولانی و زیانبار به سیستم آموزشی و یادگیری دانش آموزان وارد کرد که به طور یقین، روی رفتارها و بعضی عادات ما هم نیز اثر گذاشته است. با توجه به این نکته، بازگشت به شرایط مطلوب و پایدار، قدری دشوار است که امیدوارم با درنگ، تأنی و درایت مدیران آموزش و پرورش در سراسر کشور، بتوانیم این فرآیند را به خوبی طی کنیم و با بازگشت به شرایط عادی و بهبود شرایط مناسب در کشور، به وضعیت پایدارتری دست پیدا کرده و فعالیتهای آموزشی و تربیتی با کیفیت تری را از سر بگیریم.
وی افزود: مدیران مدارس باید مراقبت کنند که اگر مدرسه مشمول شرایط آموزش های غیرحضوری است باید لیست غیرحضوری را پر نماید و هر زمانی که مجاز به اراده آموزش های حضوری شد، مجدداً فرم «۳ الف» مربوط به آموزش حضوری و یا ترکیبی را کامل خواهد نمود زیرا ممکن است مدرسه ای در نیمه اول مهر غیرحضوری باشد اما در نیمه دوم با توجه به روستایی بودن یا زیر ۳۰ نفر بودن کلاس ها، فعالیت آنها به شیوه حضوری تغییر یابد که در این صورت باید لیست حضوری را پر کنند تا روشن شود مدرسه وارد فرآیندهای حضوری شده است و تنها بر این اساس است که می توانیم گزارش های دقیقی را دریافت کنیم.
نتیجه گیری
همچنین، تجربه برگزاری کنکور، به کار افتادن بسیاری از کسب و کارها، اتوبوسها، هواپیماها، رستورانها، هتلها، بازارها، مراکز صنعتی و تجاری، ادارات، دادگاهها و... نشان از آن است که میتوان با کرونا زندگی کرد و از این پس سیاستهای تبعیضآمیز و گزینشی اعمال محدودیتها، سیاستهای نادرستی خواهند بود.
به گفته یک کارشناس آموزش وپرورش هرمزگان می توان با واکسن زدن به معلمان، دانش آموزان را به روزهای خاصی تقسیم کنیم و آنها را با فاصله اجتماعی در مدارس حاضر کنیم، این در روستاها که فضای باز و تهویه مناسب است بیشتر نمود پیدا می کند.از طرفی دیگر کودک دانش آموز نمیتواند به درستی پروتکل های بهداشتی را رعایت کند و این اصلا امکان پذیر نیست، پس باید ناچاراً به سمت فضای مجازی برویم.
ما باید امروز برنامه درسی منعطفی را داشته باشیم آن هم با هماهنگی ستاد کرونا، ما در اول مهر با زوج و فرد کردن دانش آموزان و با استفاده از ظرفیت فعلی در برخی مناطق کلاس ها با صورت حضوری باشد به ویژه آنهایی که دارای امتحان نهایی هستند مانند پایه دوازدهم و ششم. فرصت های جبرانی تعریف کنیم و برای آموزش پدر و مادرها آموزش جدی در نظر بگیریم چرا که آنها در شرایط کنونی جایگزین معلمان ما در خانه هستند. بنده نمی توانم پیش بینی کنم اما طرفدار آموزش حضوری هستم و معتقدم اگر آموزش مجازی طولانی مدت شود افت بسیار جبران ناپذیری را در حیطه آموزش و پرورش خواهیم داشت.
انتهای پیام/
منبع:ایرنا، ایسنا، پانا ، پرتال سازمان آموزش و پرورش کشور
زمان انتشار: پنج شنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰:۰۰
شناسه خبر: 99334